سرویس: ویژهکد خبر: 87940|10:48 - 1394/01/02
نسخه چاپی

یادداشت

ارسال پیامک ؛اقدامی پپولیستی یا یک بدعت محترمانه ؟!/خرج چو از کیسه مهمان بود/حاتم طائی شدن آسان بود!

ارسال پیامک ؛اقدامی پپولیستی یا یک بدعت محترمانه ؟!/خرج چو از کیسه مهمان بود/حاتم طائی شدن آسان بود!
مطلع الفجر:ارسال پیامک"تبریک نوروز" رئیس جمهوربه صورت انبوه برای همه هموطنان آنهم در شرایطی که در بدو تحویل سال نوازرسانه ملی تبریک گفته بود شبهاتی را در اذهان بر انگیخته ، که ارسال پیامک اقدامی پپولیستی است یا یک بدعت محترمانه ؟!

به گزارش خبرنگارمطلع الفجر،پیامک‌های نوروزی دکتر حسن روحانی خطاب به هم‌میهنان وقتی درخور نگاه چند زاویه‌ای می‌شود که رئیس‌جمهور کشورمان پس از مقام معظم رهبری، از طریق رسانه ملی به مردم کشورمان تبریک گفت

با این وجود این تبریک که با صوت و تصویر تواماً به مخاطبان منتقل می‌شد را کافی ندانسته و تصمیم گرفت برای انتقال پیام نوروزی خود از یک رسانه دیگر که متن در آن حرف اصلی را می‌زند نیز بهره ببرد.

زوایه قابل اشاره دیگر اینکه در سال گذشته نظیر همین خط مشی ،پیامک‌های نوروزی حسن روحانی به هموطنان با این مضمون : "نوروزی سرشار از شادی و امید را برایتان آرزومندم، حسن روحانی رییس جمهور"تا نهم فروردین ماه سال 93 ارسال گردید

در بدو امر که در صدد کشف چرایی و تجزیه و تحلیل هدف رئیس‌جمهور در بهره‌گیری از پیامک به عنوان رسانه‌ای غیر از رسانه ملی (تلویزیون) برای ارسال پیام نوروزی به مردم می‌روی، امکان تعامل میان فرستنده و گیرنده در رسانه پیامک را نقطه برجسته برتری پیامک نسبت به یک برنامه یکسویه تلویزیونی می‌بینی و این قابل تصور می‌شود که دکتر روحانی علاقمند بوده با نوع پاسخ‌هایی که در پی ارسال پیامک نوروزی، از سوی هم‌میهنان برایش ارسال می‌شود نیز آشنا شود و در پی رابطه دو طرفه در این تبریک و شادباش‌گویی بوده است.

اما وقتی پاسخ پیام نوروزی رئیس‌جمهور به همان شماره که تحت عنوان "rouhani" بر صفحه تلفن همراه نقش می‌بندد، ارسال می‌شود، با وضعیت خطا در ارسال روبرو می‌شوی، اینجاست که فرضیه بهره‌گیری از برتری پیامک نسبت به تلویزیون، رد می‌شود.

به راستی چرا رئیس‌جمهور در حالی که پیام نوروزی خود را از تلویزیون که نه تنها بر اساس نظر قریب به اتفاق اساتید ارتباطات بلکه به اذعان جامعه سیاسی، فراگیرترین رسانه کشور است، اعلام کرده اما باز هم رسانه دومی برمی‌گزیند و در یک دوره زمانی ارسال پیامک‌ها را ادامه می‌دهد.

طبعاًهدف رئیس‌جمهور، ترویج فرهنگ ارتباط از طریق پیامک نبوده چراکه جامعه ما به قدری پیامک‌زده شده که در ایام جشن و عزا سیل پیامک‌های تبریک و تسلیت است که در شریان ارتباطی از طریق خط‌های تلفن‌های همراه جاری می‌شود و حتی این آمار بعضاً چنان جذاب می‌شود که دستگاه‌های رسمی نسبت به اعلام تعداد پیامک‌های ارسال شده اقدام می‌کنند؛به عبارتی شیوع استفاده از این رسانه چنان بالاست که آمار بهره‌گیری از آن خود خبرساز می‌شود. جناب دکتر روحانی که او را به عنوان یک سیاستمدار زبده و کارکشته می‌شناسند که از هر جمله‌اش می‌خواهد یک کد به جامعه دهد؛ اکنون باید دید رئیس‌جمهور چه پیشینه‌ای در قبال رسانه‌ها داشته و اساساً رفتار او در بهره‌گیری از رسانه‌ها چگونه بوده که در دومین نوروز ریاست جمهوری‌اش، با وجود در اختیار داشتن فرصت صدا و سیما، یک رسانه دیگر را به عاریت می‌گیرد. اگرچه در سال گذشته مجموعه کنش و واکنش‌های نمایندگان دولت و مسئولان صدا و سیما که به هیئت نظارت بر صدا و سیما کشیده شد، به عنوان جریان اصلی رفتار و رویکرد دولت در قبال صدا و سیما در شش ماه نخست سال گذشته فعالیتش شناخته شد اما با وجود تکرار موضع ارسال تبریک گویی ازرسانه پیامکی گویا تداوم همان خط ومشی   تداوم دارد با بازخوانی اجمالی رفتارها، این نتیجه‌گیری بعید به نظر نمی‌رسد که همانند سال گذشته ، دکتر روحانی برای ارسال پیام‌های نوروزی‌اش از رسانه دومی -پیامک در کنار تلویزیون- نیز بهره گرفت که هم نارضایتی خود نسبت به شاکله صدا و سیما را دوباره اما به طور غیرمستقیم تکرار کندولذااین کد را به جامعه دهد که حتی اگر صدا و سیما هم در اختیارش نباشد، می‌تواند از رسانه‌ای شخصی مانند پیامک برای پیام دادن به جامعه بهره ببرداما به راستی ایا منبع پرداخت هزینه این پیامک های انبوه کاملا شخصی بوده است ؟ حال در واکاوی دیگر این نکته مورد توجه قرار میگیرد که هزینه ای که در قبال این ارسال انبوه پیامک متوجه شخص ارسال کنند میشود را چه کسی تقبل میکند ایا از جیب خود رئیس جمهور پرداخت می شود یا ان هم هزینه ای است که بار سنگینی ان را باید مردم به دوش بکشند ؟ "نوروزی فاطمی و سالی همراه با سربلندی و سلامت برایتان آرزومندم"مضمونی بود که در پیامك نوروز 94 حسن روحانی آمده است اگرچه سال گذشته روحاني براي اولين بار اين پيامك را براي تمام مردم ارسال نمود اما با مخالفت هاي شديدي مواجه گردیدتا جایی که حتی نماینده اصلاح‌طلب دوره ششم مجلس شورای اسلامی نیز ارسال پیامک نوروزی رئیس‌جمهور به همه ملت ایران را پوپولیستی و عوام‌فریبانه دانست اکبر اعلمی نماینده نوشت: چرا بدعتی را می‌گذارند تا رؤسای دولت‌های بعدی هم آن را تکرار کنند؟ "خرج چو از کیسه مهمان بود/ حاتم طائی شدن آسان بود!".   این چهره اصلاح‌طلب دور ششم مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی اجتماعی خود از پیامک‌های "نوروزی رئیس جمهور" انتقاد کرد و نوشت: پس از انقلاب همه روسای جمهوری در آغاز سال نو از طریق صدا و سیما ضمن گفت‌وگو با مردم فرا رسیدن عید نوروز را به آنان شادباش می‌گویند که آقای روحانی نیز امسال از این فرصت و رسانه فراگیر کمال استفاده را کرده و نوروز سال ۹۳ را به عموم مردم تبریک گفت. بر اساس نظرات کارشناسان آگاه به حوزه مخابرات ،هزینه ارسال پیامک های تبریک نوروز از سوی رئیس جمهور به هموطنان مبلغی در حدود 1میلیارد برآورد شده است  

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد