کد خبر: 109654|10:55 - 1395/12/24
نسخه چاپی

چهارشنبه سوری دیگر یک فرهنگ نیست؛

سنتی باستانی که در آتش ناآگاهی می سوزد

سنتی باستانی که در آتش ناآگاهی می سوزد
مطلع الفجر:هر ساله در واپسین روزهای سال و در آستانه فرا رسیدن عید نوروز چهارشنبه سوری و تبعات منفی آن به عنوان یک دغدغه اصلی در جامعه مطرح می شود.

مطلع الفجر– مهدی ایزدی/ هر ساله در واپسین روزهای سال و در آستانه فرا رسیدن عید نوروز چهارشنبه سوری و تبعات منفی آن به عنوان یک دغدغه اصلی در جامعه مطرح می شود.

چهارشنبه سوری آیینی ایرانی و با قدمتی دیرینه است که اگر با شکل و شمایل اصیل آن برگزار شود به عنوان یک عنصر فرهنگی ناملموس در ایجاد همبستگی و نشاط اجتماعی نقش به سزایی خواهد داشت، جشنی آیینی که در واقع مقدمه ای بر وارد شدن به جشن باستانی نوروز بوده است.

برپایی آتشی ساده با هیزم، دور هم بودن و آرامش و شادی شاکله این جشن بوده است، اما این فرهنگ باستانی سالهاست که از شکل اصلی خود فاصله گرفته و دستخوش تغییرات اساسی شده است و حتی می توان گفت که در حال حاضر به یک ناهنجاری اجتماعی تبدیل شده است.

این فرهنگ جشن گونه چون نام جشن را به یدک می کشد و یک سنت ملی است، ابزار سوءاستفاده و اشتباهات جبران ناپذیر عده ای فرصت طلب و هنجار شکن شده است.

مسلماً نهادهای فرهنگی در احیای ابعاد ناملموس فرهنگ کم کاری کرده اند و دشمنان فرهنگی هم با ترغیب جوانان در نحوه برگزاری غلط این گونه سنت ها تأثیر سویی داشته اند و نتیجه اش این است که هر ساله عده ایی که عمدتاً جوانان هستند خارج از چارچوپ های عرفی و قانونی این سنت شادی بخش را به سنتی تخریب شده توأم با آسیب و نگرانی تبدیل می کنند.

سور چهارشنبه پایان سال بایستی مکمل و پیش درآمدی بر آیین نوروزی باشد اما متأسفانه به هراسی اجتماعی مبدل شده که صدمات فردی و اجتماعی جدی در پی دارد، آمار هایی که هر ساله از تبعات منفی این سنت اعلام می شود گویای این حقیقت تلخ است که چهارشنبه سوری دیگر یک فرهنگ نیست.

بدیهی است که نهادهای اجتماعی و بالاخص فرهنگی موظف هستند که با کمک پژوهشگران و جامعه شناسان با بستر سازی و آموزش از تخریب و تغییر سنت های اصیل ایرانی جلوگیری کند.

این که فقط یکی دو روز قبل از این رسم هر ساله آگاه سازی و اطلاع رسانی صورت گیرد به تنهایی کافی نیست و بایستی همواره بینش و آگاهی افراد جامعه را نسبت به سنت های اصیل ایرانی و نحوه برگزاری صحیح آن ارتقا دهیم، حتی به نظر می رسد اهمیت این مسئله به قدری زیاد است که بتوان در قانون برایش جایی در نظر گرفت و ضوابطی تعیین کرد.

البته اقداماتی که اخیراً در فضای مجازی از سوی برخی از چهره های شاخص مبنی بر تشکیل پویش تحریم چهارشنبه سوری صورت گرفته اقدام به جا و مناسبی بود.

به هر روی سبقه تاریخی این جشن گویای ترقه و انفجار و تشویش و هرج و مرج نیست و با توجه به اینکه مردم این سنت ها را باور دارند و در وجود خود نسل به نسل نهادینه کرده اند تضعیف یا حذف این آیین راهکار نخواهد بود و این وظیفه نهادهای فرهنگی را که نسبت به فرهنگ غنی ایران مسئول هستند سنگین می کند.

البته نباید نقش خانواده را نادیده گرفت خانواده ها از مدت ها قبل بایستی نسبت به موضوع آگاهی دهند و البته نظارت مستمر و هوشمندانه برگزاری جشن خانوادگی شاد و سالم در شب چهارشنبه سوری بسیار مؤثر خواهد بود.

امید است که جوانان نیز به درک درستی از این جشن فرهنگی برسند و آرامش خود و سایر شهروندان را قربانی هیجانات کاذب نکنند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد