مطلع الفجر21:34 - 1403/07/12
یادداشت؛

تحقیر پدافند باشکوه اسرائیل!

برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که توانایی ایران در تولید و شلیک موشک‌های بالستیک به‌طور قابل توجهی توانایی گنبد آهنین را به چالش کشیده است.

به گزارش مطلع الفجر ، در سال‌های اخیر، موضوع موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک راهبرد فاخر در حوزه دفاعی و بازدارندگی و تأثیر آن‌ها بر امنیت رژیم منحوس صهیونیستی به یکی از موضوعات داغ سیاسی و نظامی تبدیل شده است.

گنبد آهنین، سیستم دفاع هوایی و پدافندی باشکوه پیشرفته‌ای است که استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا در رژیم صهیونیستی برای مقابله با تهدیدات موشکی طراحی کرده است، اما آیا این سیستم توانایی مقابله با موشک‌های بالستیک ایران را دارد؟ 

در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

تاریخچه موشک‌های بالستیک ایران

جمهوری اسلامی ایران از بدو انقلاب اسلامی در مسیر تقویت بنیه دفاعی خود به توسعه برنامه موشکی پرداخته است. 

جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های داخلی، اتکا بر توان جوانان مستعد خود و همچنین  برخورداری از علوم روز، فناوری، موفق به ساخت و تست موشک‌های بالستیک با بردهای مختلف شده است. 

اگرچه همواره سران جمهوری اسلامی ایران  به وضوح  توسعه فناوری موشکی را صرفاً به خاطر دفاع از خود عنوان کرده‌اند باید گفت که موشک‌هایی مانند شهاب و قیام، نمونه‌هایی از این دست هستند که توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای را دارند.

 گنبد آهنین: سیستم دفاعی صهیونیست‌ها 

گنبد آهنین سیستم دفاعی هوایی رژیم صهیونیستی است که برای مقابله با تهدیدات کوتاه‌برد طراحی شده است، این سیستم به طور خاص برای مقابله با راکت‌های شلیک شده از غزه و لبنان توسعه یافته است با این حال، گنبد آهنین دارای محدودیت‌هایی در برخورد با موشک‌های بالستیک با برد بلندتر و سرعت بالاتر است که در عملیات‌های وعده صادق یک و دو این ناکارآمدی عینیت یافت.

 تحقیر گنبد آهنین

در چند سال گذشته، آزمایش‌ها و نمایش‌های قدرت موشکی ایران به عنوان میراث شهید معززحسن تهرانی‌مقدم؛ پدر موشکی ایران، نشان داده است که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با راه‌اندازی موشک‌های بالستیک به سمت اهدافی در سرزمین‌های اشغالی و رژیم صهیونیستی، این کشور را تحت فشار و در معرض نابودی قرار دهد. 

به‌ویژه، برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که توانایی ایران در تولید و شلیک موشک‌های بالستیک به‌طور قابل توجهی توانایی گنبد آهنین را به چالش کشیده است، با توجه به اینکه این سیستم تنها قادر به رهگیری تعداد محدودی از موشک‌ها در یک زمان است، احتمال اینکه برخی از موشک‌ها به هدف برسند، افزایش می‌یابد کما اینکه در حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران این موضوح را به وضوح دیدیم.

موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی ایران به‌طور فزاینده‌ای توانایی گنبد آهنین رژیم صهیونیستی را تحقیر کرده و چالش‌های جدیدی برای امنیت این رژیم اشغالگر و منحوس ایجاد کرده‌اند. 

افزایش توانایی‌های موشکی ایران و محدودیت‌های سیستم‌های دفاعی صهیونیست‌ها، به‌ویژه در برابر تهدیدات بالستیک، این سئوال را مطرح می‌کند که آیا رژیم صهیونیستی می‌تواند به‌تنهایی از عهده این تهدیدات برآید یا نیاز به همکاری‌های بین‌المللی و توسعه بیشتر سیستم‌های دفاعی دارد؟ 

با توجه به تحولات اخیر، به نظر می‌رسد که آینده امنیتی منطقه به شدت تحت تأثیر این موازنه قدرت خواهد بود اگرچه پر واضح است که رژیم صهیونیستی تا هم‌اکنون نیز از حمایت‌های بی انتهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و دیگر هم‌پیمانان برخوردار بوده و غرش  موشک‌های بالستیک ایران، هیمنه این جماعت مستکبر را به چالش کشید و به شدت تحقیر کرد.

*یادداشت؛ مجتبی جنگلی نیا، فعال رسانه