کد خبر: 109926|08:23 - 1396/01/29
نسخه چاپی

گزارش؛

سهمیه صادرات سوخت مرزنشینان درگیلان غرب؛ طرحی راهگشا یا مسکنی مقطعی

 سهمیه صادرات سوخت مرزنشینان درگیلان غرب؛ طرحی راهگشا یا مسکنی مقطعی
مطلع الفجر:اگرچه گیلان غرب هنوز از تبعات بازارچه مرزی رسمی سومار بی بهره است اما اجرای سهمیه صادرات سوخت مرزنشینان در این خطه اقدامی نو برای مرزنشینان به حساب می اید .

 به گزارشمطلع الفجر، در شرایطی که  هنوز بازارچه مرزی  سومار  یک بازارچه رسمی به شمار نمی اید طبیعتا هنوز مردم منطقه از تبعات  ان به شایستگی برخوردار نشده اند  اما اجرای سهمیه صادرات سوخت مرزنشینان در این منطقه چنانچه به صورت مستمر و دایمی لحاظ شود  میتواند گام مهم و تاثیر گذار برای محرومیت مردم این منطقه باشد .


در شهرستان گیلان غرب سالهاست هزاران نفر در قالب  دو تعاونی  مرزنشینان درساماندهی  شده است که تاکنون ره اورد موثر و قابل ذکری برای مرزنشینان این شهرستان نداشته است .


در خصوص  تدوین برخی برنامه ها برای مرزنشینانی که تاکنون از خدمات  مرزنشینی برخوردار نبوده اند مدیرکل اقتصادی استانداری کرمانشاه  صبح امروز در کارگروه توسعه صادرات استان ، با بیان اینکه در گذشته برخی استان‌های مرزی کشور سهمیه صادرات سوخت برای مرزنشنیان داشتند که کرمانشاه از آن بی‌بهره بود،اظهار داشت: با پیگیری که توسط بخش‌های مختلف انجام شد، این سهمیه برای مرزنشینان استان از اول اردیبهشت عملیاتی خواهد شد.

 به گفته محسن دارابی  اجرای سهمیه صادرات سوخت مرزنشینان  در واقع  برای مرزنشنیان شش شهرستان پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی، سرپل‌ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین در نظر گرفته می‌شود که حدود 91 هزار خانوار را شامل می شود .

چنانچه سهمیه سرپرست هر خانوار در کمترین  میزان  1500 لیتر سوخت را  از قرار هر لیتر 1000 تومان شامل شود مبلغ قابل متعادلی به هر خانوار خواهید رسید  ، اما باید دید در جمع بندی نهایی میزان سوخت واگذاری برای صادرات دوره  و مقدار سوخت سهمیه  به هر سرپرست خانوار چه میزان خواهد بود  و باز شرط دیگر خوشبین بودن به این طرح ماندگاری ان  است  چرا که در کوتاه مدت این راهکار فقط مسکنی مقطعی و نه موثر برای این خطه محروم لحاظ می شود .

بازارچه مرزی سومار در 60 کیلومتری مرکز شهرگیلان غرب  و همچنین نزدیک ترین مرز به عتبات عالیات محسوب می شود  که  با حضور مقامات ارشد از مسوولان سیاسی 2 کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در 16 فروردین 94 فعالت خود را به عنوان بازارچه غیر رسمی  اغاز کرد .

مرزنشینان  گیلانغرب و سومار انتظار دارند با رسمی شدن این بازارچه از تبعات به حق این بازارچه برای مردمی که 8 سال  با جسارت و شجاعت تمام مرزدارانی بی ادعا  بوده اند برخوردار شوند .

 بازارچه سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب با بیش از 60 هزار نفر جمعیت   67 کیلومتر است.
در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.
بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاهتر کرده است و اکنون عمده کالاها از این معبر به استان های شرقی عراق صادر می شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد