مطلع الفجر16:23 - 1400/06/18

آثار باقی‌مانده زلزله گیلانغرب نهیبی برای بیداری مسؤولان/ همچنان منتظر کمک‌های مردمی و دولتی هستیم

امام جمعه گیلانغرب با اشاره به گذشت چهار سال از زلزله این منطقه، از دولتمردان و نهادهای مردمی خواست که کمک‌های خود به مردم را دریغ نکنند و همچنان کانون توجهات آن‌ها قرار بگیرد.

به گزارش مطلع الفجر ،حجت‌الاسلام مجتبی فاطمی‌نسب امام جمعه گیلانغرب، درباره زلزله کرمانشاه و اتفاقاتی که بعد از آن افتاد، اظهار داشت: زلزله در سال ۱۳۹۶ در مقیاس سرپل‌ذهاب و گیلانغرب و ازگله اتفاق افتاد که کانون این زلزله ۷.۳ در بخش ازگله و سرپل‌ذهاب بوده و خسارات جانی و مالی بسیاری داشت که تا امروز پس از چهار سال در برخی از موارد مشکلات حل نشده است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که امروز در شهرستان گیلانغرب و سرپل ذهاب با آن مواجه هستیم، بحث امهال وام‌هایی بود که دولت به امهال آن‌ها وعده داده و الان هم مردم درباره این موضوع گله دارند که چرا این وام‌ها امهال نشده و آن وعده‌هایی که دولت در چندین مرحله وعده داده به آن عمل نکرده است.

امام جمعه گیلانغرب تصریح کرد: خسارت‌های مختلفی در این زلزله شاهد بودیم؛ از جمله اینکه مراکز فرهنگی و دینی و مساجد، خانه‌های عالم خسارات زیادی دیدند؛ متأسفانه در شهرستان گیلانغرب کماکان مساجدی داریم که بر اثر زلزله تخریب شدند؛ اما هیچ اقدامی برای ساخت و ساز آن شکل نگرفته است؛ تعداد این‌ مساجد در شهرستان گیلانغرب قابل توجه است. حتی بعضی از خانه‌های مردم که باید بازسازی می‌شد یا کار تخریب آن‌ها انجام می‌شد تا بازسازی شود، به خاطر کمبود اعتبار در نظر گرفته همچنان باقی مانده است.

وی اظهار داشت: البته اقدامات  خوبی از طریق نهادهای مختلف و خود مردم در این شهرستان‌ها شکل گرفت؛ خدماتی که مردم ارائه دادند؛ کمک‌هایی که ارسال کردند و کمک‌هایی که از ناحیه دولت شکل گرفت، چه در زمینه بازسازی و خدماتی که در آن ایام قابل ارائه بود، از شروع زلزله، خدمات معیشتی گرفته تا خدماتی مانند خدمات پزشکی و روان‌شناسی و مشاوره که یکی از خدمات اثرگذار در زلزله و بلایای طبیعی همین است که در کنار خانواده‌ها گروه و مجموعه‌ای قرار بگیرند که باعث تسکین و آرامش آن‌ها باشند تا درد آن‌ها از خسارات مادی و جانی التیام یابد.

فاطمی‌نسب، مشکلات زیرساختی شهرستان مانند شبکه آب‌رسانی، طرح گرمسیری و مانند این‌ها در قبل و بعد از زلزله یکسان دانست و گفت: طرح گرمسیری مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است که بخشی از آن انجام شده است و نیاز است که دولت جدید هم به آن توجه ویژه داشته باشد؛ این طرح نیاز عمده شهرستان‌ها است. به طور معمول شهرستان‌های مرزی کمترین امکانات را جذب کرده‌اند؛ در گیلانغرب امکانات خدماتی و رفاهی محدودی وجود دارد؛ چه بسا این بلایای طبیعی مردم را از سکونت در این شهرستان‌ها ناامید می‌کند و  ممکن است انگیزه ماندن در این شهرستان‌ها با وجود مشکلات خدماتی و رفاهی کاهش پیدا کند.

وی با ابراز تأسف از اینکه شهرستان گیلانغرب نسبت به بخش‌های دیگر، خدمات محدودتری دریافت کرده است، گفت: تعمیرات اساسی منازل و مانند این‌ها که در سرپل‌ذهاب انجام شد، این شهر خوب بازسازی شد، این خدمات را در گیلانغرب به آن صورت ندیدیم؛ زیرساخت‌های آموزشی، فرهنگی و اداری گیلانغرب مانند دادگستری تخریب شده است، اما با وجود مشکلات بسیار مردم، دادگستری توانایی ارائه خدمات کامل به مردم را ندارد.

امام جمعه گیلانغرب، به مشکلات کمبود آب در ویژنان و مشکلات سد سومار اشاره کرد و گفت: ممکن است در سال‌های آینده مردم روستاها مهاجرت کنند و در منطقه مشکلات ناامنی ایجاد شود، مسأولان باید با توجه و دقت بیشتری به شهرستان گیلانغرب کمک کنند و به کمک مردم بیایند؛ بنابراین اگر خدماتی ارائه نشده و مورد غفلت قرار گرفته، اکنون بایدبه صورتجدی پیگیری شود.

وی مسؤولان جدید شهری و استانی را خطاب قرار داد و گفت: مسؤولان جدید باید این محدودیت‌های مردم را پیگیری کنند؛ مناطق مختلفی از سر پل‌ذهاب آباد شده و ما هم از تعمیر و بازسازی آن منطقه خوشحال هستیم، اما در گیلانغرب این فرصت را از دست داده‌ایم و در کانون توجه قرار نگرفتیم؛ گیلانغرب این محدودیت‌ها را پیدا کرد و نشد از کمک‌های دولت، خیرین و مجموعه‌ها و مؤسسات مردمی وجود داشت استفاده کنیم.

فاطمی‌نسب، سومار را در گیلانغرب به عنوان قطب بالقوه اقتصادی منطقه ارزیابی کرد و گفت: این منطقه هم به دلیل مشکلات فراوانی که دارد باعث شده است که از این مرز حداقل استفاده انجام شود.

وی با قابلیت‌های زیاد سه سد موجود در حل مشکلات مردم اشاره کرد و افزود: اگر سد سومار که هزینه زیادی برده است، می‌تواند به مرحله استفاده در بیاید و عملیاتی شود؛ منطقه سومار و نقشهری که از زمان جنگ خالی از سکنه شده‌اند و به صورت محدود و موردی و فصلی در آن تردد می‌شود پر از سکنه شود و خانواده‌‌هایی که در شهرهای اطراف مستقر شده‌اند به این منطقه برگردند که هم امنیت منطقه را تأمین کنند و هم در اقتصاد شهرستان و استان اثرگذار باشند.

فاطمی‌نسب گفت: این مناطق به طور متوسط در هر سده دو زلزله را شاهد است؛ بنابراین باید آمادگی این مشکلات در منطقه باشد و لازم است خدماتی در شهرستان باشد تا برای کمک رسانی در این بلای طبیعی آمادگی داشته باشیم.