سرویس: ویژهکد خبر: 54230|07:30 - 1393/04/01
نسخه چاپی

آغاز هفته صرفه‏ جويى در مصرف آب

81164199-5695756مطلع الفجر--هفته اول تیر، هم زمان با شروع فصل تابستان، هفته صرفه جویی در مصرف آب نام گذاری شده است

آب، این سرچشمه زندگی را خداوند به اندازه نیاز و کفاف موجودات زنده آفریده است، چنان که خود می فرماید: «ما همه چیز را به اندازه آفریدیم» و در آیه ای دیگر فرموده است: «چیزی وجود ندارد مگر اینکه خزاینش نزد ماست و نمی فرستیم و ایجاد نمی کنیم مگر به اندازه معیّن و حساب شده.»

با آنکه بیش از 71 درصد از سطح کره زمین را آب پوشانده است، تنها 5/2 درصد از کل آب های موجود دنیا را آب شیرین تشکیل می دهد و از این میزان، سهم کشور ما از آب شیرین و قابل دسترس بسیار ناچیز است.

با توجه به اینکه ایران، از جمله کشورهای پهناور دنیاست و نیاز به آب شیرین در بخش های گوناگون، از جمله کشاورزی بسیار فراوان است، استفاده بهینه از آب، موجب بهره مندی از فعالیت های اقتصادی مناسب و سامان دهی اقتصاد کشور می شود. با مصرف درست و بهینه آب و هدایت آن به بخش کشاورزی، می توان بسیاری از مواد غذایی مورد نیاز کشور را تأمین کرد تا نیازمند بیگانگان نباشیم.خداوند در قرآن کریم، انسان ها را متوجه این نکته مهم کرده و می فرماید: «اگر بخواهیم این آب گوارا و شیرین را به صورت تلخ و شور قرار می دهیم؛ پس چرا شکر این نعمت را به جا نمی آورید. صرفه جویی در مصرف آب و اسراف نکردن آن، بهترین راه برای سپاس از خالق یکتاست.    

هفته صرفه‌جویی در مصرف آب با تمام اهمیتی که در شرایط فعلی ذخایر آبی کشور دارد، امروز در حالی آغاز شده که مجموعه‌های متولی هیچ گونه اطلاع رسانی در این زمینه نکرده و به نوعی این هفته در سکوت کامل خبری و اطلاع رسانی آغاز شده است. 

اگر قصد و نیت مدیران امور آب در هفته صرفه‌جویی مصرف آب، نهادینه کردن و فرهنگ سازی کاهش مصرف و مدیریت مصرف آب است، بهتر است این هفته را جدی بگیرند تا مشترکان آب نیز بدانند دغدغه مسئولان وزارت نیرو برای مدیریت مصرف آب جدی است.   

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد