مطلع الفجر13:31 - 1400/07/25

بهبود نرخ طلاق در کرمانشاه از رتبه هشتم به نوزدهم

طلاق و مُهر پایان بر یک زندگی مشترک از بزرگترین آسیب‌های روانی است که در سال های اخیر در استان کرمانشاه روند نزولی داشته و رتبه این استان در بین ۳۱ استان طی پنج سال از هشتم به استان نوزدهم تغییر و بهبود یافته است.

به گزارش مطلع الفجر ، طبق آمارها طی سال‌های اخیر آمار بیماری‌های روان در جامعه افزایش یافته است، به گونه ای که شیوع اختلالات روانی در کشور در اوایل دهه ۴۰ حدود ۱۵.۲۵ درصد بود که این رقم در اوایل دهه ۹۰ به ۲۳.۶ درصد و در سال ۱۴۰۰ به ۲۹.۷ درصد رسیده که رشد قابل توجه و نگران کننده ای است.

در این بین طلاق از مهمترین اختلالات و آسیب هایی است که سلامت روان یک خانواده را مورد هدف قرار می دهد و پیامدهای منفی آن نه تنها خانواده را درگیر می کند بلکه به جامعه نیز آسیب می رساند.

به گفته روانشناسان سلامت، پس از مرگ همسر و فرزند، طلاق و جدایی دومین عامل فشارهای روانی تلقی می شود و از سوی دیگر فرزندان خانواده بیشترین آسیب را در طی فرایند طلاق والدین می‌بینند و مشکلات روحی و جسمی متعددی چه در درازمدت و چه در کوتاه مدت آن‌ها را تهدید می‌کند.

 اطلاع‌رسانی به جامعه هدف، آموزش مهارت های زندگی، ارائه خدمات مشاوره‌ای و مداخلات کاملا تخصصی، توانمندسازی و حمایت‌های اجتماعی مهم ترین راهکارها برای جلوگیری از فروپاشی یک زندگی است.

یکی از رسالت‌ها و وظایف محول شده به سازمان بهزیستی، کنترل و کاهش پدیده طلاق است که برای رسیدن به این منظور، استراتژی ها و فعالیت های متنوعی در نظر گرفته شده که راه اندازی سامانه تصمیم و فعالیت خطوط مشاوره ای از آن جمله است.

۴۴ مرکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی مشاوره طلاق می دهند

در همین راستا مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه به ایرنا، گفت: در سال های اخیر میزان نرخ طلاق در استان کرمانشاه روند نزولی داشته است، به طوری که رتبه طلاق استان کرمانشاه در بین ۳۱ استان کشور طی پنج سال از هشتم به استان نوزدهم تغییر و بهبود یافته است.

دکتر «فرحناز محمدی» فعالیت سامانه تصمیم در کسب این روند کاهشی را موثر عنوان کرد و افزود: در سه سال گذشته همه متقاضیان طلاق در قالب سامانه تصمیم که با همکاری دادگستری و سازمان بهزیستی کشور است، جهت مشاوره خانواده ارجاع داده می شوند.

به گفته محمدی، ۴۴ مرکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی مشاوره طلاق می دهند.

سازش ۱۵درصدی طلاق در کرمانشاه

وی میزان سازش در استان کرمانشاه را حدود ۱۵ درصد اعلام کرد و افزود: میزان مشاوره در ۶ ماه اول، بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ مورد بوده است.

محمدی درخصوص دلایل طلاق به مهارت های پایین زناشویی، اعتیاد، مشکلات اقتصادی و دخالت اطرافیان اشاره کرد و یادآور شد، ۵۰ درصد طلاق‌ها در استان کرمانشاه در پنج سال اول زندگی صورت می گیرد.

با ۱۴۸۰ تماس بگیرید

در ادامه معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا، گفت: خط ۱۴۸۰ خط مشاوره تلفنی به صورت رایگان است که کارشناسان متخصص در حوزه های مختلف مشاوره به مردم ارائه می‌دهند که ارتقای سطح سلامت روانی جامعه از مهمترین اهداف راه‌اندازی این سامانه است.

«مسعود پایدار» تعداد نیروهای این سامانه را ۱۴ نفر عنوان کرد و افزود: ساعت کاری این سامانه ۸ صبح تا ۲۲ است و در حوزه زوج و خانواده، تربیت کودک، اعتیاد، مسائل حقوقی و پیش از ازدواج به مشاوره می پردازد.

ثبت ۴۵ درصدی مشکلات زناشویی در سامانه ۱۴۸۰

پایدار در زمینه بیشترین تماس ها در کل دوران فعالیت سامانه ۱۴۸۰ که از سال ۱۳۷۹ آغاز شد، گفت: در این بین مشکلات بین فردی در ارتباط با زوج، خانواده، خانواده اصلی همسر و خیانت زناشویی به میزان ۴۵درصد، اختلافات روانی و مشکلات فردی به میزان ۳۰درصد، ارائه راهنمایی تحصیلی و تربیتی به میزان ۲۵درصد به ثبت رسیده است.

این مسوول بیشترین تماس تفکیک جنسیت را ۸۵درصد مربوط به بانوان و ۱۵درصد مربوط به  آقایان اعلام کرد.

پایدار ادامه داد: گروه سنی ۱۸ تا ۲۸ سال با ۳۰ درصد تماس و گروه سنی ۲۸ تا ۳۸ سال با ۲۵ درصد با این سامانه تماس گرفته اند.

افزایش ۴۰درصدی تماس ها در دوران کرونا

این مسوول با بیان اینکه نسبت به دوران قبل از کرونا شاهد افزایش ۴۰ درصدی خدمات مشاوره تلفنی بوده ایم، یادآور شد، تعداد تماس‌ها از ۲۱ هزار تماس در سال ۹۸ به ۳۱ هزار تماس در سال ۹۹ افزایش داشته است.

پایدار اظهار داشت: بخش عمده‌ای از این افزایش ۴۰ درصدی ناشی از مشکلات فردی و خانوادگی ثانویه عوارض طولانی مدت همه گیری ویروس کرونا بوده است.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه اضافه کرد، همچنین ۸ درصد تماس‌ها در سال ۹۹ مستقیماً در مورد ترس از ابتلا به کرونا و مسائل آن بوده است.

وی افزود: از بین همه تماس ها با مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ مشکلات زناشویی و بین فردی ۳۰ درصد مشکلات فردی و اختلالات روانی ۳۵ درصد و مسائل تحصیلی و تربیتی کودکان ۳۵ درصد بود.

به گفته پایدار، حدود ۲۰ درصد از تماس ها منجر به ارجاع به مراکز درمانی حمایتی نگهداری و تخصصی مشاوره‌ای شده است.

مهارت های زندگی در کاهش طلاق تاثیرگذار است

در پایان یک روانشناس سلامت نیز به ایرنا گفت: آسیب های برجای مانده از طلاق از خانواده به خانواده ای دیگر و از جامعه ای به جامعه دیگر متفاوت است و در عین حالی که طلاق می تواند یک راه حل سالم برای یک ازدواج مشکل ساز محسوب باشد، می تواند به یک بحران جدید برای اعضای خانواده تبدیل شود.

«فاطمه خالوان» در خصوص علل فروپاشی یک زندگی مشترک، ادامه داد: عوامل جمعیت شناختی، متغیرهای دوره های زندگی، خصوصیت روانشناختی، متغیرهای تعاملی زوجین و متغیرهای مربوط به خانوادها می توانند به عنوان علت طلاق تعیین شود.

وی ادامه داد: به هنگام طلاق، بحران و وضعیت آَشفته ای در خانواده ایجاد می شود و هدف های مهم زندگی سرکوب می شود و زوجین مدام در زندگی با استرس و از هم گسیختگی عاطفی مواجه می شوند و راه را تنها به جدایی منتهی می کنند.

این روانشناس یادآور شد، درماندگی زوجین موجب اختلال در کارکردهای زندگی می شود و هنگامی که نمی توانند به دلیل نداشتن آگاهی کافی در چنین موقعیتی درست تصمیم بگیرند تنها به جدایی و طلاق فکر می کنند.

خالوان تاکید کرد، افرادی که می خواهند جدا شوند بهتر است قبل از آن از مشاوره های طلاق کمک بگیرند که در این صورت هیجانات و استرس های روحی و روانی مدیریت می شود و نباید سریع برای جدایی تصمیم بگیرند.

او افزود: برخی طلاق ها به خاطر نداشتن مهارت های زندگی است و با آموختن این مهارت ها می توان از جدایی های بیشتر و آسیب بدتر به فرزندان جلوگیری کرد.

گزارش از زهره کریم زاده