سرویس: اجتماعیکد خبر: 55262|12:17 - 1393/04/14
نسخه چاپی

علاقه بابک بیات به محمد اصفهانی/ «آسیمه‌سر» عاشقانه اعتراضی است

IMG15451160مطلع الفجر -بامداد بیات با حضور در برنامه «موسیقی من» در گفتگو با فرزاد حسنی آهنگ «آسیمه سر» را نوعی عاشقانه اعتراضی مانند سایر کارهای پدرش زنده‌یاد بابک بیات دانست و محمد اصفهانی را خواننده مورد علاقه پدرش معرفی کرد.

به گزارش مطلع الفجر به نقل از  مهر، بامداد بیات فرزند زنده یاد استاد بابک بیات و تنظیم کننده موسیقی، مهمان برنامه «موسیقی من» رادیو جوان با اجرای فرزاد حسنی در روز جمعه 13 تیر بود.

وی ابتدا در خصوص یکی از ماندگارترین آثار پدرش تحت عنوان «آسیمه سر» که با صدای محمد اصفهانی در سال 1381 منتشر شد، گفت: من از ابتدای جوانی و به لطف پدرم در موسیقی حضور دارم و کار می‌کنم. اما در خصوص «آسیمه سر» باید بگویم که کاری بسیار خاص است. من اتفاقاً گهگاه به کارهای قدیمی‌ خودم و پدر مراجعه می‌کنم تا ببینم برای ملودی نوشتن برای ارکسترها چگونه باید کار کنم. باید بگویم در خصوص این ترانه «آسیمه سر» ملودی‌هایی را که برای سازهای ویولن و ویلنسل نوشته شده است، نوازندگان بسیار عالی نواخته‌اند.

بیات در ادامه گفتگو با فرزاد حسنی افزود: از نوازنده‌های ویولن این اثر می‌توانم به همایون رحیمیان و علی جعفری پویان اشاره کنم و نوازنده‌ ویلنسل‌کار هم استاد کریم قربانی و نوازنده فلوت‌کار استاد رحیمی‌ بود. جالب است بگویم که نوازنده تار این اثر که در اول کار به وضوح می‌توان آن را شنید آریا عظیمی‌نژاد است که خود این روزها از آهنگسازان زبده و برتر موسیقی است که در سال 1381 به عنوان نوازنده تار در خدمتش بودیم.

حس اعتراض را در ملودی‌نویسی‌ام رعایت کردم

این آهنگساز تأکید کرد: ملودی‌های تک تک سازها در این کار را بسیار عاشقانه نوشتم. به نظرم آهنگ «آسیمه‌سر» یک جور عاشقانه اعتراضی است. مانند سایر کارهای پدرم که همیشه یک نوع اعتراض خاصی در درون کارهایشان بوده است و من هم سعی کرده‌ام در ملودی نویسی‌ام برای سازها این حس اعتراضی را رعایت کنم. جا دارد از زحمات بهروز صفاریان در این آهنگ هم تشکر کنم چرا که شاید بخش اعظمی‌ از کارهای این ترانه را نیز او انجام داده است و سازهای درامز، پرکاشن و گیتار باس را با سمپل‌های بسیار عالی که در اختیار داشت نواخت.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه نباید فراموش کنم که نوازنده پیانوی این کار نیز استاد چیره دست موسیقی و پیانو زنده یاد آندره آرزومانیان بودند. واقعا پیانوی او در این کار حس دیگری به ترانه آسیمه سر داده است؛ انشالله که روحش قرین آرامش باشد. ترانه کار هم اثر اکبر آزاد است و ملودی نهایی آن هم برعهده پدرم استاد بابک بیات بوده است.

شناخت شعر و ترانه و سینما آثاری چون «ولایت عشق» را جاودانه کرد

بیات سخنان خود را اینگونه ادامه داد: پدر من جدا از اینکه آهنگساز مطرحی بود، شعر و ترانه و سینما را به خوبی می‌شناخت. به همین خاطر هم وقتی با ترانه سرا همگام می‌شد کاری که بیرون می‌آمد جاودانه می‌شد، همانند کاری مثل «ولایت عشق» که تیتراژ سریالی به همین نام در وصف امام رضا (ع) بود. مرحوم بابک بیات حساسیت زیادی روی ولایت عشق و نیز آسیمه سر داشته‌اند. این دو کار در پرونده کاری پدرم بسیار خاص و ویژه و متفاوت بود و از این رو کار مورد علاقه پدر بود. به همین لحاظ او تاکید داشت که باید خواننده‌ای این دو کار را بخواند که صدایش را او بسیار دوست داشته باشد. پدر همیشه می‌گفتند که صدای محمد اصفهانی را بسیار دوست داشتند و اصفهانی از خواننده‌های مورد علاقه پدر بودند.

وی افزود: وقتی که من ترانه «آسیمه‌سر» را در انتها تنظیم می‌کردم دوست داشتم این حالت آسیمه‌سری و سرگشتگی و سرگردانی را در تمام لحظات کار به وجود آورم و شنونده این حالت را حس کند. از این رو تنظیم کار را بر اساس همین حالت پایه‌گذاری کردم. حواسم هم به این بود که حس آسیمه‌سری و سرگشتگی و سرگردانی برای شنونده آشکار باشد که فکر می‌کنم این اتفاق افتاده است.

مردم هنوز موسیقی فیلم و سریال‌های پدر را زمزمه می‌کنند

فرزند زنده‌یاد بیات تصریح کرد: اصولا هر کاری که پدر می‌ساخت نزد مردم محبوب می‌شد آن هم به نظر من به خاطر قلب بزرگ پدر بود. نگاهی که من به پدر دارم اینگونه است که موسیقی سریال‌هایی که پدر کار کرده‌ مثل سریال «سلطان و شبان» و «ولایت عشق» یا 100 تا موسیقی فیلمی‌ که او کار کرده بود و حتی ترانه‌هایی که قبل و بعد از انقلاب او کار کرد همیشه بین مردم دهان به دهان چرخیده و مردم آنها را زیر لب زمزمه می‌کردند و می‌کنند.

بامداد بیات در خصوص فعالیت‌های اخیرش نیز گفت: قرار است به زودی موسیقی فیلم جدید حمیدرضا کاویانی را بسازم. من وقتی فیلمنامه این کار را خواندم جذب آن شدم و فکر می‌کنم که مورد استقبال مخاطبان نیز قرار بگیرد. من در حال حاضر مشغول ساخت تم‌های مختلف برای موسیقی این فیلم هستم و فکر می‌کنم از هفته آینده ضبط استودیویی کارها نیز آغاز شود.

قدر آدم‌ها را تا وقتی هستند بدانیم

وی در پایان گفت: من بیشتر دوست دارم آرام آرام کار کنم و از این رو کم کار هستم. دوست دارم کاری را انجام دهم که وقتی به شناسنامه کاری خودم نگاه کردم، حداقل پیش خودم از آن کار راضی باشم. امیدوارم کارهایی که می‌سازم در شنونده تغییراتی را ایجاد کند و همیشه از بُعد روانشناسی به ساخت آهنگ‌هایم نگاه می‌کنم. امیدوارم ما مردم، قدر انسان‌ها را تا زمانی که هستند بدانیم. حال این انسان یک هنرمند باشد یا خیر. اینگونه نباشد که تا هنرمندی از دنیا می‌رود یادی از او بکنیم.

موسیقی من جمعه‌ها ساعت 10 تا 11:30 از  رادیو جوان پخش می‌شود و عوامل آن عبارتند از تهیه کننده: فریبرز گلبن، گوینده: فرزاد حسنی، مشاور محتوایی:عاطفه شیوافر، سرپرست نویسندگان:اعظم بهروز، روابط عمومی:ریحانه شمس الواعظین، متصدی سایت:مصطفی توحیدی نسب.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد