سرویس: اقتصادیکد خبر: 94594|14:27 - 1394/06/18
نسخه چاپی

حواشی پروژه هایی که نیمه تمام مانده اند؛

نگاه حسرت آلود زمین های تشنه گیلانغرب به آب پشت سد/ اعتراض کشاورزان به عدم تکمیل پروژه آبرسانی + تصاویر

نگاه حسرت آلود زمین های تشنه گیلانغرب به آب پشت سد/ اعتراض کشاورزان به عدم تکمیل پروژه آبرسانی + تصاویر
مطلع الفجر: یکی از مشکلات پیش روی استفاده از آب ذخیره شده در سد سراب گیلانغرب عدم تکمیل خطوط انتقال و زه کشی های آبرسانی در پایین دست دایک است که به واسطه اعتبارات قطره چکانی تکمیل آن با مشکلات متعددی روبروست.

 به گزارش خبرنگارمطلع الفجر، ساخت سدها از مدت ها پیش بر مبنای اقدامات کارشناسی در هر منطقه و  بنا به ضرورت ها در حوزه ذخیره برق و آب صورت گرفته است.

 

بر همین اساس بود که مسئولان شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه در شهریور ماه سال 91  از آغاز آبگیری سد سراب گیلانغرب تا پایان همان ماه خبر دادند.

 

یکی از مشکلات پیش روی استفاده از آب ذخیره شده در این دایک عدم تکمیل خطوط انتقال و زه کشی های آبرسانی در پایین دست دایک است که به واسطه اعتبارات قطره چکانی تکمیل آن با مشکلات متعددی روبروست. این در حالی است که در تخصیص و تعریف ترازهای اعتباری در حوزه تکمیل پروژه ها می بایست اولویت با طرح های نیمه تمام باشد.

 

مردم شهرستان گیلانغرب و بخصوص ساکنین شهر و روستاهای دشت گیلانغرب به واسطه خشکسالی های اخیر و تغییرات اقلیمی، بیش از هر زمان دیگری نیازمند بهره مند شدن از آب سدها هستند.

 

یکی از زمین داران معترض حاشیه دایک گیلانغرب به نمایندگی از سایرین برای عنوان کردن دغدغه و مشکل این کشاورزان در دفتر سایت مطلع الفجر حاضر شد و از طولانی شدن روند آب رسانی به کشاورزان از طریق آب سدها اظهار گله مندی کرد.

 

حمید کریم پوریان به خبرنگار مطلع الفجر گفت: ما در حاشیه دایک گیلانغرب زمین دیم داریم که منبع معاش و درآمد خانواده است. بسیاری از کشاورزان دیگر هم که جمعیتی در حدود 70 کشاورز دیم کار با حدود 150 هکتار زمین هستند نیز از بهره مندی از آب محروم هستند و امور آب به بهانه های مختلف از انشعاب گیری آب برای آنها ممانعت می کند.

 

وی افزود: با وجود آنکه مکاتبات زیادی با فرمانداری، جهاد کشاورزی و امور آب داشته ایم اما متاسفانه تاکنون کسی به طور کامل در صدد رفع مشکل ما بر نیامده است و انتظار داریم زمینه استفاده ما از آب دایک که ماههاست بلا استفاده است، فراهم شود و بتوانیم برای کشت بهاره از آن استفاده کنیم.

 

(نامه نگاری کشاورزان برای استفاده از آب)

 

اگر چه برای استفاده حداکثری از ظرفیت آب سدها از جمله دایک گیلانغرب و سد زاگرس محقق شدن برخی زیر ساختها الزامی است اما یکی از مولفه ها برای بهره برداری کامل از آب ذخیره شده که تکمیل شدن شبکه ها و خطوط انتقال آب است، نیازمند اعتبار برای تکمیل شدن است.

 

در همین راستا و در خصوص  مسائل و مشکلات خطوط انتقال آب سد سراب گیلانغرب، کرم محمدی فرماندار گیلانغرب در گفتگویی اظهار داشت: روند پیگیری و تکمیل شبکه های انتقال آب سد سراب در حال اجراست.

 

وی از اختصاص 160 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح شبکه گذاری انتقال آب سد سراب در اراضی کشاورزی  تحت پوشش این سد خبر داد و گفت: این اعتبار برای اجرای شبکه گذاری خطوط فرعی باقیمانده در سطح 950 هکتار است که در حال واگذاری به پیمانکار است.

 

 

وی در پاسخ به این سوال که برای تکمیل شبکه های پایین دست به منظور انتقال آب و بهره مندی کشاورزان از آب سد سراب چه اقداماتی صورت گرفته است، پاسخ داد: تاکنون خطوط انتقال فرعی درسطح 1650 هکتار اراضی پائین دست اجرا شده  و خطوط در میان اجرا شده نیز در سطح  400هکتار تست شده است.

 

محمدی تصریح کرد: بمنظور تسریع در روند کار، تعهدات اجرای 11 کیلومتر از خط انتقال اصلی (خط 3 جی آر پی) را جهاد کشاورزی پذیرفته است تا با تکمیل آن مشکلات این بخش مرتفع شود.

 

محمدی هزینه اجرای این طرح را بیش از 6 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تلاش می کنیم با پیگیری های مستمر هرچه زودتر زمینه بهره مندی اراضی پائین دست این سد فراهم شود.

 

 

بر اساس این گزارش سد سراب گیلانغرب بر روی چشمه سراب با گنجایش 7 میلیون متر مکعب احداث شده و تاکنون یک سوم آن آبگیری شده است. این سد قرار است با سد مخزنی مشترکا 4800 هکتار از اراضی و باغات مجاور را تحت پوشش قرار دهند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد