کد خبر: 98827|14:48 - 1394/10/10
نسخه چاپی

گزارش؛

ضرورت برخورد قاطع با جویندگان گنج و عاملان حفاریهای غیر مجازدر گیلان غرب/حفاری های غیر مجاز طبیعت دهستان ویژنان را تخریب نموده است

ضرورت برخورد قاطع با جویندگان گنج و عاملان حفاریهای غیر مجازدر گیلان غرب/حفاری های غیر مجاز طبیعت دهستان ویژنان را تخریب نموده است
مطلع الفجر:اگرچه هرگونه حفاری غیر مجاز و فعالیت به منظور خارج کردن اشیاء تاریخی و عتیقه جرم محسوب شده و برابر قانون مجازات دارد اما اخیر در گیلان غرب برخی منظره ها از این حفاریها نمود یافته که با کمال تاسف چهره طبیعت منطقه رامخدوش کرده است .

 به گزارشخبرنگار مطلع الفجر،در یکی از روزهای اخیر بود که یکی از خبرنگاران مطلع الفجر برای پیگیری یک خبر راهی منطقه از دهستان ویژنان شد تا با بررسی یک خبر ،صحت گزارش انرا مورد تایید قرار دهد.

 

 اری بحث، سخن از  گنج و زیر خاکی بود و خواب یک شبه قارون شدن دوست داران عتیقه و زیر خاکی  که گویی قرار بوده خورشید بخت انها در دور دستهای این دهستان محقق گردد.

 با حضور در منطقه شاهد منظره تاسف باری بودیم  به نحوی که تا چشم میدید هر متر آن حوالی  چاله و دره ای نمایان بود انگار یک پروژه عمرانی عظیم در این منطقه در شرف انجام بوده ،بطوری که دور از چشم هر نهاد نظارتی زمین را به تله هایی از خاک و چاله هایی بیشمار بدل کرده و طبیعت منطقه را به کل بر هم زده اند .

 

 اگرچه همواره نهادهایی نظیر میراث فرهنگی و گردشگری و سایر ادارات متولی ، چشم بیدار حفاظت و صیانت از منابع ملی و اثار تاریخی هستند و در این حوزه همواره فعال بوده اند اما با وجود این دست تعارض و دراز دستی های منفعت طلبان فرصت طلب ضروری است هر روز بیش از پیش  نظارت این نهادها ی متولی  انجام پذیرد.

يك كارشناس امور فرهنگي و آشنا به حوزه آثار باستانی و میراث تاریخی  در گفتگو بامطلع الفجر،معتقد است: در بحث حفاري هاي غيرمجاز و فروش اشياي عتيقه چند اتفاق نامبارك باهم صورت مي گيرد؛ اول اين كه بخشي از هويت فرهنگي و تاريخي كشور بدون اين كه امكان شناخته شدن پيدا كند به فروش مي رود.

وی تصریح نمود: اگرچه خود اشياي عتيقه به خودي خود ارزشمند هستند ولي ارزش واقعي آن ها هنگامي روشن مي شود كه مشخص شود در كجا پيدا شده چند سال زير خاك مدفون بوده علت مدفون شدن چه بوده به كدام دوره تاريخي برمي گردد و اصولاً با پژوهش باستان شناسانه و تاريخي مشخص مي شود محلي كه اين اشيا در آن پيدا شده چگونه محلي بوده است اما در صورتي كه صاحبان اشياي عتيقه اين اجازه را بدهند كه يك حفاري علمي و كارشناسانه در محل صورت گيرد ولی متاسفانه سارقان با سلب اين امكان برگي از تاريخ و فرهنگ و هنر كشور را ناديده و ناخوانده پاره مي كنند و به دور مي اندازند.

 به گزارشمطلع الفجر،در راستای حفاظت از منابع ملی ، آثار تاریخی و در برخورد با حفاری های غیر مجاز فرماندهی نیروی انتظامی گیلانغرب درگفتگوییخبر از  متلاشی  شدن باند قاچاق اشیاء عتیقه در شهرستان گیلانغرب داد که با هوشیاری نیروهای انتظامی این شهرستان محقق گردید .

 

سرهنگ محسن ویسی ابراز داشت : در پي کسب اخبار از منابع خبري مبني بر اين که چند نفر با يک دستگاه خودرو سايپا آبي رنگ در امر اشياء عتيقه فعاليت دارند ،لذا بررسي موضوع در دستور کار ماموران انتظامي اين فرماندهي قرار گرفت.

وي بيان داشت:ماموران با انجام تحقيقات غيرمحسوس محل هاي فعاليت اعضاي باند را مورد شناسايي قرار داده و خودرو متهمان را توقيف و مورد بازرسي قرار دادند.

اين مقام انتظامي تصريح کرد: ماموران در اين بازرسي موفق شدند ، يک دستگاه فلزياب و متعلقات حفاري را از خودروهاي متهمان کشف کنند.

فرمانده انتظامي شهرستان گیلانغرب در پايان خاطر نشان کرد: در اين خصوص تعداد ۷ نفر متهم دستگير و تعداد يک دستگاه خودرو توقيف ، همچنين پرونده مقدماتي تشکيل و جهت مراحل قانوني بعدي تحويل مقامات قضائي داده شدند.

 منابع ملی ، آثار باستانی و اشاء عتیقه جزوی از سرمایه یک کشور و ملت به شمار می آیند که نباید به جویندگان گنج ، و حفاران غیر مجاز اجازه داد با سو استفاده  نسبت به تخریب و تضع حقوق یک ملت اقدام به برداشت و اکتشاف غیر قانونی انها نمایند و در این راستا بدون تردید باید نهادهای نظارتی وظیفه و رسالت خودبه شایستگی در این بستر به انجام رسانند .

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد