سرویس: ویژهکد خبر: 73901|08:00 - 1393/08/25
نسخه چاپی

سبک زندگی اسلامی راهی برای رسیدن به آرامش

سبک زندگی اسلامی راهی برای رسیدن به آرامش
ppp111به گزارش مطلع الفجر، سبک زندگی  یکی از مفاهیم جامعه شناسی و علوم اجتماعی است که مجموعه ای از نوع نگاه به زندگی، هویت، خانواده، روابط اجتماعی و ... را در برگرفته و در این سالها به دلیل تضاد های عمیق حاصل از رخنه غرب در بافت های گوناگون جامعه چندسالی است بسیار مورد توجه و بحث بوده است.

این در حالی است که به دلیل احاطه غرب بر افکار عمومی دنیا همه چیز با ترازوی غرب سنجیده شده و گویی دنیا مجبوراست طبق سبک و خواسته غرب پیش برود کما اینکه بسیاری از روشهای معیشتی، تربیتی و آموزشی غرب با مشکلات فراوان روبه رو است و حتی در کشورهای با فرهنگ مشابه غرب جوابگو نبوده و با شکست مواجه شده است و به این ترتیب جایی در فرهنگ کشورهای اسلامی نداشته و محکوم به  زوال است.

سبک زندگی اسلامی که مدت زیادی از مورد بحث قرار گرفتن آن نمی گذرد به دلیل ریشه داشتن در سنت اسلامی ایرانیان طرفداران بسیاری را جذب کرده و به نوعی مورد پذیرش عمومی جامعه قرار گرفته است به طوری که خیلی زود طرفداران خود رایافته و به سرعت در حال تکمیل و گسترش است.

سبک زندگی اسلامی سردمدار مسائلی چون احترام، حیا، حق الناس، تدین، ساده زیستی و بسیاری از مقوله های زیستی، آموزشی و ... است و هیچ گاه تجمل گرایی،مصرف زدگی ، فساد و فحشا و مسائلی از این قبیل در آن راه ندارد به همین دلیل بسیاری از آسیب هایی که در غرب به معضلی غیر قابل حل تبدیل شده است را در پی نداشته و زندگی سالم،ساده و آرامی را در پی دارد اما متاسفانه در سایه تفکرات غربی تزریق شده به قشر جوان سبک زندگی اسلامی در کشور ما مغفول واقع شده و کمتر در زندگی روزمره به آن می پردازیم.

غلامعلی حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت درخصوص سبک زندگی فعلی مردم می گوید: مقداری از مشکلات موجود حاصل بی‌فکری خودمان و مقداری نیز نتیجه تقلید از غرب است، اگر تمام ‌روز و شب سال را در مورد نحوه زندگی بحث کنیم، تمام شواهد حکایت از فاصله ما از سبک زندگی اسلامی دارد، نه خوابیدن، نه نام‌گذاری، نه مراسمات و نه بسیاری از عملکردهای ما در زندگی انطباق دقیق با سبک زندگی اسلامی ندارد.

به گفته محققان  ایران به دلیل داشتن بافت سنتی- اسلامی هیچگاه نمی تواند سبک زندگی غربی را در خود بپذیرد و در خود حل کند چراکه شاخصه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی موجود در جوامع غربی به هیچ عنوان با شاخص های کشورهای اسلامی همخوانی نداشته و تضاد عمیق آنان هیچگاه منجر به تفاهم این دو نخواهد شد.

ازدواج، تربیت فرزند، روابط با دوستان و آشنایان و احترام به والدین مواردی است که در چند سال اخیر با تاسی از فرهنگ غرب دچار مشکلاتی شده است که جامعه هدف آن نیز قشر جوان جامعه است و به دلیل جوان بودن رده سنی در کشور ما متعاقبا قشر وسیعی از جامعه را درگیر خود می کند و تاثیر شدیدی در کیفیت زندگی دارد به طوری که همه ماکم و بیش با مثال های عینی از این نوع آسیب ها آشنا هستیم.

بنابراین برای حفظ کیان خانواده، فرهنگ و تفکرات سالم اسلامی بر ما لازم است که هرچه بیشتر به کیفیت زندگی و رواج سبک اسلامی در زندگی خود اهتمام بورزیم و متکی به سبکی وارداتی که هیچ سنخیتی با نحوه تربیتی ما ندارد، نباشیم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد