سرویس: اجتماعیکد خبر: 69135|15:16 - 1393/07/14
نسخه چاپی

بنای بازه هور به قطب ساسانی‌شناسی خراسان تبدیل شود

بنای بازه هور به قطب ساسانی‌شناسی خراسان تبدیل شود

بنای تاریخیبه گزارش  مطلع الفجر به  نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی میثم لباف خانیکی در مورد دستاوردهای تیم کاوش بازه هور اظهار کرد: با نگاهی به شواهد و آثار پیرامون بازه هور می‌توان به سیستم جامعی از نظام معیشت در این منطقه پی برد که علاوه بر امکانات طبیعی بناهایی در این مکان ساخته شده که نشان از اکوسیستم دوره ساسانی است و در کمتر جایی هم اکنون این چنین نظام معیشتی دوره ساسانی به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده است.

  لباف تصریح کرد: در گذشته ساختار و هویت این اثر راآتشکده و یا پاسگاه میان راهی گمانه زنی شد و لیکن با توجه به اینکه آتشکده‌ها در گذشته لوازم و عناصر ثابتی همچون سکو داشتند در ترانشه‌های که ایجاد شد ما با سکو و آتشدانی که اصولا جز معماری آتشکده‌ها هست مواجه نشدیم و حتی آثاری از سنگ گداخته نیز به چشم نخورد.

سرپرست تیم کاوش بنای بازه هور یکی از مهم‌ترین یافته‌ها را در این دوره، کشف ورودی بنا عنوان کرد و افزود: در یکی از کاوش‌ها شالوده دیواری پیدا شد که پلان بنا را تغییر داد و تاکنون کسی موفق به مشاهده این دیوار نشده بود و بر اساس همین یافته توانستیم ورودی اصلی بنا را پیدا کنیم و فرضیات قبلی که در جبهه جنوبی باید مطالعات بیشتری صورت گیرد، اثبات شد.

وی اظهار کرد: یکی از دستاوردهای ما در این کاوش فونداسیون رسی بنا بود که نشان داد این بنا زیر ساخت ساز‌های ندارد و پس از 1 هزار و 700 سال این بنا بر روی شالوده رسی پابرجا مانده است.

لباف افزود: بررسی و مطالعات بر سطح دیوار‌ها و قطعات گچ انباشته در پای دیوار‌ها این فرضیه راقابل طرح می‌سازد که گویا قطعاتی از گچبری در برخی نقاط نصب بوده و رویه دیوار‌ها گچ اندود بوده است.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون موفق شده‌ایم به اطلاعات زیادی در مورد بنای سنگی بازه هور دست یابیم اما شناخت کامل آن و جایگاهش با توجه به تحولات معماری 400 ساله این دوره جهت سال یابی دقیق این بنا با مطالعات آزمایشگاهی، درصدد هستیم نمونه‌هایی از ملاط گچ را به دانشگاه آکسفورد ارسال کنیم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد