کد خبر: 110454|09:35 - 1396/04/25
نسخه چاپی

به بهانه سالروز تاسیس اولین نهاد ناظر انقلاب؛

شورای نگهبان؛ ضامن اسلامیت نظام بعد از دو تجربه تلخ

شورای نگهبان؛ ضامن اسلامیت نظام بعد از دو تجربه تلخ
مطلع الفجر:امروز در آستانه تحلیف ریاست جمهوری جدید بد نیست شورای نگهبان گزارشی از تخلف های انجام شده و نحوه رسیدگی به آنها و نتیجه نهایی این رسیدگی ها را به مردم و رسانه های رسمی کشور اعلام کرده و همچنین برای ثبت در تاریخ قرار دهد.

مطلع الفجر -مرضیه شاهسنایی / وقتی انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید گروه های سیاسی مختلفی خود را در آن سهیم می دانستند؛ از کمونیست ها گرفته تا لیبرال ها و التقاطی‌ها اما آنانکه بار انقلاب را به دوش کشیدند و کف خیابانها جان دادند تا انقلاب پیروز شود قشر مسلمان جامعه بودند که با دعوت روحانیون به و در رأس انها امام خمینی (ره) به صحنه امده و طالب حکومت اسلامی بودند.

از سوی دیگر مردم ایران دو تجربه تلخ دیگر در این زمینه داشتند:

تجربه اول مربوط به انقلاب مشروطه بود که مردم با هدایت روحانیت به صحنه آمدند و خواستار تاسیس عدالتخانه شدند اما روشنفکران و غربزدگان قیامی که روحانیت خشت اول آن را گذاشته بود را به نفع خود مصادره کرده ازعدالت خواهی به مشروطه خواهی تغییرش دادند و در آخر با بر سر دار رفتن شیخ فضل الله نوری و…، علمای دینی از صحنه کنار گذاشته شدند و آنچه ماند همان دیکتاتوری و استبداد سابق بود با اسم مشروطه. عدالتخانه که تاسیس نشد هیچ، سردار ملی و سالار ملی نیز با توطئه حذف شدند و پپرم خان ارمنی با توهین به جنازه شیخ فضل الله شد قهرمان مشروطیت!

تجربه دوم در زمان ملی شدن صنعت نفت اتفاق افتاد، آنجا هم مردم با اشاره آیت الله کاشانی به خیابان آمدند، با جانفشانی و شجاعت یاران نواب صفوی و ترور رزم آرا جای پای مصدق را در نخست وزیری به شرط آنکه مصدق احکام اسلام را اجرا کند، محکم کردند اما وقتی مصدق به پیروزی رسید نه تنها احکام اسلام اجرا نشد که نواب و یارانش به زندان افتادند و آیت الله کاشانی خانه نشین شد. ثمره ملی شدن صنعت نفت آن شد که شیر نفت از حلقوم انگلیس در آمد و به حلقوم امریکا سرازیر شد.

انقلاب که پیروز شد باز هم روشنفکران عصر مشروطه و عصر ملی شدن صنعت نفت، این بار در قامتی دیگر و نامی دیگر باز هم دست به کار شدند تا از جامعه مسلمان ایرانی برای خود پلکان قدرت بسازند و وقتی به اریکه قدرت نشستند نطق کنند که اسلام توان اداره جامعه را ندارد و روحانیون باید به حجره‌های درس خود بازگردند، مملکت هم باید از غرب تقلید کند تا پیشرفت کند و جایی برای اجرای احکام اسلام و حکومت اسلامی باقی نماند، در این میان آن کس که قربانی می شد مردمی بودند که برای اسلام و آزادی همه چیز خود را داده بودند.

همین تجربه ها باعث شد که مردم و علمای دین به فکر محکم کاری برای اجرای احکام اسلام توسط حکومت باشند. مستحکم ترین ستون اسلامیت در جمهوری اسلامی اصل ولایت فقیه بود که با پیگیری های شهید بهشتی و شهید حسن آیت و … با وجود مخالفت ها و سنگ اندازی های بازرگان و همفکران او در بین ملی مذهبی ها و دولت موقت در قانون اساسی گنجانده شد.

بعد از اصل ولایت فقیه دومین ضامن برای اجرای احکام اسلام و تنظیم قوانین بر اساس اسلام نهاد شورای نگهبان شد، ایده شورای نگهبان همان طرح حضور 5 مجتهد طراز اول برای نطارت بر قوانین مجلس در زمان مشروطیت است که با پافشاری شیخ فضل الله نوری به تصویب رسید؛ اما با اینکه یکی از اصول قانون اساسی بود به جز چند سال ابتدای مشروطه هیجگاه اجرایی نشد. آن قانون این بود:

«در هر عصری از اعصار هیاتی که کمتر از پنج نفر نباشد از مجتهدین و فقهای متدینین که مطلع از مقتضیات زمان هم باشند به این طریق که علمای اعلام و حجج اسلام مرجع تقلید شیعه اسامی بیست نفر از علماء که دارای صفات مذکوره باشند معرفی به مجلس شورای ملی بنمایند پنج نفر از آنها را یا بیشتر به مقتضای عصر اعضای مجلس شورای ملی بالاتفاق یا به حکم قرعه تعیین کرده به سمت عضویت بشناسند تا موادی که در مجلس عنوان می‌شود به دقت مذاکره و غور رسی کرده هر یک از آن مواد معنونه که مخالفت با قواعد مقدسه اسلام داشته باشد طرح و رد کنند که عنوان قانونیت پیدا نکند و رأی این هیئت علماء در این باب مطاع و بتبع خواهد بود و این ماده تا زمان ظهور حضرت حجه عصر عجل الله فرجه تغییر پذیر نخواهد بود.»

با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، وجود چنین شورایی برای رسیدگی و نظارت بر مصوبات مجلس احساس شد و به همین خاطر در قانون اساسی گنجانده شد. به علاوه اینکه صیانت از سلامت اخلاق و اعتقادی مدیران درجه یک نظام با نظارت بر صلاحیت افراد نامزد شده در انتخابات های ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نیز به این شورا واگذار شد. اولین گروه فقهای شوری نگهبان اسفند سال 1358 توسط امام خمینی (ره) انتخاب شدند و سرانجام در 26 تیر سال 1359 این نهاد رسما کار خود را آغاز کرد.

در 36 سال گذشته این شورا فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است و همواره مورد هجوم تهمت ها، توهین ها و افتراهای لیبرال های دیروز و نو لیبرال های امروز قرار گرفته است، افرادی که گاهی از صافی همین شورا عبور کرده‌اند و بعد جلوه های دیگری از شخصیت خود را به نمایش گذاشته‌اند و خواهان محدود شدن اختیارات شورا شده اند.

سال 88 شورای نگهبان یکی از کانون های حملات فتنه گران بود؛ آنچه انها خواهانش بودند نادیده گرفتن نظارت استصوابی شورا در انتخابات و ابطال نتیجه انتخابات به دلخواه آنها بود که شورا با حمایت مقام معظم رهبری در برابر این خواسته ناحق ایستاد و از رای مردم صیانت کرد.

سال جاری هم ما انتخابات ریاست جمهوری را داشتیم که با حرف و حدیث هایی همراه بود، تخلف هایی که شخص رئیس جمهور نیز به عنوان مجری انتخابات بر آن اذعان دارد و مقام معظم رهبری خواهان رسیدگی به آن شدند و امروز در آستانه تحلیف ریاست جمهوری جدید و بعد از گذشت نزدیک به یک ماه از انتخابات بد نیست شورا گزارشی از تخلف های انجام شده و نحوه رسیدگی به آنها و نتیجه نهایی این رسیدگی ها را به مردم و به ویژه مردمی که با نرساندن تعرفه از رای دادن محروم شدند؛ در اختیار رسانه های رسمی کشور برای اطلاع رسانی عمومی و همچنین ثبت در تاریخ قرار دهد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد