مطلع الفجر10:22 - 1395/11/30
با وجود وعده معاون وزیر راه؛

قلاجه در نبود تونل همچنان قربانی می گیرد/ تبعات عدم توجه دولت به تکمیل یک پروژه 5 ساله + تصاویر

مطلع الفجر:با گذشت 5 سال ازکلنگ زنی تونل قلاجه اما این طرح هنوز به بهره برداری نرسیده و جاده های حادثه خیز آن هنوز قربانی می گیرند.

 به گزارشخبرنگار  مطلع الفجر،تونل قلاجه در شهرستان گیلانغرب  یکی از تونل‌های بزرگ کشور است که بهره برداری از ان  میتواند  در رفع نقاط حادثه خیز و مرگ افرین گردنه نقش مهمی داشته باشد .

به دلیل مسیر گردنه ای، راه نا مناسب و وجود نقاط بیشمار حادثه خیز،ظرف چند سال اخیر حوادث رانندگی در راههای گردنه ، دهها نفر را به کام مرگ فرستاده و از این حیث تعلل در تزریق اعتبار لازم از سوی دولت برای تکمیل این پروژه با در نظر گرفتن شرایط نا مناسب مسیر میتواند منشاء حوادث ناگوار بیشتر باشد .

 

بهره‌برداری از این پروژه ضمن حذف گردنه سخت‌گذر و راه خطر افرین  و مرگبار و پرحادثه قلاجه که ظرف سالهای اخیر منشاء حوادث دلخراش و تصادفی خونین بسیاری بوده است ، در دراز مدت نیز صرفه‌جویی در هزینه سوخت و نگهداری از گردنه سخت‌گذر و کاهش تصادفات و تلفات رانندگی را به دنبال دارد.

 

کار اجرایی تونل قلاجه به عنوان پرداخت به یکی از زیر ساختهای حیاتی منطقه محروم گیلانغرب  و همچنین ممانعت از مرگ و میر جاده های حاصل از نقاط خادثه ساز ، از تیر ماه سال ۹۰ آغاز شده  که  می بایست در یک پروسه 30 ماهه تکمیل و به بهره برداری می رسید  اما  این طرح  مهم هنوزاندر  خم کوچه  اعتبارات قطره چکانی دولت زمین گیر شده است.

روند افتتاح گردنه قلاجه که یکی از مطالبات و بلکه نیازهای اصلی و  مبرم مردم  گیلانغرب و ایوان غرب در استان ایلام   است در سالهای اخیر به یک شوی رسانه ای از وعده های مسئولان از معاونوزیر راه و شهرسازی- در بازدید بهمن ماه 94 از پروزه قلاجه -،معاون سازمان راهداریو حمل و نقل جاده‌ای کشور – در گفتگو با مهر -گرفته تا مدیران کل این نهاد در استان ایلام بدل شده به نوعی این وعده های محقق نشده نارضایتی و بلکه گله مندی مردم منطقه را به بار اورده اند .

 

 از سویی بهره برداری از  تونل قلاجه نظر به وجود راه ترانزیتی  کرمانشاه ، گیلانغرب  به بازارچه سومار میتواند چشم انداز روشنی از توسعه را برای شهرستان گیلانغرب ترسیم نماید .


گیلانغرب در غرب کرمانشاه با بیش از 72 هزار تن جمعیت، دارای 500 کیلومتر جاده است که 310 کیلومتر آن راه اصلی و 190 کیلومتر نیز راه فرعی است که حدود 15 کیلومتر این راههای حادثه خیز در گردنه قلاجه واقع است و سالانه حوادث مرگبار جاده ای بسیاری  را منجر می شود

شمه ای  ازحوادث مرگبار جاده ای در گرنه قلاجه را در زیر می بینید؛