سرویس: ویژهکد خبر: 67978|08:37 - 1393/07/03
نسخه چاپی

در مجالس عروسی شهرمان چه خبر است!؟

در مجالس عروسی شهرمان چه خبر است!؟

IMG_0879به گزارش پایگاه تحلیلی خبری مطلع الفجر،  عصر حاضر، عصر پیشرفت و تکنولوژی است و دنیای جدید علم و فناوری تأثیر ویژه و قابل ملاحظه ای در زندگی روزمره انسان گذاشته و حرکت فوق العادۀ جهان در این امر بر کسی پوشیده نیست، به طوری که قرن بیست و یکم را عصر پیشرفت های شگرف علوم مختلف می دانند

بنابرین این توسعه در زندگی اجتماعی و شخصی هر فردی بدون شک نمود پیدا می کند. ولی رفته رفته این پیشرفت در فرهنگ و رسوم و دنیای سنتی ما نیز سرایت کرده، برخی آداب و رسوم را تحت الشعاع قرار داده و حتی باعث به وجود آمدن چالش های عمیق در فرهنگ مان شده است.

گویی توسعه تکنیکی بر زندگی سنتی مغلوب شده و اکنون این ما هستیم که باید علایق، سلیقه ها و فرهنگ خود را با این توسعه هماهنگ کنیم؛ شاید خیلی هم بیراه  نگفته اند دانشمندان که: تکنولوژی عین شر و خطر است!

در باب فرهنگ اگر بخواهیم وارد آداب و رسوم و سنت های خانوادگی شویم می توانیم همین مجالس عروسی و جشن ها را مثال بزنیم که چگونه طی چند سال اخیر دستخوش تغییرات شده اند؛ به طوری که دیگر صدایی از سنت های زیبا و شیرین در این مجالس به گوش نمی خورد، دیگر قناعت، ساده زیستی و خرجهای کم آن زمان دیده نمی شود، خیلی از فرهنگ های آن زمان دیگر مُرده اند گویی اینها مربوط به قرن ها پیش بوده است(!) و این خود نوعی آسیب و پسرفت فرهنگ در این مورد است نه توسعه!

در مجالس عروسی امروزی ها تنها چیزی به چشم می خورد، چشم و هم چشمی ها و تجمل گرایی هایی است که فقط نسبت به دیگر مجالس سنجیده می شود، بریز و بپاش هایی که بسیاری از آنها ضروری نبوده و می تواند مرهمی باشد بر خرجهای سنگین زندگی زوج؛ و از همه مهمتر زیر پا گذاشتن فرهنگ و سنتی که نماد اصالت یک ایرانی به تمام معنا بود.

 

استفاده از موسیقی و آهنگ های غیر مجاز و غنایی که جایگزین موسیقی های سنتی و محلی شده و کل مراسم عروسی بر پایه این موسیقی و رسم و رسمومات جدید و قبیحِ اکنون می چرخد، گویی آن فرهنگ ها دیگر لگدمال شده اند. یک مجلس عروسی است و آن موسیقی ها، رقص و پایکوبی ها و بریز بپاش های بی موردش که رنگ و روی خدایی شدن در اینگونه مجلس بدور است، گویی آن لحظه خدا و مقدسات از آدم دور شدند و آن زمان است که انسان احساس شرم می کند و در پایان مراسم تنها حسی که همراه توست حس عذاب و گناه است.

zoj  در مراسمی که از آن به سنت پیامبر (ص) یاد شده، مراسمی که ابتدای شروع زندگی جدید برای زوج است و می تواند سرآغاز تصمیم های بزرگ و عهد و میثاق معنوی باشد ؛ حال اینگونه مراسمی که طی چند سال اخیر به طرز عجیبی دگرگون و متحول شده می خواهد سرآغاز معنویتی نو، زندگی اسلامی باشد و آرامش را به ارمغان بیاورد؟!؟

سوال اینجاست مگر نه اینکه طبق فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری و تأکیدات محکم ایشان، زندگی ما باید در چارچوب اسلام باشد و همواره سبک زندگی اسلامی را باید مد نظر قرار دهیم؟ مگر نه اینکه این جای قضیه هم جزو زندگی است؟ پس شیعه اثناعشری باید زندگی و سبکش با غربی ها تفاوت کند.

فکر می کنم در این مواقع و در این وهله از زندگی دینداری باید نمود بیرونی هم داشته باشد، انسان باید اغرار به دینداری و مسلمانی اش کند؛ در اینگونه مراسم ها باید نشان دهد که مسلمان واقعی است. پس این تشریفات، تجملات و گناه هایی که نرم نرم وارد فرهنگ ما شده، سرمنشأشان چیست؟فکر نمی کنیم که خود مسبب برخی معضلات،آسیب ها و بروز مشکلاتی هستیم که گاهی برچسب روزگار را بر روی آنها می زنیم؟؟

بسیاری با خود می گویند: «خب یه شب که هزار شب نمی شه»!! ما آیا تاکنون با خود اندیشیده ایم که همین یک شب باعث گناه چندین نفر شده ایم؟ یا همان جنگ نرمی که دشمن کمر بسته و جوامع اسلامی را هدف گرفته در زمینه های گوناگون نمود پیدا کرده از جمله همین مراسم ها؟از تجمل، تشریفات، سالن های پرخرج و استفاده از آهنگ های نامربوط مختلف گرفته تا مختلط شدن در اینگونه جشن ها که در شهرهای کوچک  از جمله شهر ما نیز در حال سرایت است.

IMG_0879

مگر کسانی که با تجمل عروس و داماد می شوند خوشبخت ترند؟! اینها عزت و آبرو نیست..

و.. خیلی از همین آسیب ها باعث بسیاری از نابسامانی و معضلات در جامعه از جمله: گرایش به زندگی مجردی، ادامه روند سبک زندگی تجملی، فردگرایی و … شده که بر همگان هویدا است.

حال نباید قبح اینگونه مراسمات از بین برود؛ جشن هایی که آمیخته با گناه، تجمل، اسراف و خالی از سنن ایرانی است- این یک نوع بیماری است-  این سبک ها باید تقبیح شمرده شوند، تا کی می خواهند این اشراف گری ها به کار خود ادامه دهند؟ کمی به خود بیاییم و شیوه زندگی خود را مرور کنیم و تغییر دهیم آنچه را که باید..

(منکر این مسئله هم نیستیم که با شادی و میهمانی موافقیم ولی با اسراف نه!)

اهل تجمل حسابشان خیلی سخت است

«من گمان می‌کنم آن کسانی که با مجالس و محافل سنگین، کار را بر دیگران مشکل می‌کنند، حسابشان پیش خدا خیلی سخت است. نمی‌شود بگویند که آقا ما پول داریم، می‌خواهیم انجام دهیم، چون داریم. این از آن حرفهای غلطِ روزگار است. داریم که دلیل نشد. انسان وقتی «دارد»، کاری بکند که دیگران نتوانند هیچ اقدامی بکنند، این درست است؟ جوانها جرئت نکنند بروند طرف ازدواج. نباید کاری بشود افرادی که نمی‌توانند، افرادی که دلشان نمی‌خواهد، خلاف فکرشان هست، خلاف نیّتشان هست، نتوانند ازدواج کنند.» “حضرت آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی)”

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد