سرویس: تازه های خبرکد خبر: 113426|10:55 - 1403/01/20
نسخه چاپی

گزارش؛

حاجی لق لق “هایی که دل از خاک گیلانغرب نمیبرند

حاجی لق لق “هایی که دل از خاک گیلانغرب نمیبرند
چندین لک لک از دوران جنگ تاکنون در شهر گیلانغرب بر فراز منبع آب بزرگی سکنی گزیده و همچنان بر این بلندا زندگی میکنند .

به گزارش مطلع الفجر ،لک لک ها نمونه و سمبل مهر و محبت شناخته شده اندو به نظر می رسد حسن رابطه انسانی اهالی گیلانغرب با این پرندگان باعث ماندگاری لک لک ها در بیش از چند دهه در شهرستان گردیده است.

در شهرستان گیلانغرب از سالهای سال یعنی چندین دهه است که بر فراز یک منبع آب دروسط محوطه مجموعه ورزشی تختی گیلانغرب چندین لک لک زندگی میکنند که به نوعی به طور همیشگی بومی این منطقه شده اند.
به اظهار یک کارشناس محیط زیست ؛حاجی لک لک،حاجی لق لق با نام علمی ( CiconiaCiconia) لک لک سفید ،لک لک های حقیقی ، مشخصات ظاهری : این پرنده ۱۰۲ سانتیمتر طول دارد و در زمره بزرگترین پرندگان کنارآبزی ( خشکی ، آبزی) است رنگ آمیزی پرو بالش به گونه ای است که از سایر پرندگان سفید متمایز میشود .

نر وماده هم شکل و به رنگهای سیاه و سفید دیده می شود پاها و منقار بلند و قرمز رنگ و گردن دراز و کشیده به رنگ سفید است ، سرو تنه و دم سفید و شاهپرهای اولیه و ثانویه سیاه رنگ است . جوان ها به رنگ سفید چرکی با منقارو پاهای کمرنگ تر دیده می شود.
 

اغلب این پرندگان در کنار آب روی یک پا می ایستند با تانی راه رفته و در پرواز آهسته بال زده و اغلب به صورت بالباز اوج گیری کرد ه در ارتفاع بالا پرواز می کند به صورت گله های نامنظم مهاجرت کرده و پرنده ای انسان گراست .

عمدتا” از ماهی ها دوزیستان ، حشرات ، نرم تنان و گاهی نیز از جوندگان کوچک و خزندگان تغذیه می کند و صدای این پرنده در هنگام شادمانی و با برهم زدن منقار در آشیانه شنیده می شود و بیشتر اوقات ساکت است .

زیستگاه این پرنده در کشتزارها – تالاب ها نزدیک مناطق مسکونی به سر می برند در پایه های برق و دکل ها لانه می سازند تابستانها فراوان هستند و بیشتر در مناطق غربی ایران تولید مثل می کند جفت هستند و عمدتا” ۲ تخم می گذارند و بعد از بزرگ شدن جوجه ها دیگه پدر و مادرها به آشیانه بر نمی گردن و در طول مدت پس از آشیانه سازی ،تخم گذاری ،جوجه کشی تابزرگ شدن جوجه ها تقریبا” یکسال می مانند .
 

حفاظت از زیستگاه ها و محل های تولید مثل این پرنده برای بقای آن اهمیت بسزایی دارد .
در زبان محلی به این پرنده “حاجی لق لق” می‌گویند و مردم این دیار حضور این پرندگان را مایه خیر و برکت و خوش اقبالی می‌دانند .
آنچه می بینید گزارشی تصویری است از نحوه زندگی این لک لک ها در گیلانغرب که امیدواریم این پرندگان به میمنت سنبل ارزشیشان مورد توجه محیط زیست شهرستان واقع شده و از حمایت این ارگان مسئول برخوردار گردند.