سرویس: سیاسیکد خبر: 9263|14:55 - 1392/01/31
نسخه چاپی

موضع‌گیری شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای ایران

موضع‌گیری شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای ایران

مطلع الفجر-موضع‌گیری سازمان ملل در قبال برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی، نهایی شدن قرارداد فروش سلاح آمریکا به برخی کشورهای منطقه، تکذیب موافقت ایران و آژانس برای برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای، رقابت ایران و عربستان برای یک پست مهم در اوپک و توجه یک روزنامه سعودی به گمانه‌ها پیرامون کاندیداتوری هاشمی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش مطلع الفجر به نقل از «تابناک»، مهمترین خبر امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به موضع‌گیری شورای امنیت سازمان ملل درباره برنامه هسته‌ای کشور اختصاص دارد. روزنامه «واشنگتن پست» در این زمینه می‌نویسد، پنج کشور عضو شورای امنیت، با اشاره به آنچه ‌مقاومت مکرر ایران و کره شمالی در مقابل تحریم‌های سازمان ملل خوانده‌اند، این دو کشور را «تهدیدات جدی» برای امنیت هسته‌ای جهان دانسته‌اند. در بیانیه این پنج کشور آمده، آزمایش هسته‌ای کره شمالی در ماه فوریه و «پیگیری مستمر فعالیت‌های مشخص هسته‌ای» از سوی ایران، بزرگترین تهدیدات علیه معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) است، حال آن که قرار است دو هفته دیگر در ژنو، نشستی برای بازنگری گسترده در «ان پی تی» برگزار شود.
از میان دیگر اخبار مهم امروز، باید به نهایی شدن قرارداد فروش تسلیحات آمریکا به رژیم اسرائیل و نیز برخی کشورهای عرب منطقه اشاره کرد. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، وزارت دفاع آمریکا در حال تدوین آخرین جزییات مربوط به یک قرارداد فروش ده میلیارد دلاری فروش تسلیحات به رژیم اسرائیل و دو کشور عرب است که به طور خاص، در مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران انجام می‌گیرد. به نوشته این خبرگزاری، ایالات متحده در یک سال گذشته مشغول مذاکره برای امضای این قرارداد با اسرائیل، عربستان سعودی و امارات بوده است. از جمله اقلامی که قرار است به رژیم اسرائیل فروخته شود، می‌توان به هواپیماهای سوخت‌گیری در آسمان KG-۱۳۵ و هواپیماهای «V-۲۲ Osprey» اشاره کرد. سهم امارات ۲۶ فروند جنگنده F-۱۶ و موشک‌های پیشرفته و سهم عربستان نیز تعداد نامشخصی موشک پیشرفته خواهد بود.
اما امروز برخی مطبوعات از جمله «پیپل دیلی» چین، موضوع تکذیب توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای برگزاری مذاکرات در ماه می را مورد توجه قرار داده‌اند. این روزنامه به نقل از شبکه «پرس تی وی» می‌نویسد، ایران گزارش‌های مربوط به موافقت تهران و آژانس برای برگزاری دور جدیدی از گفت‌و‌گوهای هسته‌ای را تکذیب کرده است. یک مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفته، هیچ توافقی در این زمینه میان ایران و آژانس ‌نشده است. به گفته این مقام ایرانی، موضوع برگزاری دور جدید مذاکرات، در دیداری میان دو طرف به بحث گذاشته شده، اما به توافق نهایی نینجامیده است.
در یک خبر اقتصادی، روزنامه اماراتی «زاویه» از رقابت ایران و عربستان سعودی برای به دست آوردن یک سمت تحقیقاتی در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خبر داده است. به نوشته این روزنامه، همزمان با افزایش رقابت ایران و عربستان در اوپک، هر دوی این کشور کاندیدای خود را برای کسب جایگاه رئیس امور پژوهشی این سازمان مطرح کرده‌اند. زاویه می‌نویسد، اهمیت این سمت از آن جهت است که دربردارنده نظارت بر گزارش ماهانه سازمان است و این گزارش، دیدگاه‌های اعضا درباره بازارهای نفت و نیازهای عرضه را بازتاب می‌دهد. این در حالی است که ایران و عربستان برای به دست گرفتن دبیرکلی اوپک نیز کاندیداهای خود را مطرح کرده و در این زمینه ‌مشغول رقابت با یکدیگر هستند.

در پایان، در یک مطلب انتخاباتی، روزنامه «الشرق الاوسط» به بررسی گمانه‌های موجود پیرامون نامزدی احتمالی هاشمی رفسنجانی در انتخابات پیش روی پرداخته و اشاره کرده که شخص هاشمی تمایلی به این کار ندارد. این روزنامه با اشاره به برخی گزارش‌های منتشره در هفته اخیر درباره هاشمی می‌نویسد، وی امکان نامزدی خود را در انتخابات منتفی دانسته، ولی در عین حال، از کسانی که در حال حاضر مسئولیت اداره کشور را در ‌دارند انتقاد کرده است. الشرق الاوسط در ادامه به بیان سابقه سیاسی هاشمی رفسنجانی و همچنین برخی انتقادات وی از دولت کنونی پرداخته است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد