به گزارشخبرنگار مطلع الفجر،تونل قلاجه در شهرستان گیلانغرب یکی از تونلهای بزرگ کشور است که بهره برداری از ان میتواند در رفع نقاط حادثه خیز و مرگ افرین گردنه نقش مهمی داشته باشد .
به دلیل مسیر گردنه ای، راه نا مناسب و وجود نقاط بیشمار حادثه خیز،ظرف چند سال اخیر حوادث رانندگی در راههای گردنه ، دهها نفر را به کام مرگ فرستاده و از این حیث تعلل در تزریق اعتبار لازم از سوی دولت برای تکمیل این پروژه با در نظر گرفتن شرایط نا مناسب مسیر میتواند منشاء حوادث ناگوار بیشتر باشد .
بهرهبرداری از این پروژه ضمن حذف گردنه سختگذر و راه خطر افرین و مرگبار و پرحادثه قلاجه که ظرف سالهای اخیر منشاء حوادث دلخراش و تصادفی خونین بسیاری بوده است ، در دراز مدت نیز صرفهجویی در هزینه سوخت و نگهداری از گردنه سختگذر و کاهش تصادفات و تلفات رانندگی را به دنبال دارد.
کار اجرایی تونل قلاجه به عنوان پرداخت به یکی از زیر ساختهای حیاتی منطقه محروم گیلانغرب و همچنین ممانعت از مرگ و میر جاده های حاصل از نقاط خادثه ساز ، از تیر ماه سال ۹۰ آغاز شده که می بایست در یک پروسه 30 ماهه تکمیل و به بهره برداری می رسید اما این طرح مهم هنوزاندر خم کوچه اعتبارات قطره چکانی دولت زمین گیر شده است.
روند افتتاح گردنه قلاجه که یکی از مطالبات و بلکه نیازهای اصلی و مبرم مردم گیلانغرب و ایوان غرب در استان ایلام است در سالهای اخیر به یک شوی رسانه ای از وعده های مسئولان از معاونوزیر راه و شهرسازی- در بازدید بهمن ماه 94 از پروزه قلاجه -،معاون سازمان راهداریو حمل و نقل جادهای کشور – در گفتگو با مهر -گرفته تا مدیران کل این نهاد در استان ایلام بدل شده به نوعی این وعده های محقق نشده نارضایتی و بلکه گله مندی مردم منطقه را به بار اورده اند .
از سویی بهره برداری از تونل قلاجه نظر به وجود راه ترانزیتی کرمانشاه ، گیلانغرب به بازارچه سومار میتواند چشم انداز روشنی از توسعه را برای شهرستان گیلانغرب ترسیم نماید .
گیلانغرب در غرب کرمانشاه با بیش از 72 هزار تن جمعیت، دارای 500 کیلومتر جاده است که 310 کیلومتر آن راه اصلی و 190 کیلومتر نیز راه فرعی است که حدود 15 کیلومتر این راههای حادثه خیز در گردنه قلاجه واقع است و سالانه حوادث مرگبار جاده ای بسیاری را منجر می شود
شمه ای ازحوادث مرگبار جاده ای در گرنه قلاجه را در زیر می بینید؛