سرویس: سیاسیکد خبر: 13818|07:17 - 1392/03/31
نسخه چاپی

خشم کشورهای غربی از موفقیت های هسته ای پیشین "حسن روحانی" و پیروزی وی بعنوان رییس جمهور جدید ایران

خشم کشورهای غربی از موفقیت های هسته ای پیشین "حسن روحانی" و پیروزی وی بعنوان رییس جمهور جدید ایران

1242473_234مطلع الفجر-"پاتريک کلاوسون" معاون تحقيقات مرکز مطالعاتي "واشنگتن" در مقاله جديد خود با اذعان به پيشرفت هاي هسته اي کشورمان اظهار مي دارد که روحاني به پيشرفت هاي هسته اي کشورمان معتقد و پايبند است

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نهاد مطالعاتي واشنگتن ؛ کلاوسون با اشاره به تجربه "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب ملت ايران در عرصه مذاکرات هسته اي و با اشاره به کتب و مقالات نوشته شده توسط وي مي افزايد "بايد براي قضاوت بهتر در مورد ديدگاه رييس جمهور جديد ايران پيرامون برنامه هسته اي آثار وي را مطالعه کنيم. "حسن روحاني" رييس جمهوري منتخب ملت ايران دست کم هفت کتاب و پنجاه مقاله به نگارش درآورده است. براي مثال مي توان به کتاب "امنيت ملي و نظام اقتصادي ايران" وي اشاره کرد که در 860 صفحه به چاپ رسيده است. وي در ماه فوريه گذشته نيز مقاله اي تحت عنوان "گفتمان (امام) خميني (ره) پيرامون امنيت ملي و سياست خارجي" را در 60 صفحه به چاپ رسانده است.  با اين حال مهمترين اثر وي کتاب او تحت عنوان "امنيت ملي و ديپلماسي هسته اي" بوده که در سال 2011 ميلادي منتشر شده است."
 کلاوسون در ادامه با اشاره حضور روحاني در روند مذاکرات هسته اي مي افزايد "روحاني دست کم 24 سال در ارتباط با موضوع برنامه هسته اي ايران بوده است. در حقيقت مي توان گفت که تخصص اصلي او در اين زمينه است. او براي سالها شناخته شده ترين چهره جمهوري اسلامي ايران در عرصه مذاکرات هسته اي بوده است. روحاني در تمامي کتابهاي خود خاطر نشان ساخته است که انرژي هسته اي و دستيابي به فناوري آن براي "ملت ايران" امري حياتي است.
 وی بدليل مذاکراتي که با کشورهاي خارجي انجام داده چهره اي شناخته شده است. براي مثال وي در سالهاي 89-1988 ميلادي سفرهايي به کشورچين داشت تا در مورد احداث نيروگاه هسته اي به منظور توليد برق 300 مگاواتي با چيني ها مذاکره نمايد. وي همچنين سه سال بعد به مسکو سفر نمود تا با مقامات اتحاد جماهير شوروي سابق در مورد فناوري هسته اي به رايزني بپردازد. وي در فاصله سالهاي 1990-1988 ميلادي نيز با "بي نظير بوتو" نخست وزير پاکستان ديدار نمود. روحاني در کتاب خود نوشته است که براي خريد سانتريفيوژ با مقامات آلماني مذاکره کرده اند و آنان او را به شرکتي سوئيسي ارجاع دادند و پس از آن ايران توانست قطعاتي از سانترفيوژها را خريداري نمايد."
نويسنده در ادامه با اشاره به معاهده "پاريس" اذعان مي کند که اين معاهده که در دوران پيشبرد مذاکرات هسته اي به رياست "حسن روحاني" به تصويب رسيد دستاوردهايي براي جمهوري اسلامي ايران داشت و در اين باره مي افزاید : " ايران از آن دوره به بعد موفق شد تا مزاياي اقتصادي اي را کسب نمايد که براي مثال مي توان به طرح درخواست عضويت جمهوري اسلامي ايران در سازمان تجارت جهاني از سال 2005 ميلادي اشاره کرد که با نظر مساعد اروپايي ها نيز همراه شد. حسن روحاني همچنين در کتاب خود به يکي ديگر از دستاوردهاي جمهوري اسلامي  در روند برگزاري آن دور از مذاکرات اشاره مي کند و آن اينکه ايران هرگز با توقف غني سازي اورانيوم موافقت نکرد. در واقع، ايران به منظور اعتماد سازي بطور "موقت" و "داوطلبانه" غني سازي اورانيوم را به حالت تعليق درآورد و طبق معاهده مي توانست از ادامه تعليق چشم پوشي نمايد. روحاني در کتاب خود همچنين خاطر نشان مي شود که ايران در آن زمان عليرغم فشارهاي وارده از سوي دولت آمريکا موفق شد تا از ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت جلوگيري نمايد."
نويسنده در ادامه اذعان مي کند که "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب کشورمان معتقد به لزوم ادامه پيشرفت هاي هسته اي کشورمان است و در اين باره مي افزايد "روحاني در کتاب خود که در سال 2011 ميلادي منتشر شده است اظهار مي دارد که عليرغم مذاکرات انجام شده با مقامات اروپايي در تهران، ايران تجهيزات لازم در نيروگاه هسته اي اصفهان را نصب و غني سازي اورانيوم را آغاز کرد. بطور خلاصه، مي توان گفت که روحاني در دوراني که مذاکره کننده ارشد هسته اي ايران بود موفق شد تا با مهارت همزمان با همکاري با بازرسان آژانس بين المللي و مذاکره با قدرتهاي اروپايي به پيشرفت برنامه هسته اي خود ادامه دهد."
نويسنده با اظهار خوش بيني در مورد ادامه روند مذاکرات هسته اي کشورمان مي افزايد "تهران احتمالا خواهد توانست به توافقي با کشورهاي غربي در مورد فناوري هسته اي اش دست يابد. در اين ميان مشخص است که توافق ايران با کشورهاي اروپايي مي تواند موجب ناراحتي بسياري از زمامداران آمريکايي و برخي شيوخ کشورهاي عضو محور ارتجاع عرب شود."

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد