سرویس: کرمانشاهکد خبر: 105422|10:58 - 1395/05/05
نسخه چاپی

رئیس نظام صنفی رایانه استان کرمانشاه مطرح کرد:

سهم اندک استان کرمانشاه از اشتغال درحوزه آی تی

سهم اندک استان کرمانشاه از اشتغال درحوزه آی تی
مطلع الفجر:رئیس نظام صنفی رایانه استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه در بحث اشتغال حوزه آی. تی وضعیت مناسبی ندارد.
 

به گزارشمطلع الفجر؛ فرهاد مردوخی اظهار داشت: سازمان نظام صنفی رایانه متولی تدوین مقررات صنفی و مهندسی حوزه فناوری اطلاعات است و در این حوزه شرکت‌های کامپیوتری و فروشگاه‌ها باید تابع مجموعه‌ای از مقررات از جمله قیمت گذاری در حوزه خدمات خود باشند و لذا یکی از وظایف مهم سازمان نظام صنفی قیمت‌گذاری خدمات حوزه فناوری اطلاعات است و ناظر بر این است که این قیمت‌ها در بازار آی.ی تی توسط شرکت‌ها محفوظ بماند.

 

رئیس نظام صنفی رایانه استان کرمانشاه  در خصوص تفاوت میان نظام صنفی رایانه با اتحادیه‌های صنفی افزود: فعالیت اتحادیه‌های صنفی بیشتر جنبه عامیانه دارد اما در نظام صنفی کار مهندسی‌تر است و قیمت گذاری پروژه‌های مهندسی را انجام می‌دهد از سوی دیگر قوانینی که باید در بازار این خدمات حاکم شود چه در بحث قراردادها و توانمندسازی شرکت‌ها و فروشگاه‌های عضو فعالیت دارد.

 

نظام صنفی رایانه به جایگاه واقعی خود در استان کرمانشاه نرسیده است

 

مردوخی بیان کرد: قریب به ۶۵ شرکت کامپیوتری استان و ۵۰ مشاور حقیقی عضو نظام صنفی رایانه استان هستند. البته تعداد ۱۰ فروشگاه نیز عضو این نظام صنفی هستند و مابقی نیز عضو اتحادیه‌های صنفی است.

 

وی در خصوص رسالت نظام صنفی رایانه گفت: در وهله نخست باید این نظم صنفی رایانه به جامعه و ادارات شناسانده شود. متاسفانه به دلیل ضعف قانونی قدری به جایگاه واقعی خود نرسیده و شایسته بود که نظام صنفی رایانه تبدیل به نظام مهندسی رایانه می‌شد در آن صورت هر پروژه‌ای که در حوزه آی. تی انجام می‌شد در ابتدا به نظام مهندسی ارجاع داده می‌شد تا بین شرکت‌های عضو توزیع می‌شد اما ما از نظر قانونی هنوز به این مرحله نرسیدیم و به همین دلیل با مشکلات مالی بسیار زیادی مواجه هستیم به گونه‌ای که خود ما برای سرپا نگه داشتن نظام صنفی هزینه می‌کنیم.

 

مردوخی بیان کرد: ادارات استان کرمانشاه باید قوانین مهنسی پروژه‌ها را رعایت کنند به عنوان مثال هر پروژه باید مشاور و ناظر داشته باشد در حالیکه متاسفانه ادارات ما برای پروژه‌های خود مشاور و ناظر تعریف نمی‌کنند و خود به خود نظام صنفی نقشی نمی‌تواند ایفا کند البته این مشکل در کرمانشاه وجود دارد و نظام صنفی رایانه در استان‌های دیگر جایگاه خاصی دارد.

 

وی با اشاره به تلاش برای رساندن نظام صنفی رایانه به جایگاه حقیق خود در استان کرمانشاه گفت: لازمه این کار این است که در شورای راهبردی آی. سی. تی و دستگاه‌های اجرایی استان قانون اجرا شود. بر اساس قانون هیچ پروزه‌ای نباید اجرا شود مگر اینکه آن شرکت عضو نظام صنفی باشد و نظام صنفی ناظر بر اجرای پروژه‌ها باشد. اگر ادارات این قانون را اجرا کنند بیشتر مشلات ما برطرف می شود.

 

مردوخی اظهار کرد: معمولا ۱۰ درصد از پروژه‌ها باید به بحث مشاور و ناظر اختصاص یابد از سوی دیگر ادارات جایگاه نظام صنفی رایانه را نمی‌شناسند  و لذا ادارات رغبتی به استفاده از مشاور و ناظر ندارند در حالیکه حضور مشاور و ناظر نظام صنفی رایانه در پروژه‌ها  به نفع ادارات است و مطمئن می‌شوند که پروژه مورد نظر درست در حال اجرا شدن است. متاسفانه ادارات استان قوانین را درست مطالعه نمی‌کنند.

 

لزوم ارتقا دانش نرم افزاری در استان

 

وی گفت: لازمه ورود ما به بحث پروژه‌های ادارات رغبت آنان است اما ما باید از حمایت‌های قضایی نیز برخوردار باشیم همچنین لازم است تا مجموعه مدیریتی استاتداری ما را حمایت کنند. در قانون نظام صنفی رایانه اجباری برای ادارات تعریف نشده است. البته هم اکنون نهادهایی همچون علوم پزشکی، راه و شهرسازی، دانشگاه رازی و... همکاری خوبی با نظام صنفی رایانه  در اجرای پروژه‌های خود دارند.

