سرویس: تازه های خبرکد خبر: 101884|13:21 - 1400/02/05
نسخه چاپی

بسترهایی که شایسته مهجوریت نیستند؛

گیلانغرب نیازمند توجه ویژه دولت و خروج از بن بستی است که سالهاست دامن گیر ان شده است

گیلانغرب نیازمند توجه ویژه دولت و خروج از بن بستی است که سالهاست دامن گیر ان شده است
مطلع الفجر:سدها ، معادن ، بازارچه مرزی وبسترهای گرشگری و تفریحی از مناطق بکر طبیعی تا اثار باستانی همه و همه بسترهای بالقوه ای در ورای تیرگی محرومیت حاکم بر این خطه هستند که با توجه ویژه دولت میتوانند افق روشنتری را بگسترانند .

مطلع الفجر/یادداشت مهمان*/شهرستان گیلانغرب در یک تناقض اسمی بین جایگاه افتخار امیزش در 8 سال دفاع مقدس و جایگاه  دومین شهر مقاوم کشور و از دیدی دیگر قرار گرفتن در زمره شهرهای محروم کمتر توسعه یافته را  شایدنتوان به راحتی به تراز عادلانه توجهات مسئولان از حیث وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم به شمار اورد ، اما واقعیت امر این است که گیلانغرب و مردمان غیور و مرزداران بی ادعای ان هیچگاه دینی که بر گردن مسئولان داشته اند را به شایستگی اخذ نکره اند .

 

 شهرستان گیلانغرب را شاید بتوان به جرات یکی از محروم ترین و یا به زبان محترمانه تر جرو کمتر توسعه یافته ها! در استان کرمانشاه  در برهه کنونی به شمار اورد اما توجه به این مهم درخور و حائز اهمیت است که چرا مردمانی که در 8 سال دفاع مقدس  در حالی که درگیر دفاع جانانه از مرزها و تمامیت کشور عزیز بودند و حتی وجبی از شهر خود را به دشمن ندادند و از دریافت ترازهای اعتباری در عرصه سازندگی به بهانه واقع شدند در نقاط مرزی  و درگیر جنگ   محروم بودند ، اکنون هم در دوران اسایش و ارامش ابقا شده بعد از 8 سال دفاع مقدس هنوز سکان دار محرومیت و تهیدستی در حوزه اشتغال پایدار به شمار می ایند؟؟

 

مگر نه اینکه عدم استقرار شرکت و سازه های اشتغالزا  و حتی توسعه زا که مردم این دیار همچون سایر نقاط کشور محق بودند چیزی جز نا ارامی و درگیر شدن به جنگ نبود ، پس چرا در دوران سازندگی و استقرار اسایش باز هم در حق این مردم و ادای دینشان هیچ شرکت و یا طرح سازنده ای که بتوان از ان به عنوان یک بستر اشتغالزای پایدار یاد کرد هنوز دایر نشده است ؟

 

 دولت عزیز که اکنون ساز اعتدال کوک کرده و دغدغه اشتغال جوانان و بهبود وضعیت معیشت مردم را دارد باید برای احقاق حق مردم محروم گیلانغرب هم شده  دین خود را به این خطه ادا کند .

توجه به توسعه سدها ، اشتغال در بازارچه مرزی سومار ، توسعه فعالیت معادن خصوصا معادن قیر طبیعی و مساعدت در امر فراوری تولیدات آنها ، توسعه سدها و ایجاد اشتغال جانبی در این بستر ، توجه به امر گردشگری و تفریحی ،حوزه باستانی و میراث تاریخی تکمیل و توسعه زیر ساختها از جمله مبادی ارتباطی و شریانهای زمینی و ترانزیتی ، توجه به حقوق مرزنشینان وساکنین مناطق جنگی ،ثبت مناسبتهایی همچون روز گیلانغرب در تقویم ملی کشور و برجسته کردم مقاومت مردم گیلانغرب در 8 سال دفاع مقدس  و حوزه های مهجور دیگر  میتواند از رسالتهای بحقی باشد که مردم گیلانغرب از دولت انتظار دارند به صورت عادلانه در باب دغدغه های مردم این خطه به انها توجه اکید و ویژه داشته باشد .

