سرویس: تازه های خبرکد خبر: 113444|11:00 - 1403/02/22
نسخه چاپی

یادداشت؛

بازارچه سومار، صادرات و دیگر هیچ

بازارچه سومار، صادرات و دیگر هیچ
بازارچه‌ای که برای گیلان غرب تجارت چمدانی ، پیله وری و حتی عملگی هم به همراه نیاورد.

به گزارش مطلع الفجر ،ظرف سال‌های گذشته از بازارچه مرزی #سومار به عنوان یک سوسوی #امید برای برون‌رفت مردم گیلانغرب از محرومیتی که به عنوان قبای ناشکیبی بر تن این شهرستان دوخته شده بود یاد می‌شد.


*تنگنای سهمگینی که نفس‌های بازارچه سومار را گرفته است
 اما در کمال ناامیدی و تاسف ابتدا سهمیه کارگری این بازارچه به یغما رفت و بعد از آن نیز امروز صدها خودروی سنگین ترانزیتی صادراتی در محوطه این بازارچه بلاتکلیف مانده اند که نیازمند توضیح و شفاف سازی مسولان متولی است.

سخن گفتن از چالش‌های پیش روی بازارچه مرزی سومار  نه تخریب وپرخاشگری که از روی دلسوزی وخیر خواهی است، شهرستان گیلانغرب سالهاست با محرومیت و درد مزمن بیکاری دست و پنجه نرم میکند ، بازارچه تنها امید مردم این دیار بود که گویی در سایه برخی بیتوجهی وندانم کاری هابه کابوسی از نا امیدی بدل شده

با وجود اینکه  بازارچه مرزی سومار از سال ۱۳۹۴ مقدمات رسمی شدن آن  رقم خورد اما به دلیل اینکه  پای زیر ساختهای، آن لنگ بود  به شایستگی سهم ارزنده‌ای در رفع بیکاری شهرستان گیلان غرب نداشته است .

اگر چه هر از چند گاهی آمار و اعداد قابل توجه و خیره کننده‌ای از حجم صادرات از طریق این بازارچه مرزی، رسانه‌ای می‌شود اما حقیقتاً مردم گیلان غرب از این بازارچه نامید شده اند.

بسیاری از جوانان این منطقه که در گذشته به امید عملگی و فعالیت‌های کولبری از طریق این بازارچه امیدوار بودند  با وجود رکود و سکون عملگی در این بازارچه در یک سال و چندی پیش و واگذاری تخلیه و بارگیری به طرف عراقی، به کلی از آن نامید شدند.

مردم شهرستان گیلان غرب از منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی با توجه به کلید خوردن فعالیت‌های ارزشمند ایشان، انتظار دارند تا پیگیری‌های عاجلی در خصوص تکمیل زیر ساختهای بازارچه سومار  و فضای حاکم  مدیریتی  بر آن که ظرف مدت کوتاهی شاهد تعویض مکرر مدیران آن بازارچه  به دلایل رنگارنگ! بوده ایم، بعمل آورند.