 

این مسئول ادامه داد: متاسفانه استان کرمانشاه جایگاه خوبی در بحث اشتغال و به طور مشخص اشتغال حوزه آی. تی ندارد. البته پتانسیل نیروی انسانی در استان خوب است اما ادارات ترجیح می‌دهند که پروژه خود را به استان‌های دیگر واگذار می‌کنند در واقع ۲ مشکل در استان سبب شده بیکاری در حوزه آی. تی و نرم افزار اتفاق بیفتند یکی اینکه شرکت‌ها و نیروی متخصص ما سرمایه‌گذاری و تولید نمی‌کنند و آنقدر منتظر می‌شوند تا کاری از اداره‌ای به آنان ارجاع شود از طرف دیگر ادارات ما آنقدر کارهای خود را با تاخیر انجام می‌دهند و کار خود را به دقیقه نود می‌اندازند و فرصت تجربه را به شرکت‌های ما نمی‌دهند و از استان‌های دیگ همچون تهران استفاده می‌کنند و این مسئله در استان ما سبب شده که همواره بخش خصوصی از بخش دولتی ناراضی باشد و از سوی دیگر بخش دولتی ناراضی است که تجربه کافی از سوی این شرکت‌های خصوصی وجود ندارد و این مشکلات سبب بیکاری عظیم حوزه نرم افزار و آی. تی در استان ما شده است.

 

مردوخی فناوری اطلاعات را  رشته‌ای بسیار بروز دانست و افزود: نیاز است که شرکت‌های ما خود را با دانش روز ارتقا دهند و از سوی دیگر  پروژه نرم افزار قابلیت تهیه شدن در هر جای دنیا را دارد و این مسئله سبب  شده بازار ما دست خارج بیفتد البته فعالیت‌هایی در حال انجام است و باید کاری کرد که شرکت‌های ما در فضای بازار کل کشور کار کنند و محدود به استان نشود.

 

رئیس نظام صنفی رایانه استان کرمانشاه همچنین گفت: استانکرمانشاه از منظر دانش نرم افزاری وضعیت نسبتاً خوبی دارد اما متاسفانه محیط قادر به جذب افراد دارای دانش نرم افزاری خوب نیست و این افراد به استان‌های دیگر و مناطق دیگر مهاجرت می‌کنند. گر به فعالان حوزه آی. تی فرصت دهند روند خوبی را خواهیم داشت.

 

۱۵ هزار فارغ التحصیل مرتبط با آی. تی در استان داریم

 

وی با بیان اینکه حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی زمینه گسترده‌ای برای اشتغال دارد اما اگر کسی به موقع از این فضا استفاده نکند خود به خود فضا را به شرکت‌های رقیب دیگر می‌دهد و لذا مدیران استان باید این فضا را در اختیار استان‌های دیگ قرار ندهند و از شرکت‌های ما حمایت کنند. به عنوان مثال در کشور به تعداد انگشتان دست فروشگاه اینترنتی موفق داریم و اگر کسی به موقع از فرصت استفاده نکند جای خود را به رقیبش می‌دهد.

 

این مسئول اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت‌ها و فرصت‌های بسیار خوب کاری وجود دارد و لازمه آن حمایت از نیروهای استان و برنامه‌ریزی دقیق است. در استان شرکت های موفق در حوزه آی. تی همچون نیروی برق را داریم، در حوزه اینترنت شرکت حسابگر فعالیت خوبی دارد، شرکت پرشیا سافت محصولش در تمام جهاد دانشگاه‌های کشور استفاده می شود، شرکت تحلیلگران زاگرس محصول خود را در سراسر کشور عرضه می کنند در دانشگاه رازی هم مراکزی داریم که قراردادهای ملی دارند اما در مجموع جای کار بسیار داریم.

 

وی تعداد کل فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط با آی. تی در استان کرمانشاه را بیش از ۱۵ هزار نفر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر نزدیک به ۸ هزار دانشجوی مرتبط با حوزه آی. تی داریم اما متاسفانه تعداد خیلی کمی از توانایی لازم برخوردارند اما در مجموع شاید قریب به ۱۵۰۰ نفر  افراد متخصص و کار بلد و با دانش در حوزه‌های مرتبط با آی. تی در استان داریم.

 

مردوخی افزود: بزرگترین مشکل این است که افراد بسیاری که وارد حوزه تحصیلی آی. تی می‌شوند به دلایل بسیاری علاقه‌ای به این رشته ندارند و دانشگاه‌های زیادی در سطح استان هستند که ظرفیت پذیرش ندارند اما دانشجو در این حوزه را می‌پذیرند در استان کرمانشاه هم اکنون ۴ تا ۵ دانشگاه ارشد نرم افزار می‌گیرند، بسیاری از دانشگاه‌ها زیرساخت‌های لازم  را ندارند بنابراین کیفیت آموزش پایین می‌آید و از سوی دیگر بسیاری از افرادی که وارد رشته آی. تی می‌شوند استعداد و علاقه این رشته را ندارند و این عوامل سبب می شود که تنها مدرک گرایی در این حوزه باب شود در حالیکه رشته آی. تی رشته‌ای بروز است و نیاز به تلاش دارد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد