سرویس: تازه های خبرکد خبر: 113364|17:33 - 1402/10/23
نسخه چاپی

رویترز: کسری بودجه اسرائیل به دلیل جنگ رکورد شکست

رویترز: کسری بودجه اسرائیل به دلیل جنگ رکورد شکست
خبرگزاری رویترز گزارش داد که بر اساس آنچه از پیش‌نویس بودجه 2024 اسرائیل به بیرون درز کرده کسری بودجه این رژیم به 6.6 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش می‌یابد

به گزارش مطلع الفجر ،به نقل از رویترز، پیش نویس بودجه ۲۰۲۴ رژیم صهیونیستی نشان داد که طبق پیش‌بینی‌ها کسری بودجه از ۲.۲۵ درصد(در ابتدای جنگ در ماه اکتبر) به ۶.۶ درصد تولید ناخالص داخلی در سال جاری افزایش خواهد یافت.

 افزایش هزینه‌های مالی جنگ در غزه، کسری بودجه رژیم صهیونیستی را در ماه دسامبر(آذر ماه) به میزان ۴.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ رسانده بود.

کسری بودجه رژیم صهیونیستی  طی ۱۲ ماه گذشته نیز از ۲.۶ درصد تولید ناخالص داخلی در ماه اکتبر(نخستین ماه جنگ) به ۳.۴ درصد در نوامبر(دومین ماه جنگ) افزایش یافته بود.

بنا به این گزارش، وزرای کابینه رژیم صهیونیستی قرار است عصر امروز یکشنبه بحث درباره بودجه تجدیدنظر شده را آغاز کنند که شامل هزینه‌های قابل توجهی برای تأمین مالی جنگ اسرائیل در غزه می‌شود. انتظار می‌رود، فردا صبح دوشنبه نیز در مورد آن رای‌گیری انجام شود.

رویترز با اشاره به بحث چند هفته‌ای اعضای کابینه رژیم صهیونیستی بر سر پیش‌نویس بودجه ۲۰۲۴ در سایه جنگ غزه افزود، بر اساس این پیش‌نویس، جنگ غزه که از هفتم اکتبر آغاز شده پس از زیان ۱.۴ درصدی به اقتصاد اسرائیل در سال گذشته، منجر به کاهش ۱.۱ درصدی رشد اقتصادی در سال جاری نیز خواهد شد.

این خبرگزاری آورده است، هزینه‌های مالی جنگ برای رژیم صهیونیستی با فرض پایان آن طی سه ماهه اول سال جاری ۲۰۲۴  حدود ۱۵۰ میلیارد شکل (۴۰.۲۵ میلیارد دلار) برآورد شده است.

وزارت دارایی رژیم صهیونیستی پنجشنبه گذشته اعلام کرد که اسرائیل در سال ۲۰۲۳ کسری بودجه ۴.۲ درصدی تولید ناخالص داخلی را در مقایسه با مازاد بودجه ۰.۶ درصدی در سال ۲۰۲۲ ثبت کرده است.

این وزارتخانه علت این موضوع را افزایش هزینه‌های کابینه برای تامین مالی جنگی دانست که ۱۰۰ روز است علیه نوار غزه به راه افتاده و  انتظار می‌رفت کسری بودجه در نوامبر گذشته به ۳.۴ درصد برسد.

این منبع افزود که کسری ثبت شده  فقط در دسامبر گذشته  ۳۳.۸ میلیارد شکل (۹ میلیارد دلار) بوده است.

به گفته این وزارتخانه، کسری کل سال ۲۰۲۳  بودجه رژیم صهیونیستی به ۱۸.۵ میلیارد دلار رسیده است، در حالی که درآمدهای مالیاتی این رژیم نیز ۸.۴ درصد کاهش یافته بود.

در دسامبر گذشته، قانونگذاران کنست بودجه جنگ برای سال ۲۰۲۳ را تحت عنوان متمم بودجه به مبلغ حدود ۳۰ میلیارد شکل (۸ میلیارد دلار) تصویب کردند، اما به رغم ادامه جنگ و هزینه های سنگین آن هنوز بر سر میزان بودجه جنگ برای سال ۲۰۲۴ به دلیل اختلاف بین وزرای کابینه توافق ایجاد نشده است.

امیر یارون، رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی در یک کنفرانس مطبوعاتی در ابتدای سال نو میلادی، از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم خواست تا به سرعت هزینه‌های عمومی را کاهش دهد، پیش از اینکه با واکنش بد بازار مواجه شود و هشدار داد اقدام نکردن برای اصلاح بودجه از طریق کاهش هزینه‌ها، حذف وزارتخانه‌های مازاد و افزایش درآمدها با توجه به نیازهای جنگ، احتمالاً در آینده هزینه زیادی برای اقتصاد اسرائیل خواهد داشت.

رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی برآورد کرده که جنگ غزه ۲۱۰ میلیارد شکل(۵۶ میلیارد دلار)هزینه در حوزه نظامی و همچنین پرداخت غرامت به این رژیم تحمیل کند، بدون در نظر گرفتن از دست رفتن درآمد ساکنان مناطق مرزی با نوار غزه و لبنان که به دنبال حملات راکتی نیروهای مقاومت آواره شده‌اند.

واشنگتن پست نیز به تازگی گزارش داد که مخارج و استقراض کابینه نتانیاهو افزایش یافته است، در حالی که درآمدهای مالیاتی هم کاهش یافته و رتبه اعتباری ممکن است به نوبه خود تحت تأثیر پیامدهای جنگ قرار گیرد.

این روزنامه افزود: برخی از کارشناسان انتظار دارند که رشد اقتصاد اسرائیل با کاهش تولید ناخالص داخلی مورد انتظار از ۳ ٪ در سال ۲۰۲۳ به ۱ ٪ در سال ۲۰۲۴ انقباض یابد.