سرویس: کرمانشاهکد خبر: 106002|10:25 - 1395/05/30
نسخه چاپی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه:

بیکاران فارغ التحصیل ۲.۵ برابر افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند

بیکاران فارغ التحصیل ۲.۵ برابر افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند
مطلع الفجر: مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه گفت: متاسفانه ترویج فرهنگ غلط مدرک گرایی باعث شده میزان بیکاران فارغ التحصیل دو و نیم برابر افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی باشد.
 
 
 

به گزارشمطلع الفجر، داوود ناصری امید امروز شنبه در دیدار با امام جمعه اسلام آباد غرب گزارشی از عملکرد مجموعه آموزش فنی و حرفه ای ارائه کرد و گفت: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای به عنوان متولی آموزش های مهارتی و غیر رسمی کشور فعالیت می کند.

 

وی از وجود ۲۲ مرکز دولتی آموزش فنی و حرفه ای در استان یاد کرد و افزود: ۶ مرکز از این مراکز در شهر کرمانشاه واقع شده است.

 

ناصری امید یادآور شد: تمامی خدمات ما در مراکز دولتی به صورت ۱۰۰ درصد رایگان بوده و حتی برای افرادی که از روستاها برای آموزش های فنی و حرفه ای مراجعه می کنند، محل اسکان، خوابگاه و غذا نیز در کنار خدمات آموزشی تعریف می کنیم.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه اشاره ای نیز به ایجاد کارگاه آموزش مهارتی در زندان ها ، جوار صنعت، صنوف و دانشگاه ها داشت و گفت: آموزش در مراکز خودمان نیز به صورت متمرکز و مستمر در حال انجام است.

 

۳۰ آموزشگاه فنی خصوصی در اسلام آبادغرب فعال هستند

 

وی افزود: در مراکز دولتی آموزشگاه های خصوصی نیز فعالیت می کنند و حدود ۳۵۰ آموزشگاه در سطح استان وجود دارد که حدود ۳۰ آموزشگاه آن در شهر اسلام آباد غرب فعالیت می کنند و ارائه خدماتشان با شهریه مصوب ما صورت می گیرد.

 

ناصری امید به تعهدات سالیانه آموزش فنی و حرفه ای استان نیز اشاره کرد و یادآور شد: در سال ۹۴ ما در بخش خصوصی و دولتی، نزدیک به ۸ و نیم میلیون نفر ساعت در قالب ۴۰ هزار نفر دوره ارائه خدمات داشتیم.

 

وی در خصوص مزیت آموزش های فنی و حرفه ای نسبت به آموزش های رسمی گفت: یکی از دغدغه های جامعه ما بحث بیکاری است و در آسیب شناسی هایی هم که در این زمینه صورت می گیرد، می بینیم که متاسفانه بیشترین آمار بیکاری مربوط به فارغ التحصیلان است و نزدیک به دو نیم برابر افرادی است که هیچگونه تحصیلات دانشگاهی ندارند.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه تصریح کرد: دلیل این موضوع عدم نیازسنجی صحیح در این زمینه برای تعیین رشته های آموزش عالی متناسب با نیاز بازار کار است و اگر متناسب با نیاز بازار کار جذب دانشجو صورت می گرفت، شاهد این اتفاق نبودیم.

 

ارزش و فرهنگ کار جای خود را به مدرک گرایی داده است

 

وی گفت: هم اکنون یک سوم از دانشجویان ما در رشته های علوم پایه هستند که هیچ نیازی در بازار کار برای جذب این افراد وجود ندارد. از سوی دیگر علی رغم تغییرات یکی دو سال اخیر، در نظام آموزش و پرورش چندان گرایشی به سمت رشته های مهارتی نیست و حدود۴۰ درصد از ظرفیت هنرستان های ما خالی است و اغلب به سمت رشته های نظری گرایش دارند که یک آفت است.

 

ناصری امید تصریح کرد: هزینه آموزش افراد در مراکز آموزشی فنی و حرفه ای چند برابر هزینه آموزش در مراکز رسمی است اما استقبال کمتر است که دلیل آن فرهنگ غلطی است که طی یکی دو دهه اخیر باب شده و آن چیزی جز فرهنگ مدرک گرایی نیست و متاسفانه ارزش و فرهنگ کار پایین آمده است و جایگاه آن به مدرک داده شده است.

 

وی افزود: متاسفانه به خاطر این فرهنگ غلط، یک فرد بیکار لیسانس جایگاه بالاتری از یک استادکار با درآمد بالا در خانواده ها دارد که یک معضل است و یکی از رسالت های ما ترویج این فرهنگ در جامعه است.

 

بهره برداری از دهکده مهارت اسلام آبادغرب طی امسال

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه خطاب به امام جمعه اسلام آباد غرب گفت: انتظار ما این است که ائمه جمعه به ما در این زمینه کمک کنند تا بتوانیم ارزش کار و جایگاه آن را احیا و فرهنگ مهارت آموزی را ترویج دهیم.

 

ناصری امید در پایان همچنین از بهره برداری از دهکده مهارت شهرستان اسلام آباد غرب در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: تلاش این است این پروژه تا وقت تعیین شده تکمیل و به بهره برداری برسد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد