سرویس: ویژهکد خبر: 55392|07:12 - 1393/04/15
نسخه چاپی

جای خالی یک زبان ایرانی در سیمای محلی کرمانشاه/ وقتی زبان کردی در زاگرس فراموش می شود

zagrosمطلع الفجر-عدم پخش برنامه هایی به زبان کردی در شبکه محلی زاگرس در حالی صورت می گیرد که سیمای محلی ۲ استان همجوار کرمانشاه یعنی ایلام و کردستان اکثریت برنامه های خود را به زبان کردی پخش می کنند.

 

به گزارشمطلع الفجر،رویکرد سیمای جمهوری اسلامی ایران در تاسیس شبکه های محلی این است که با توجه به وضعیت بومی و محلی برنامه هایی را تولید و پخش کنند که با آن منطقه همخوانی بیش تری داشته باشند.

با توجه به این رویکرد تقریبا برای هر استان در کشور یک شبکه استانی تاسیس شد و آغاز به کار کرد و این شبکه ها به فراخور توانایی خود، برنامه هایی تولید کردند که با توجه به قومیت ها و زبان بومی آن استان بتواند مخاطب های خود را جذب کند.

در این میان استان های ترک زبان برنامه های ترکی، کرد زبان برنامه های به زبان کردی، عرب زبان به زبان عربی و قومیت های دیگر با زبان و لهجه آن منطقه برنامه هایی را به روی آنتن بردند که به تبع رویکردی مناسب بوده و هست.

IMAGE635343572232002056

اما در این میان آن چه برای شهر و استان کرمانشاه اندکی تاسف بار است، تولیدات محلی شبکه زاگرس و آنتن این شبکه محلی است که درشرایط فعلیمیزان پخش برنامه های به زبان کردی آن تقریبا به صفر میل می کند!

البته این وضعیت در رادیو کرمانشاه کمی متفاوت است و گاهی مشاهده می شود که برنامه های کردی در این شبکه رادیویی مانند "کرده مالان" پخش می شود اما مسلما کافی نیست.

سابقه شبکه زاگرس در پخش برنامه های کردی

در طول سالیان گذشته شبکه زاگرس برنامه هایی را به زبان کردی روی آنتن خود برده است که کورسویی از امید را به سابقه این شبکه بخشیده است.

برنامه های شبانگاهی با مجری گری مجریانی که به زبان کردی سخن می گفتند و پخش برخی از طنز ها به زبان کردی از جمله این برنامه هاست که توانسته بود مخاطبان خود را پیدا کنند.

پخش این برنامه ها در حالی صورت گرفت که اعتراض برخی از صاحب نظران حوزه زبان و تاریخ کرمانشاه را در پی داشت.

20

انتقادات بر این مسئله بود که رویکرد طنز گونه برنامه های کردی به شیوه ای است که به ذهن بیننده تمسخر را تداعی می کند که این باعث کدورت برخی از مردم شده بود.

اردشیر کشاورز: معرفی گویش های زبان کردی به وسیله طنز، کار درستی نیست

یکی از کسانی که در آن زمان به وضعیت این شبکه در پخش برنامه های طنز کردی اعتراض داشت اردشیر کشاورز بود که از این رویکرد به عنوان تمسخر زبان کردی یاد کرد.

کشاورز گفته بود: من اصلا این برنامه ها را نگاه نکرده ام اما نمی دانم چه ضرورتی دارد که برای معرفی رایج ترین، غنی ترین و کهن ترین زبان ها، که زبان کردی است و چهار شاخه اصلی و ۶۴ گونه گویشی در جغرافیای بزرگ گویش های زبان کردی دارد از زبان طنز استفاده شود.

ost 5_5150

اردشیر کشاورز افزود: من منکر کارکرد طنز و تاثیرات مثبت آن  نیستم اما خود طنز و شکل بیان آن مسلما نمی تواند در هر مساله ای اثر گذار و منطقی باشد. در مورد برنامه های شبانه شبکه زاگرس عده ای بر این باورند که استفاده از زبان طنز برای معرفی  گویش های زبان کردی اصلا کار درستی نیست و بیشتر خروجی این برنامه ها مسخره کردن زبان کردی است.

حجم برنامه های کردی در شبکه های محلی استان های همجوار کرمانشاه

نگاهی به میزان پخش برنامه های کردی در شبکه های محلی استان های کردستان و ایلام نشان دهنده این است که سازمان صدا و سیما در پخش برنامه های کردی، دست مراکز استانی را باز گذاشته است تا با توجه به وضعیت بومی و محلی آنجا برنامه هایی به زبان آن منطقه تولید کنند.

بر همین اساس مدیران کل صدا و سیمای محلی کردستان و ایلام میزان برنامه های تولیدی خود به زبان کردی را بسیار بالا اعلام کرده اند.

مدیر کل صدا و سیما مرکز کردستاندر این خصوص گفت:در فروردین سال ۹۰ پخش تلویزیونی شبکه مرکز کردستان ۲۴ ساعته شد و در سال ۹۱ نیز اقدام به توسعه رادیو و تبدیل پخش آن به شبانه‌روزی کردیم وهم‌اکنون نیز بیش از ۹۵ درصد برنامه‌های رادیو و تلویزیون به زبان کردی پخش می‌شود.

مدیر کل صدا و سیمای ایلامنیز در خصوص میزان برنامه های کردی این شبکه گفته است:بیش از ۸۰  تا ۹۰ درصد برنامه های شبکه ایلام با زبان محلی و کردی ایلامی پخش می شود.

لزوم افزایش برنامه های با گویش محلی کرمانشاهی و زبان کردی در شبکه زاگرس

صدا و سیمای مرکز کرمانشاه نیز در جهت افزایش مخاطب و همچنین احترام به مخاطبین خود، بایستی همراه با دیگر استان های کرد زبان همجوار، اقدام به تولید برنامه های به زبان محلی کند.

کردی

زبان کردی به عنوان یک زبان تاریخی ایرانی که در میان ملت ایران جایگاه خاصی دارد، دارای پتانسیل بالایی در انتقال مفاهیم اصیل است که توجه جدی مدیران سیمای محلی کرمانشاه را به آن می طلبد.

مرصاد

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد