سرویس: اجتماعیکد خبر: 88451|08:02 - 1394/01/23
نسخه چاپی

فاطمه الزهرا (س)الگوی زنان مسلمان؛

زنان مسلمان در زندگی خودباید فاطمه الزهرا(س)را الگو قراردهند

زنان مسلمان در زندگی خودباید فاطمه الزهرا(س)را الگو قراردهند
مطلع الفجر:زنان مسلمان در زندگى شخصى ، اجتماعى و خانوادگى خود باید زندگى فاطمه زهرا ـ علیها السلام ـ را از جهت خردمندى فرزانگى و عقل و معرفت الگو و سرمشق خود قرار دهند و از بُعد عبادت ، مجاهدت ، حضور در صحنه تصمیم گیری هاى عظیم اجتماعى ، خانه دارى ، همسردارى و تربیت فرزندان صالح از زهراى اطهر ـ علیها السلام ـ پیروى کنند؛

به گزارشمطلع الفجر  به نقل ازحیا، زندگى آن بانوى بزرگ اسلام نشان مى دهد که زن مسلمان براى ورود در صحنه سیاست و میدان کار و تلاش و نیز ایفاى نقش فعال در جامعه همراه با تحصیل ، عبادت ، همسردارى و تربیت فرزندان مى تواند پیرو فاطمه زهرا ـ علیها السلام ـ باشد و دخت گرامى پیامبر عظیم الشأن الهى را الگوى خود قرار دهد». (بیانات مقام معظم رهبری در ۱۷/۹/۷۲)

نام حضرت فاطمه(ع) چگونه انتخاب شد؟
هنگامی که فاطمه (ع) متولد شد خدای تعالی به یکی از فرشتگان وحی فرمود به زمین برود و این نام را به زبان محمد بگذارد، و رسول خدا بدین ترتیب نام فاطمه را برای نوزاد تازه تولد یافته خود انتخاب کرد.
فاطمه زهرا – علیها السلام – بانوی دو سرا به هنگام ظهور اسلام و پس از بعثت پدرش پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله- و در آن هنگام که قیام حیاتبخش اسلام بتازگی ظهور کرده و بر پایگاه‌های پیروزی گام می گذاشت، چشم به این جهان گشود.
فاطمه – علیها السلام – یادگاری از همسر عزیز محمد – صلی الله علیه و آله – خدیجه کبری است ، نخستین زنی بود که پیامبر – صلی الله علیه و آله – با وی ازدواج کرد و نیز اولین زنی بود که در آغاز بعثت آن حضرت به وی ایمان آورد ، و آیین خداییش را به جان خرید.

فضائل حضرت فاطمه (س)
امام رضا علیه السلام به نقل از رسول اکرم (ص) فرمودند: همانا من اسم دخترم را فاطمه گذاشتم، چرا که خداوند عزوجل ایشان و محبین ایشان را از آتش جهنم باز داشته است.

امام صادق (ع) به نقل از رسول خدا (ص) فرمودند: همانا خداوند متعال ، نورحضرت فاطمه علیها السلام را قبل از آنکه آسمانها و زمین را بیافریند خلق نمود. عده ای ( از اصحاب تعجب نموده و) پرسیدند: ای نبی خدا، مگرفاطمهعلیها السلام انسان نبود؟ رسول خدا (ص) فرمودند: فاطمه علیها السلام حوریه ای است از جنس بشر و همانا خداوند عز و جل قبل ازآنکه آدم ( و حوا) را خلق کند، دخترم فاطمه (س) را از نور خودش آفرید و او پیوسته بصورت روح بود تا اینکه خداوند آدم را خلق کرد و سپس فاطمه را بر او نشان داد ( و بر ولایت و محبت او و فرزندانش از حضرت آدم اقرار گرفت). عرض شد یا نبی الله پس حضرت فاطمه (س) کجا بودند؟ فرمودند: در محلی از عرش الهی. عرض کردند غذای ایشان چه بود؟ فرمودند: تسبیح و تهلیل و تمجید خداوند. (صحیفه فاطمیه، احمدی جلفایی)
نام و القاب
نام ها و لقب هایى که فاطمه (سلام الله علیها) دارد، همه بازگوکنندۀ صفات و سجایاى ملکوتى اوست؛ مانند صدیقه طاهره، زکیه، زهرا، سیده النساء العالمین، خیرالنساء، بتول و… .
کنیه هاى آن حضرت : امّ الحسن ، امّ الحسنین ، امّ الائمه و… .
شگفت تر از همه (امّ ابیها) یعنى (مادر پدرش) است که نشان دهندۀ علاقۀ بسیار زیاد فاطمه (سلام الله علیها) به پدر بزرگوارش و اینکه با همۀ کمى سن از آغاز کودکى پناهگاه معنوى و تکیه گاه روحى، بعد از خداوند متعال، مانند خدیجه براى پدر بزرگوارش بوده است.
لقب امّ ابیها را پیغمبر (ص) به دختر عزیزش عنایت کرد؛ چون کلمۀ (ام ) علاوه بر مادر، به معنى اصل و منشاء هم به کار مى رود و مانند (امّ الخبائث ) که به شراب که سرچشمۀهمۀزیانهاوبدیهاست، میگویندو (امّالقرى ) که به مکه معظمه گفته ىشد؛بنابراین امّ ابیها به معنى منشاء و اصل و مظهر نبوت و ولایت است و براستى زهرا درخت سایه گسترى بود که میوه هاى شیرین امامت و ولایت را به بار آورد.

عالم صدف است و فاطمه گوهر اوست
گیتی عرض است و این گهر جوهر اوست
در فخر و شرافتش همین بس که زخلق
احمد پدر است و مرتضی شوهر او

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد