سرویس: تازه های خبرکد خبر: 113557|03:38 - 1403/07/10
نسخه چاپی

یادداشت؛

“مقاومت لبنان” یک هویت ملی و قایم به شخص نیست

“مقاومت لبنان” یک هویت ملی و قایم به شخص نیست
“مقاومت” در لبنان با شهادت سید حسن نصرالله پایان نمی گیرد چرا که مقاومت قایم به شخص نیست.

به گزارش مطلع الفجر ،مجتبی جنگلی‌نیا؛ بدون شک “مقاومت” در لبنان، به‌ویژه در برابر اشغالگری و تهدیدات صهیونی و استکباری، به یک “هویت ملی” تبدیل شده است.یکی از چهره‌های برجسته این مقاومت در خط عزتمند مقاومت منطقه، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان است. اما آیا پایان زندگی یا شهادت او به معنای پایان مقاومت است؟
مفهوم مقاومت
پر واضح است که “مقاومت” به‌عنوان یک رویکرد اجتماعی و سیاسی برای مقابله با ظلم و ستم و خوی  ددمنشی استکبار تعریف می‌شود. حقیقتاً در واکاوی مفهومی  باید گفت که این مفهوم فراتر از یک فرد یا شخصیت خاص است و به یک “حرکت جمعی” و تاریخی مرتبط می‌شود که اکنون به نماد عدالت‌خواهان و آزادگان مقاوم بدل شده است.
نقش سید حسن نصرالله
سید حسن نصرالله به‌عنوان رهبر حزب‌الله، تأثیر عمیقی بر شکل‌گیری و تداوم “مقاومت” در لبنان داشته است؛ سخنرانی‌ها، راهبُردها و رهبری او به ایجاد انسجام و وحدت در صفوف مقاومت کمک کرده است. اما این رهبری به‌تنهایی دلیل اصلی ادامه مقاومت نیست.
مقاومت به‌عنوان یک جریان
اگر چه خط مقاومت در دهه‌های اخیر با الگوگیری از مقاومت  و ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در برابر استکبار به حرکتی ارمانی بدل شده،باید گفت “مقاومت در لبنان” به‌عنوان یک جریان اجتماعی و سیاسی به وجود آمده است که در آن افراد و گروه‌های مختلف مشارکت دارند؛ این جریان به ارزش‌ها، اصول و اهداف مشترک وابسته است که فراتر از یک فرد خاص هستند.

آینده مقاومت
در تحلیل عمیق و عقلایی موضوع به یقیق باید گفت که حتی با غیاب یک شخصیت کلیدی مانند “سید حسن نصرالله”، اصول و ارزش‌های مقاومت همچنان زنده خواهند ماند.نسل‌های جدیدی از رهبران و مبارزان درس گرفته از” مکتب مقاومت”حتی در کوران حملات بی‌رحمانه استکباری صهیونی هم  آماده‌اند تا مسیر مقاومت را ادامه دهند و باتدبیر و گاهی بی‌پروا از مال و جان با چالش‌ها روبرو شوند.
“مقاومت” در لبنان به‌هیچ‌عنوان وابسته به یک فرد خاص نیست این حرکت اجتماعی و سیاسی با “روحیه جمعی” و “اراده مردم” ادامه خواهد یافت.حرکات بی‌وقفه و ممتد مقاومت در موشک‌باران شهرهای صهیونیستی حتی در لحظه شهادت سید حسن بر همگان روشن ساخت که حتی شهادت سید حسن نصرالله هم  نمی‌تواند به معنای پایان این مقاومت باشد،
 بلکه می‌تواند به‌عنوان یک نقطه عطف و الهام برای ادامه  مصمم‌تر میسر تلقی شود. این یادداشت می‌تواند به خوانندگان کمک کند تا درک بهتری از ماهیت مقاومت و نقش آن در جامعه لبنان پیدا کنند و همچنین به تحلیل عمیق‌تری از تأثیر شخصیت‌های کلیدی بر این جریان  آرمانی و فاخر بپردازد.