مطلع الفجر08:55 - 1396/11/02
ترویج سبک زندگی اسلامی؛

حلاوت آموزه های اسلامی احساس نشده است/ اسلام را با «سبک زندگی اسلامی» معرفی کنیم

اگر می خواهیم مردم جهان به اسلام ترغیب شوند، باید با زبانی نرم و محبت آمیز با آنان سخن بگوییم و سبک زندگی اسلامی را در جامعه خود، نهادینه سازیم.

 مطلع الفجر-حجت الاسلام احمد امین پور آرانی/ سبک زندگی یکی از موضوعات مهمی است که با انگشت اشاره مقام معظم رهبری، امام خامنه ای اهمیتی مضاعف یافته است. این موضوع چون با جنبه های مختلف زندگی ارتباط تنگاتنگ دارد از جمله مباحث گسترده و البته کاربردی شمرده می شود.

ایمان و سبک زندگی

ایمان و اعتقاد هر فرد سبک زندگی وی را می سازد. به خاطر ارتباط متقابل این دو، روش زندگی هم بر ایمان و اعتقاد تأثیر دارد و می تواند آن را البته به تدریج تقویت یا تضعیف و یا حتی تغییر دهد. به همین دلیل یکی از راه کارهای دشمن برای حذف یا هضم رقیب، تلاش جهت تغییر سبک زندگی و به دنبال آن تغییر فرهنگ جامعه رقیب است.

لذا تلاش غول های رسانه ای غرب جهت ترویج انواع مد، تبلیغ الگوی های جایگزین و… را در همین راستا می توان ارزیابی کرد. تا جایی که برخی کارشناسان از لزوم غربی کردن فرهنگ کل دنیا سخن گفته اند و آرزوی غربی شدن همه جوامع را در سر می پرورانند.

همه چیز از تغییر سبک زندگی شروع می‌شود

با تغییر سبک زندگی در ابتدا کار به جایی می رسد که یک مؤمن افکارش مؤمنانه ولی روش زندگیش غیر مؤمنانه و حتی کافرانه می شود. یا به تعبیر دیگر اوضاع به سمتی پیش می رود که خدا فقط در قلوب مردم و در ذهن مردم جای دارد ولی در زندگی آنان هیچ دخالت و نقشی ندارد.

یک مؤمن در افکارش با ایمان است و به خدا اعتقاد دارد، ممکن است خدا را با هزار دلیل اثبات هم بکند ولی در جریان زندگی در هیچ کجا کاری با خدا ندارد و دقیقاً این همان چیزی است که دشمن می خواهد. این اسلامی است که دشمن از آن نمی ترسد چون ضرری برایش ندارد. این همان نظر سکولاری است که غرب دنبال ترویج آن است و ای کاش کار به همین جا پایان می یافت و با تفییر وضع و روش زندگی افکار ما دچار تغییر و تحول نمی شد، ولی مشکل آنجاست که هر سبکی از زندگی اثرات خود را به دنبال دارد و هدف نهایی دشمن در تغییر روش زیست ما اثر گذاری بر عقاید ماست.

اسلام، یک کل واحد

دین مبین اسلام برای همه ابعاد انسان برنامه دارد. این دین مجموعه ای از معارف و احکام است که قرار است با عمل به آن تمام ابعاد وجود انسان به کمال برسد. اسلام برای تمام لحظات، از خواب و استراحت گرفته تا لحظات اوج معنوی و از زندگی فردی گرفته تا زندگی اجتماعی و حتی بین المللی برنامه دارد. لذا اگر قرار باشد اسلام به هدف خود برسد و فرد و جامعه را به کمال برساند باید به تمام دستوراتش عمل کرد.

آیا می توان به این دین اعتقاد داشت ولی دستوراتش را در تمام جزئیات زندگی نادیده گرفت؟ این جاست که نیچه فیلسوف آلمانی می گوید: “دیری است که خداوند در زندگی انسان ها مرده است.” شاگردش هایدیگر منظور او را چنین توضیح می دهد که ممکن است یک نفر در اعتقاد خدا را قبول داشته باشد ولی در زندگی شخصی و خصوصی خود جایی برای خدا نداشته باشد.

سبک زندگی غیر اسلامی به کمال نمی‌رسد

اگر سبک زندگی یک مسلمان طبق دستور اسلام برنامه ریزی و مدیریت نشود حتماً در کمال انسان تأثیر چندانی نخواهد داشت. جذابیت و فراگیر شدن یک دین تا حد زیادی بستگی به ارائه نمونه های موفق و عینی از دستورات آن دارد.

اگر پیروان یک دین بتوانند دستورها و آموزه های دینشان را در قالبی موفق از زندگی جلوه داده و معرفی نمایند می توانند در بسط و گسترش دینشان موفق باشند. بویژه در اسلام که عمل به دستورات نصرت الهی را در پی دارد و وعده های خدا تخلف بردار نیست و حتماً عملی می شود. لذا طبق آیات سوره نصر “اذا جاء نصر الله و الفتح و رأیت الناس یدخلون فی دین الله افواجا” هنگامی که به دین عمل شد و نصرت خدا رسید و در واقع نمونه ای از زندگی کاملاً اسلمی که موفق ترین نیز هست ارائه شد، مردم را خواهی دید که فوج فوج و دسته دسته به اسلام می گروند.

حلاوت اسلام حس نشده است

اگر دنیا لذت و شیرینی زندگی کاملاً اسلامی را درک کند تشنه این زندگی شود و حاکمیت دین بر زندگی و در نتیجه تشنه ظهور مهدی خواهد شد. با این وجود آن چه از اسلام به مردم جهان نشان داده شده، خشونت و بی رحمی است. در واقع دشمن سعی دارد با نشان دادن جلوه ای زمخت و بی محبت از اسلام، آن را دقیقا مخالف آن چه هست نشان دهد.

راهکارهای دشمن برای حذف یا هضم رقیب، تلاش جهت تغییر سبک زندگی و به دنبال آن تغییر فرهنگ جامعه رقیب است، همان رویکردی که در مقابل اسلام اتخاذ شده است. در مقابل این همه هجومی که به اسلام و پایه های اعتقادی آن صورت می گیرد و این همه تحریفی که در پیام های اسلام انجام می شود، ما باید تلاش کنیم سبک زندگی اسلامی را در خانواده و دوستان خود رواج دهیم و جامعه ای نمونه به جهان معرفی کنیم.

بیشترین گروندگان به دین اسلام به خاطر رفتار مهربانانه رسول خدا(ص) و سبک زندگی اسلامی ایشان به این دین روی آوردند. بنابراین اگر می خواهیم مردم جهان به اسلام ترغیب شوند، باید با زبانی نرم و محبت آمیز با آنان سخن گوییم و سبک زندگی اسلامی را در جامعه خود نهادینه سازیم.