سرویس: ویژهکد خبر: 112442|08:37 - 1401/01/31
نسخه چاپی

رییس مرکز بهداشت:

مهار سالک با رعایت بهداشت محیط و خودمراقبتی

مهار سالک با رعایت بهداشت محیط و خودمراقبتی
رییس مرکز بهداشت گیلان غرب گفت :مدیریت سالک در کشور چند بخشی وحتیدر شهرستانهای کوچک هم سازمان‌های مختلف باید درگیر مدیریت و مبارزه با این بیماری باشند.

به گزارش مطلع الفجر ،جلسه هماهنگی بین بخشی برنامه سالک در دفتر مرکز بهداشت شهرستان گیلانغرب  با حضور ادارات:جهاد کشاورزی ،راه و ترابری به میزبانی مرکز بهداشت شهرستان گیلانغرب برگزار شد.

در این جلسه  مهندس یارمرادی ؛رییس مرکز بهداشت در خصوص علت،راههای انتقال،علایم و کانون های فعال بیماری در شهرستان مطالبی عنوان کرد:

 وی در خصوص منشا این بیماری ابراز داشت :بیماری پوستی سالک بر اثر گزش نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود و در ایران دو نوع سالک شهری نوع خشک و روستایی یا نوع مرطوب وجود دارد، در سالک روستایی، موش‌های صحرایی مخزن بیماری هستند و پشه خاکی ماده پس از خونخواری از موش صحرایی مبتلا، آلوده می‌شود و با گزش فرد سالم باعث انتقال بیماری می‌شود.

 مهندس یارمرادی در خصوص  عزم جمعی برای مبارزه با این بیماری هم گفت :مدیریت سالک در کشور چند بخشی است و سازمان‌های مختلف باید درگیر باشند، موضوع کنترل حیوانات ولگرد، پسماندها و جمع‌آوری زباله و نخاله ساختمانی اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا هر کدام از آنها می‌تواند منبع این  بیماری در یک منطقه‌ای باشد.

سالک یک بیماری پوستی انگلی و مشترک بین انسان و حیوان است که در اثر گزش پشه خاکی ماده و انتقال انگل سالک ایجاد و اغلب به شکل یک زخم دیده می‌شود./.