مطلع الفجر12:57 - 1399/06/22
فرمانده دوران دفاع مقدس؛

مقاومت مردمی و ابتکار تشکیل تیپ مسلم بن عقیل (ع) دشمن را در دروازه های گیلانغرب زمین گیر کرد+ عکس

مطلع الفجر:مقاومت مثال زدنی مردم گیلانغرب و شکل گیری هسته اولیه دفاعی در قالب تیپ مستقل مردمی مسلم بن عقیل (ع) در آغازین روزهای جنگ و دفاع تمام قد در مقابل رژیم بعث، گیلانغرب را شایسته مقام دومین شهر مقاوم کشور کرد.

رزمنده وفرمانده دوران دفاع مقدس در گیلانغرب در گفتگو باخبرنگار مطلع الفجرضمن تبریک ایام هفته دفاع مقدس ،یاد اور حماسه ها و افتخارات رزمندگان و مردم در 8 سال جهاد و حماسه گفت : مردم گیلانغرب حقا در دوران دفاع مقدس با تشکیل تیپ مسلم بن عقیل و هسته های اولیه مقاومت مردمی در برابر رژیم بعث  تابلو ارزشی را از مقاومت و حماسه ترسیم کردند .

 

علی اکبر مرادی  در خصوص آغازین روزهای دفاع در مزرها در برابر عوامل خرابکاری در خطوط لوله های نفت و خطوط مرزی گفت  و اظهار داشت :خیلی پیش تر یعنی یک سال قبل ازسال 59 و آغاز  دوران دفاع مقدس نیروهای ارزشی و مقاوم و حافظان انقلابی در مرزها صیانت از کشور را در مقابل خرابکاران و بدخواهان انقلاب آغاز کرده بودند و بنده هم افتخار حضور در بدنه این حرکت را داشتم .

 


"علی اکبر مرادی  از رزمندگان دوران دفاع مقدس ، فرمانده گردان حنین در سال64 "

وی اظهار داشت : مصادف با 31 شهیریور  سال 59  از مرز تیله کو  و باویسی رژیم بعث عرق  تعرض خود را در جنگی نیابتی با حمایت استکبار جهانی  به میهن اسلامیمان آغاز کرد  و در حرکتی ناجوانمردانه به پاسگاههای ان منطقه حمله و جمع کثیری از نیروها را شهید و زخمی و اسیر کرد  و حتی عده ای از ان بزرگواران هنوز مفقود الاثر هستند .

 

 وی گفت: بعد از ان دشمن در شهر سرپل ذهاب مستقر  و لشکر 8 عراق در ان منطقه استقرار پیدا کرد  و بعد چند روز  لشکر 6   به قصر شیرین حمله کرد  و همچنین لشکر 4  از "چیاه حمام"  ورود و دروازه قصر شیرین  ، گیلان غرب را مسدود نمود  و اینگونه قصر شیرین در محاصره خصمانه دشمن قرار گرفت .

 

 مرادی ادامه داد : لشکر 4 عراق  از جاده قصر شیرین  به سمت چم امام حسن .ع. و گیلانغرب در حال پیشروی بود و خط توپختانه دشمن به شدت حرکت این نیروها را پوشش میداد و انها در حین این پیشروی  و اتش ریزی توپ خانه ای حتی به روستاهای منطقه هم رحم نکردند و با پیشروی خود هر کسی را از زن و پیرو جوان و غیر نظامی اسیر میکردند، انها  دیوانه وار  و بی رحمانه مردم را ازار میداند  و توپ خانه هایشان را بر روی خانه روستاییان نشانه رفته بودند.

 

وی اظهار داشت : حرکت بی رحمانه  و متجاوزانه نیروهای عراق  و به خاک و خود کشیدن مردم بی دفاع  تا حاشیه های شهر گیلانغرب ادامه یافت اما در این حین اگرچه موازنه تجهیز نیروهای مردمی  در مقابل نیروهای تا دندان مسلح عراق اصلا عادلانه و منصفانه و البته قابل قیاس نبود  اما این بدان معنا تعبیر نشد که دشمن با خیال راحت این شهر را اشغال کند.

* هسته اولیه مقاومت مردمی  گیلانغرب با به اتش کشیدن یک خودرو عراقی در حاشیه شهر شکل گرفت.

این فرمانده دوران دفاع مقدس اظهار داشت : مردم با ورود ستون ارتش عراق به سمت شهر ،مقاومت را تنها راه صیانت از مرز و بوم و عزت خود دیدند و بر همین اساس رزمندگان مردمی در تپه ماهورهای حاشیه شهر و همین میدان مقاومت و دیوارهای  باغ فلاحت  سنگر گرفتند و حتی در برخی موارد با نفوذ نا ملموس خود و ورود به ستون دشمن باعث به اتش کشیدن چند نفر بر انها و هلاکت تعدادی از نیروهای دشمن در همان بدو رسیدن عراقی ها به حاشیه شهر شدند و این انگیزه ای مضاعف را در میان مدافعین مردمی شکل داد.

 

مرادی این مهم را که سردمداران عراق توهم تصرف تهران در چندین روز را با مواجهه با مقاومت بی امام مردم گیلانغرب ناممکن انگاشتند اظهار داشت :  رژیم عراق در خیال خام خود  تصور کرده بود که ظرف چندین روز میتوان حتی تهران را هم تصرف کند اما گویی در محاسبات خود غیرت ، شهامت و مقاومت مردمی را در شهرهایی همچون گیلانغرب نادیده و به حساب نیاورده بود .

 

این رزمنده به برخی چهره های فعال  نظیر قدرت احمدی پور، علی اشرف پیرو ،حشمت کوپیکر  در جریان مقاومت مردمی از همان آغازین ساعات دفاع مردمی یاد کرد و گفت :مقاومت مردمی که یاس و نا امیدی را بر نیروهای تا دندان مسلح عراقی حاکم کرد  تنها سلاح های د فاعی انها برنو ،ام یک و حتی پران بودکه در سایه ایمان به خدا دشمن را در دروزاه های شهر زمین گیر و او را وارد کرد به سمت دوراهی گورسفید عقب نشینی  و تا حمام قدیمی گورسفید نیروهایش را عقب براند .

 

*عراقی ها برای حفظ جان خود از اسرا سپر دفاعی ساختند.

فرمانده گردان حنین در سال 64 اظهار داشت : در همان حین که عراقی ها مستهصل  شده بودند و ستون نیروهایشان از چم امام حسین تا دوراهی گورسفید استقرار یافته بود  در کنار حرکات مقاومتی مردم هوانیروز هم به یک باره به کمک امد و با رشادت و جسارت این عزیزان ، هلی کوپتر ها توانستد با به اتش کشیدن ستون زرهی دشمن ستونی از دود ، غبار و اتش  را  در برابر چشمان بهت زده عراقی ها پدیدار کنند .

 

  وی به این حرکت بزدلانه عراقی ها هم اشاره کرد که در جریان بمباران هوانیروز بعثی ها برای اینکه از بمباران بالگردها در امان بمانند مردم بومی  که اسیر گرفته بودند را در اطراف نفر بر و ماشینهای خود جمع میکردند تا نیروهای خودی از بمباران و انفجار انها ممانعت ورزند  و این سپر مردمی از وقیحانه ترین اقدامات رژیم متجاور بود .

 

 مرادی اظهار داشت: اگر چه تعداد زیادی از نیروهای عراقی در جبهه های اطراف گیلانغرب حضور داشتند اما با مقاومت و حماسه سازیهای  رزمندگان اسلام و در کنار انها نیروهای بسیج مردمی به مرور جبهه های  تنگه حاجیان ، بان سیران را از دست دشمن گرفتند و میتوان گفت عملیات غرور آفرین مطلع الفجر به عنوان نقطه عطفی ضربات مهلکی را بر پیکره رژیم بعثی در این محور  وارد کرد و در این میان باید به عملیات مطلع الفجر و مسلم بن عقیل .ع. در سومار به عنوان عملیاتهای موثری نگریست.

 

*تشکیل تیپ مسلم بن عقیل.ع. از نقاط عطف  و ابتکارات رزمنگان بومی منطقه بود

 وی در ادامه و انگاه که شجاعتهای رزمندگان و مقاومتهای مردمی دشمن را به حاشیه مرزها رانده بود  به شکل گیری تیپ مستقل مردمی مسلم بن عقیل .ع. در گیلانغرب اشاره کرد و گفت : به حق باید گفت شکل گیری تیپ مسلم بن عقیل  در سال 62از ابتکارات بومی رزمندگان شجاع گیلانغرب بود که توانست همچون سدی نفوذ ناپذیر  هرگونه امید پیشروی و تعرض را از دشمن بگیرد و خواب را بر انها آشفته سازد .

 


علی اکیر مرادی؛فرمانده دوران دفاع مقدس

این فرمانده دوران دفاع مقدس ابراز داشت : ان هنگام که از منطقه"خِر ناصر خان" تا نفت شهر  نیروهای مردمی  و جوانان انقلابی و مقاوم گیلانغرب  ستونی دفاعی را پیش روی دشمن بعثی تدارک دیدند و تیپ مسلم بن عقیل.ع. را  متبلور ساختند شاید دیگر دشمن برای همیشه امیدش را برای نفوذ از این منطقه از دست داد  و در این منطقه عملیاتی  در شعاعی  پر اهمیت ، گردانهایی بی شمار از رزمندگان این منطقه  با فرماندهی عزیزانی همچون یداله احمدی پور ، مجتبی مهدیخانی ، خورشید نوری تبار  و قدرت حسنی، علی اقدس پیرو و خیلی دیگر از عزیزانی که ممکن است سهوا از قلم بی افتند  خط مقاومت را محقق کردند.

 

* برای حفظ حماسه مردم گیلانغرب باید روز 4 مهر در تقویم رسمی کشور ثبت گردد

وی در پایان ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای تیپ مسلم بن عقیل .ع.گفت : شهید روضان مرادی ، شهریار قلی پور ، فریدون عرب ، حسین بسیطی ،شهید صفر خوشروان ، حسین رستمی  هدایت کوپیکر ، سیاوش خدا کرمیان و خیل عظیم شهدای دیگر از جمله شهدای عظیم الشانی هستند که به شایستگی کلمه حماسه و مقاومت را در تیپ مسلم بن عقیل .ع.تداعی کردند و در کنار این شجاعتها بود که مقاوم معظم رهبری "مد ظله" العالی لقب دومین شهر مقاوم کشور ا به گیلانغرب  دادند و در سفر اخیر نیز فرمودند که گیلانغرب در دوران دفاع مقدس حقا امتحان خوبی پس داد و این بر ای این شهر و مردمانش افتخاری بزرگ است  که این مقاومت مردمی گیلانغرب که 4 مهر هرساله گرامی داشته می شود، شایسته است همچون شهرهایی نظیر پاوه و دزفول در تقویم رسمی درج شود تا برای همیشه ایندگان مقاومت غرور آفرین گیلانغرب ره به خاطر بسپارند