 

بر اساس آمارهاي معتبر سازمان جهاني گردشگري و بانك جهاني درآمدهاي ارزي حاصل از گردشگري حدود 10 ونيم درصد كل در آمد ناخالص اقتصادي جهان مي باشدکه از اين رو توجه ويژه به اين صنعت ميتوانند نقش بسزايي را در توسعه و رونق اقتصادي يك شهر مانند گيلانغرب با جاذبه هاي گردشگري فراوان و بهار هميشه زود رسش  ايفا نمايد. با توجه به عوامل زير كه شهرمان را در بن بست قرار داده اند:

 

 1-عدم سرمايه گذاري و توجه کافی دولت به بسترهای  در دوران دفاع مقدس. 2-نبود امتيازات و قوانين ويژه براي سرمايه گذاران در مناطق محروم و جنگي 3 - محروم بودن شهرستان از ارتباطات ريلي به عنوان یکی از بسترهای ترانزیتی و ارتباطی نوین و تاثیر گذار و برون رفت منطقه از بن بست پیش رو  4 - استفاده نكردن کافی و درخور از موقعيت مرزي بعنوان پتانسيل و نداشتن بازارچه هاي پر رونقبا نمدیریت کار امد و پویا و تاثیر گذار در مسیر اشتغالزایی پایدار و پیوسته. 5- برخوردار نبودن از امتيازاتي چون منطقه آزاد تجاري نظر به داشتن مرز مشترک با کشورهای همسایه و داشتن بازارچه و استعداد پایانه مرزی. 7- نداشتن راهها توسعه يافته ، استاندار و درخور در امر مولفه های ترانزیتی و تجاری که بتوان انها را در زمره بسترهای فراهم به شمار اورد .

 

از آنجايي كه رسالت ما نبايد صرفا انتقاد باشد لذا از جاذبه هاي طبيعي و تاريخي و درياچه هاي مصنوعي بعنوان توانايي هايي كه ميتوانند پاي توريسم و رونق را به اقتصاد شهر ما باز كنند نام ميبريم. از جمله اقدامات اساسي كه بايد توسط مسئولين شهرستان براي رساندن شهرستان به جايگاهي كه خور نامش است انجام گيرد را بيان ميكنيم: ١-دعوت از مستندسازان معروف كشور براي ساخت مستندهاي زيبا و پخش آن در رسانه ملي.

 

 2- تبليغات سوای فضای مجازی و از طریق سایت و شبکه های مجازی و اینترنتی ، در قالب تهيه بروشورهايي از طبيعت و آثار تاريخي و سدهاي زيبايي كه يكي از آنها چسبيده به شهر است كه يك موقعيت استثنايي در ايران است.

 3- تجهيز سه سد اطراف شهر گيلانغرب به امكانات تفريحي نظير قايق و احداث "تل كابين" در تركيب با درياچه و طبيعت كم نظير جنگلهاي زاگرس، گيلانغرب را نگين درخشان گردشگري غرب كشور خواهد كرد.

 

  4-نظر به اقلیم منحصر به فرد شهرستان و واقع شدن در دو منطقه سردسیر و گرمسیری با دو آب و هوای متفاوت ،تبليغ بهار زودرس گيلانغرب در زمان آغاز تعطيلات نوروزي و "اگر بشود" منطقه آزاد تجاري بهانه خوبي براي مسافرت و خريد از شهر ما ميتواند باشد، درحاليكه سرما در برخي استانها جولان ميكند. بهار در گيلانغرب از گلهاي وحشي تاجي بر سر دارد. 

 

5- گيلانغرب جز محدود شهرستانهايي است كه چهار فصل است و طبعت بكر منطقه گواور و حيدريه در تابستان هر دل افسرده اي را مسرور ميكند و طبيعت چله و ويژنان و ديره و ناودار در بهار تابلوي زيبائيست كه دست به قلم شدن خدا را تداعي ميكند.

 

6- بهار دائمي در گلين و بهار در زمستان دهستان حومه و بوي شاليزارهاي تابستان ديره نمونه هاي بي بديلي از لطف خدا در حق اين شهرستان است.كه ايجاد كمپهاي فصلي در برخي از روستاهاي هدف گردشگري را ميطلبد.

 ٧- آموزش نيروهاي ماهر در بخش گردشگري. ٨- اقدام به برگزاري تورهاي كوهنوردي و جشنواره هاي پرواز با بالن و كايت و... به مناسبتهاي مختلف از جمله در روز مقاومت گيلانغرب

 

 9- تلاش براي برگزاري مسابقات ورزشي از جمله مسابقات قايقراني استاني و كشوري كه لازمه اين امر توسعه امكانات ورزشي شهرستان است كه در راستاي توسعه توريسم نيز ميباشد و راههاي ديگر كه جهت طولاني نشدن عرايض بيان نشد.

 

اگرچه  عنوان کردن مطالبات مردم و دغدغه های عمومی شهروندان  تکالیف بحقی را برای مسئولان  ایفاد و ایجاد میکند اما نظر به ضروت تعالی جایگاه شهرستان گیلانغرب و محقق شدن دینی که بر دولت و مسوولان دارند  اميد است كه مقامات شهرستان بخصوص شهرداران و نماينده محترم توجهات ويژه اي نسبت به توسعه شهرستان در حوزه اقتصادی ، توريسم  و سایر بسترهایی که به صورت بالقوه  افق امیدوار کننده ای را ترسیم نموده اند ،در گيلانغرب داشته باشند.

منصور شفاعتی پور کارشناسی ارشد عمران*

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد