سرویس: پیشنهاد سر دبیرکد خبر: 92307|14:55 - 1394/05/01
نسخه چاپی

اهدافی که محقق نخواهند شد؛

بازی دو سر باخت حماس با سفر مشعل به عربستان

بازی دو سر باخت حماس با سفر مشعل به عربستان
العرب در گزارشی نوشت : جنبش حماس با سفر هیاتی از این جنبش به عربستان سعودی حمایت ایران را از دست داد اما حمایت ریاض را هم کسب نکرد.

گروه بین الملل -العرب در گزارشی نوشت : جنبش حماس با سفر هیاتی از این جنبش به عربستان سعودی حمایت ایران را از دست داد اما حمایت ریاض را هم کسب نکرد.

 


به گزارش مطلع الفجر به نقل زا بولتن نیوز،پایگاه اینترنتی روزنامه العرب چاپ لندن در گزارشی نوشت : تحلیلگران بعید می دانند که در‌‌آینده تحول عمیقی در رابطه میان عربستان سعودی و جنبش حماس فلسطین و به دنبال آن اخوان المسلمین بوجود آید. پس از دیدار اخیر میان پادشاه عربستان سعودی و خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در مکه بیشتر تحلیلهای سیاسی این دیدار را در حد یک تعارف ارزیابی می کنند. معمولا پادشاه عربستان سعودی با روسای هیاتهای عربی و اسلامی که در ده روز آخر ماه رمضان حج عمره را اقامه می کنند، دیدار می کند.

بازی دو سر باخت حماس با سفر مشعل به عربستانبرخی از منابع تبلیغاتی و سیاسی سعی کردند جنبش حماس و گروه اخوان المسلمین را به یکدیگر متربط سازند و روی این دیدار سرمایه گذاری کنند برای ترویج این نکته که مصالحه بنا به خواست ریاض انجام می شود زیرا ریاض می خواهد بیشترین نیروی سنی را در کشورهای عربی و اسلامی برای مقابله با ایران بویژه پس از امضای توافق هسته ای جمع کند.

اما کارشناسان امور سعودی می گویند این دیدار صرفا یک مانور رسانه ای از سوی جنبش حماس است تا سیما و نقش خود را بزرگنمایی کند و چنین القاء کند که ریاض به حماس برای مقابله با ایران نیاز دارد. این در حالی است که جنبش در ضعف شدید به سر می برد و به سبب تغییر وفاداریهایی که بدان عادت کرده است ، به قهقرا می رود. ضعف شدید حماس همچنین به سبب دو دستگی در موضع فلسطینی با سلطه حماس بر نوار غزه و مشکلاتی است که برای ساکنان غزه به سبب ورود به جنگ به بار آورد. جنگهای که هیچ تاثیر مثبتی بر مساله فلسطین نداشته است.

اینها می گویند موانع متعددی وجود دارد که مصالحه سعودی و اخوان المسلمین را بعید می سازد. از جمله این موانع وجود اعتراض شدید به این مصالحه از سوی شخصیتهای مهم در خانواده حاکم بر عربستان است.

به نظر نمی رسد حماس به دنبال تحقق دستاوردی از مانورهای اخیرش باشد بلکه نتیجه آن معکوس بوده است که همان انقلاب تهران علیه آن است که بطور آشکار در رویکرد رسانه ای تند ایران در قبال جنبش حماس انعکاس یافت. حماس از سوی دیگر حمایت عربستان را نیز کسب نکرد. در مقابل، این تحول ممکن است دستاوردی برای ریاض باشد زیرا توانست جنبش حماس را در جنگ علیه ایران بیطرف سازد و ایران را از حمایت یکی از متحدانش محروم کرد بی آنکه تمایل داشته باشد جنبش حماس را جذب و با آن مصالحه کند.

بازی دو سر باخت حماس با سفر مشعل به عربستان

براین اساس تلاش این دفعه حماس برای بازی در زمینه تغییر وفاداریها با دفعه قبل متفاوت است که علیه بشار اسد متحد قدیمی اش انقلاب کرد و بر دولت اخوان المسلمین در مصر در آن زمان تکیه کرد. برای حماس بازگرداندن اعتماد دمشق و تهران دشوار است. حمله رسانه های ایران به حماس نشان دهنده میزان ناراحتی تهران از این اقدام مشعل است. خبرگزاری فارس اتهاماتی علیه حماس مطرح کرد. این خبرگزاری اعلام کرد :حماس در پاسخ به خواسته عربستان سعودی با هفتصد نفر از عناصرش در یمن می جنگد. همچنین چندین روزنامه ایرانی نوشتند حماس علیه منافع تهران در منطقه عمل می کند.

رهبران حماس سعی می کنند خسارتهای ناشی از ماجراجویی تغییر وفاداریها را محدود کنند. موسی ابو مرزوق در این زمینه گفت : حماس روابطش رابا همه طرفها با وجود تضادها حفظ می کند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد