سرویس: تازه های خبرکد خبر: 113361|09:35 - 1402/10/23
نسخه چاپی

سلامت؛

خواص تولیه که شاید شما هم نمیدانستید+عکس

خواص تولیه که شاید شما هم نمیدانستید+عکس
به اظهار یک کارشناس ،پنیرک یگ گیاه بسیار ارزشمند با خاصیت دارویی می باشد و از فواید فراوانی برخوردار است، همچنین گیاه پنیرک برای درمان برخی از بیماری ها بسیار مفید و حائز اهمیت است

به گزارش مطلع الفجر ،دکتر فاطمه غلامیان عضو هیات علمی  به معرفی گیاه پنیرک یاMalvaspp.  پرداختند و بیان داشتند؛ این گیاه به ارتفاع ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر و دارای برگهای متناوب، بزرگ، با دمبرگ دراز، شامل ۵ تا ۷ لوب دندانه دار و گل­هایی به رنگ آبی مایل به بنفش یا صورتی است .
گیاه پنیرک در ایران دارای ۱۰ گونه است  تنها گونه خوراکی  پنیرک با نام علمیM. neglecta، با گلهایی کوچک به رنگ آبی، که در استان به­طور سنتی مورد استفاده غذایی و دارویی قرار می­گیرد معروف به “تولیه” است که در زمستان برگ و شاخه های جوان آن چیده، شسته، خورد شده و با اندکی آب پخته شده و مصرف غذایی دارد.

جمع­ آوری برگ­ها در اواسط زمستان؛ گل ها در اواخر بهار؛ غلاف دانه در اوایل تابستان و ریشه­ها می­توانند هر زمان که به اندازه کافی برای خود بوته گیاه بزرگ باشند، برداشت شوند.
گیاه تولیه داری ترکیبات دارویی و مغذی از جمله ویتامین های A، B، C، E؛ موسیلاژ، فلاونوئیدها، اسیدهای چرب، فیبر، کلسیم، منیزیم، روی، سلنیوم، پتاسیم، آهن و …. است و در کاربردهای سنتی و معاصر  گیاه توله یا پنیرک همانند بسیاری از گیاهان خوراکی، از سابقه­ای طولانی برخوردار است. گیاه توله یا پنیرک بومی قاره های آفریقا،  آسیا و اروپا است و در از خارج از محدوده بومی خود، در مناطق معتدل طبیعی شده است.
 

قسمت های مورد استفاده گیاه پنیرک که خواص دارویی نیز دارند میوه، ریشه، ساقه، برگ، گل و دانه آنست. پنیرک یگ گیاه بسیار ارزشمند با خاصیت دارویی می باشد و از فواید فراوانی برخوردار است، همچنین گیاه پنیرک برای درمان برخی از بیماری ها بسیار مفید و حائز اهمیت است.
گیاه تولیه دارای دارای اثرات ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی، اثرات ضد التهابی، ضد زخمی، محافظ کبد، ضد سنگ کلیه و اثرات مهاری بر مهارکننده های لیپاز پانکراس دارد. بطور سنتی در بسیاری از غذاها از جمله سوپ­ها، سالادها، کوکوسبزی، خورش سبزی  و …. جانشین اسفناج می­شود و از پودر برگ و گل پنیرک به­عنوان ادویه و رنگ غذاها استفاده می­شود.
 

گل توله در درمان سرماخوردگی و تسکین سرفه در نقاط مختلف ایران استفاده می شودهمچنین مصرف گیاه تولیه در درمان آکنه، شکستگی استخوان، کمک به درد شکم و برای درمان تورم، سوختگی و عفونت گلو نیز کاربرد دارد.
از برگ و میوه تازه و کوبیده شده آن برای سرباز کردن آبسه­ها و خروج عفونت، در بهبود زخم، دردهای شکمی و سرطان در کشورهای مختلف دنیا استفاده می­گردد.
 


در قدیم دانه های تولیه را در خمره هایی سفالی بزرگ در زیر زمین نگهداری می­کردند تا در ایام خشکسالی­ها و قحط سالی­ها از آن بعنوان آذوقه استفاده شود. برخی از مردم شهرنشین در استان در زمستان گیاه توله را جمع آوری کرده و پس از شستن خورد میکنند و بصوت بست بندی­های کوچک در فریزر برای استفاده در دیگر فصول بخصوص مخلوط کردن آن با ماست در فصل گرم تابستان نگهداری می­کنند.
شایان ذکر است که زنان باردار قبل از استفاده از هر گونه گیاهان دارویی با متخصصان گیاه درمان مشورت نمایند.