مطلع الفجر09:46 - 1403/02/27
یادداشت؛

روابط عمومی های "فشل ومنفعل"دستگاههای قوی را ناکارآمد جلوه میدهند

به منظور تحقق بنیادین و کار امدی وظایف ؛ روابط عمومی ها مستلزم تغییرات اساسی در چارت سازمانی، اصلاح رویکردها، تعیین استراتژی و بکارگیری نیروی انسانی متخصص و ابزار و امکانات به‌روز و حرفه‌ای هستند.

به گزارش مطلع الفجر ؛*جایگاه ضعیف حلقه های واسط  همواره بیشتر از"نبودنشان" احساس میشود ،بدون شک  روابط عمومی‌ها حلقه رابط بین مردم و سازمان‌ها هستند و تقویت این نهاد تقویت این حلقه ارتباطی است

نباید فراموش کرد که روابط عمومی  استانداری ، فرمانداری و یا هر دستگاه دولتی دیگر ،صرفا مبلغ عملکرد و بیلان کار یک دستگاه یا سازمان در بین مردم نیست بلکه نماینده مردم در آن سازمان نیز به حساب می‌آید .

وجود یک روابط عمومی فشل و سست هم به مردم خسارت می زند و هم به دستگاه  خادم ؛ هیچ قسمتی از یک دستگاه یا سازمان نمی‌تواند به اندازه روابط عمومی باعث تقویت یا تضعیف آن دستگاه و سازمان شود و یک سازمان قوی با روابط عمومی ضعیف، ضعیف  و یک سازمان ضعیف با روابط عمومی قوی، قوی می‌شود .

روابط عمومی های ما امروز  در بسیاری دستگاهها به مرکز  انتشار اخبار انحصاری  و گزینشی بدل شده اند روابط عمومی‌ها برای تاثیرگذاری خود بر نهاد و دستگاه متبوع خویش باید از حالت انفعال، روزمرگی و تبیین گری صرف خارج شوند.
متصدیان و مسئولان  روابط عمومی‌ها نه فقط یک متن نگار  و املا نویس  و گرداننده یک کانال صد نفره بلکه  باید تحلیل‌گر و برنامه‌ریز باشند و قدرت پیشگیری، مدیریت و پیش‌بینی موضوعات پیش روی سازمان را داشته باشند .

 برای هر نگاه منتقد ،رصد گر دلسوز و متعهدی امروز  این ضرورت که باید جایگاه بسیاری از روابط عمومی های منفعل و نا کار امد خانه تکانی شوند  محتمل است ؛ روابط عمومی‌های استان  در بسیاری دستگاهها و نه همه دستگاهها چرا که بسیاری  حتی در سطح شهرستانها  نمود و فعالیت خوبی دارند ؛نیازمند تغییرات اساسی در چارت سازمانی، اصلاح رویکردها، تعیین استراتژی و بکارگیری نیروی انسانی متخصص و ابزار و امکانات به‌روز و حرفه‌ای هستند و دستگاهی که روابط عمومی ضعیفی دارد می‌تواند یک بازخورد مهم از ضعف مدیریت در آن دستگاه باشد .

امروز  در سایه یک دولت انقلابی ، مردمی و مسئول   این را باید متذکر شد که هیچ توجیهی برای عدم پاسخگویی مدیران به مردم وجود ندارد و مدیری که خود را بی‌نیاز از پاسخگویی به مردم می‌بیند جایگاه او از دید روابط عمومی مشروعیت ندارد و دستگاه‌هایی که در امر اطلاع رسانی کم کاری کنند و در ارتباط با مردم و رسانه ها پاسخگو نباشند به مقام عالی دولت در استان و دستگاه مربوطه معرفی می شوند چرا که نمی‌شود یک مدیر از یک طرف ادعای خدمت به مردم را داشته باشد و از طرفی ارتباط او با مردم قطع باشد. 

 در پایان ضمن تبریک روز روابط عمومی به متعهدان دلسوز و پرچم داران راستین  این حوزه در استان و بخصوص در شهرستان گیلانغرب معروض  میدارد که  شفافیت، پاسخگویی و کارآمدی رسالت خطیر امروز روابط عمومی‌ها است و در شرایط پیش روی کشور وظیفه اصلی روابط عمومی ها پمپاژ امید و نشاط به جامعه است.
 *مجتبی جنگلی نیا ؛فعال رسانه