سرویس: ویژهکد خبر: 20043|08:36 - 1392/06/13
نسخه چاپی

اهمیت تعاون و نقش آن در توسعه زیر بناهای اقتصادی کشور

اهمیت تعاون و نقش آن در توسعه زیر بناهای اقتصادی کشور

nature-41مطلع الفجر-یکی از مفاهیم و کلماتی که اخیراً در مقالات ، دیالوگها و گفتمان درون جامعه خیلی شنیده می شود بحث توسعه است  وبی شک هنگامی که بحث توسعه کشورها به میان می آید یکی از مهم ترین جهات آن و شاید اولین جهتی که ذهن شنونده را به خود جلب می کند توسعه اقتصادی کشورهاست.قاعدتاً تصور کشوری توسعه یافته بدون توجه به رشد اقتصادی غیر ممک است. این در حالی است که اصولاً توسعه دارای مفهومی کیفی و همه جانبه بوده و کلیه جوانب سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را در بر می گیرد

اما در اکثر موارد و مواقع بدلیل نقش و جایگاه مهمی که رشد اقتصادی در فرآیند توسعه کشورها دارد رشد اقتصادی و توسعه کشورها به صورت مترادف به کار می رود . لذا در بررسی وضعیت تعاون کشور بعنوان یکی از 3 بخش مهم اقتصاد ایران (دولتی-خصوصی-تعاون) معمولاً از همین قاعده پیروی می شود. به همین علت نقش مهم تعاون در فرآیند توسعه جوامع نیز معطوف به توسعه اقتصادی آن جامعه می گردد. لذا غالباً تاکید بر ویژگی اقتصادی شرکتهای تعاونی می گردد. بنابراین ویژگی های دیگر تعاونی ها از قبیل توسعه سیاسی و اجتماعی و فرهنگی دارای اهمیت ثانویه می شوند هر چند که به نوبه خود بسیار مهم و اثر گذار در توسعه و بستر رشداقتصادی جوامع اند.

مهمترین ویژگی کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه پائین بودن تولید داخلی، سطح پائین اشتغال و وجود بیکاری آشکار و پنهان ، توزیع نابرابر درآمدها و کمبود سرمایه است.اینک به بررسی اجمالی نقش تعاون درتوسعه اقتصادی و آثاری که این بخش بر روی هر کدام از ویژگی های ذکر شده دارد می پردازیم.یادآوری می کنم که تمام این ویژگی ها زنجیروار به هم مربوطند .مثلاً اگر کمبود سرمایه در کشوری حل شود بسیاری از معضلات و مشکلات از قبیل کمبود تولید، بیکاری و ...حل خواهد شد.

* نقش شرکتهای تعاونی درتولید هدف سیاست توسعه قبل از هر چیزی معطوف به افزایش تولید داخلی و ملی است و به همین جهت هر نوع اقدامی که در چارچوب برنامه های توسعه اقتصادی بعمل می آید باید متوجه نیل به این اهداف باشد. در همین راستا و توجه به مسئله تولید است که سهم شرکتهای تعاونی مخصوصاً تعاونی های تولیدی در توسعه اقتصادی اهمیت پیدا می کند .(تعداد تعاونی های تولید در استان البرز 467تعاونی می باشد) ، نوع و حجم تولید در اقتصاد ملی یک کشور نه فقط بستگی به فراهم بودن عوامل دارد بلکه قبل از هر چیز به بسیج این عوامل در جهت مقاصد تولیدی و ایجاد هماهنگی بین آنان مربوط می شود. شرکتهای تعاونی تولیدی می توانند نقش بسیار مهمی را ایفا نمایند.

تعاونی های تولیدی می توانند با تجمیع سرمایه های اندک اعضا این اعتبار مالی را در خدمت تولید و اقتصاد کشور قرار دهند که انجام این کار از توان تک تک افراد جامعه خارج است و این رویکردی است که تمام جهان به این سو حرکت می کند.افزایش تولید از این طریق تا هنگامی که مسائل مربوط به بازاریابی و فروش محصولات روشن نشده باشد نمی تواند تاثیر بسزائی در توسعه اقتصادی داشته باشد .لذا به موازات این اقدام باید به وظایف بازاریابی و فروش تولیدات توجه کافی داشته باشیم.

لذا اینجاست که نقش تعاونی های توزیعی و اهمیت آنها نمود پیدا می کند.( تعداد تعاونی های توزیعی در حوزه های مختلف 466 مورد در استان البرز می باشد) .این تعاونی ها می توانند راساً به توزیع و فروش فراورده های تولیدی اقدام و دست واسطه ها را کوتاه کنند. اعمال چنین وظیفه ای از جانب شرکتهای تعاونی موجب بهره برداری با صرفه تر واحدهای تولیدی شده و چون درآمد حاصل از انجام این معاملات نصیب شرکتهای تعاونی و اعضا می گردد موجب سرمایه گذاری بیشتر می شود.

* نقش تعاونی ها در سرمایه گذاری ها :یکی از مهمترین موانع توسعه اقتصادی در کشورهای در حال توسعه کمبود سرمایه است. همین سرمایه کم نیز بدلیل نبود فرهنگ سرمایه گذاری ، صرف فعالیتهای غیراقتصادی می شود. شرکتهای تعاونی از طریق آموزش اعضا و ایجاد زمینه های سالم اقتصادی قادرند در کاهش میزان مصرف افراد و در نتیجه افزایش پس انداز دخالت نموده و این سرمایه ها را در جهت سرمایه گذاری در تولید هدایت کنند. تعاونی ها می توانند این وجوه متمرکز شده را در یک صندوق تجمیع کرده و با انجام عملیات بانکی موجب بکار افتادن آن در جریان سرمایه گذاری گردند. تعاونی ها می توانند رابطه سالمی بین اعضا و موسسات اعتباری و مالی از جمله بانکها ایجاد کرده و نیازمندی های تسهیلاتی اعضا را مرتفع سازند . بدیهی است تعاونی ها قادرند تضمین مطمئن تری برای موسسات وام دهنده تامین کنند .خود این تعاونی ها می توانند از محل وجوه تمرکز شده به اعضا وام داده و بار سنگین بهره های طاقت فرسا را از این طبقه بردارند و صرفه جویی حاصل از ان مجدد به اعضا باز می گردد.*تعاونی ها و نقش آنان در ایجاد اشتغالیکی از بزرگترین معضلات و ویژگی مشترک کشورهای در حال توسعه نرخ بالای بیکاری است .دلیل این امر نه تنها رشد جمعیت بلکه عدم هماهنگی بخش صنعت با نیازهای اشتغالی جامعه است.به غیر از جمعیت بیکار غیرماهر ، مشکل افراد تحصیل کرده و بیکار نیز مطرح است که بدلیل فقدان سیستم برنامه ریزی نیروی انسانی نتوانسته اند شغلی برای خود بیابند.

تعاونی ها بویژه تعاونی های خدماتی می توانند تا حد زیادی این مشکل را حل کنند (تعداد تعاونی های خدماتی در استان البرز 765 تعاونی می باشد) بدیهی است حرف و صنایع کوچک که از ارکان اصلی اشتغال درجوامع هستند بدلیل عدم توان رقابت با صنایع ماشینی و پیشرفته بتدریج موقعیت خود را در بازار اشتغال از دست داده اند .این واحدهای کوچک می توانند از طریق ایجاد واحدهای بزرگتر در قالب تعاونی ها موقعیت خویش را بهبود بخشیده و در حل مشکل اشتغال نیز گام بردارند.

بدیهی است برای استفاده از توانمندی های هر حوزه قبل از هر چیز نیاز به آموزش بعنوان مهمترین عنصر می باشد. در این خصوص ودر راستای بهره مندی از پتانسیل عظیم بخش تعاونی کشور نیز توجه به مقوله آموزش اهمیت زیادی داشته و برنامه ریزی برای آموزش باید در سه سطح صورت پذیرد.سطح اول باید در محدوده دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و جهت تربیت کارشناس تعاون صورت پذیرد ؛ چرا که جهت ترویج فرهنگ نیاز به افراد تحصیل کرده و آشنا با قوانین و مقررات تعاون می باشد ؛که در راستای ایجاد فرهنگ تعاون در سطح جامعه اقدام نمایند.سطح دوم آموزش اعضای تعاونی ها و به تعبیر دیگر تعاونگران می باشد.طبیعی است که با توجه به ضعف کلی جامعه در فعالیتهای گروهی نیاز به آموزش در این سطح ضروری است.

در این ارتباط بحث آموزشهای تعاونگران در زمینه های مختلف اعم از قوانین و مقررات ، ضوابط مالی و حسابداری و سایر موارد مورد نیاز توسط اتاق تعاون در حال پیگیری و اجرا می باشد.سطح سوم مردم در جامعه می باشند.

انتظار می رود با آشنایی آحاد مردم با ظرفیت این بخش و جلب اطمینان آنان و دلگرمی به آثار مثبتی که تعاون می تواند در اقتصاد کشور به طور عام و اقتصاد خانواده به طور خاص داشته باشد موجب همراهی و ترغیب مردم به اقتصاد تعاونی در قالب تشکیل تیم های کاری گردیده و سبب افزایش سهم تعاون از اقتصاد کشور گردد.برای این سطح در مرحله اول باید از مقاطع تحصیلی ابتدائی و راهنمایی برنامه ریزی گردد . اختصاص صفحاتی از کتابهای تحصیلی به مقوله تعاون و ذکر اهمیت آن بصورت متون داستانی اثرات اعجاب انگیزی در شکل گیری تفکر دانش آموزان خواهد داشت.

تاثیر گذاری آموزش از طریق رسانه ها و جراید به صورت کلیپ های انیمیشن و سایر موارد نیز غیر قابل انکار می باشد. بدیهی است در صورت تداوم آموزش همه جانبه در سطوح مطرح شده و افزایش اطلاعات عامه مردم به اثرات کارآمد فعالیتهای گروهی در قالب تشکلات تعاونی امکان تحقق سهم 25 % اقتصاد ملی که مقرر گردیده در پایان برنامه پنجساله جاری به ان دست یابیم ، فراهم خواهد شد.

------------

کاوه حدادپور

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد