کد خبر: 109208|11:04 - 1395/11/16
نسخه چاپی

کارشناس ارشد علوم اجتماعی؛

وعده های انتخاباتی کاندیداهای شورای اسلامی شهر از شعار تا عمل

وعده های انتخاباتی کاندیداهای شورای اسلامی شهر از شعار تا عمل
مطلع الفجر:کاندیداهای شورای اسلامی شهر باید از حوزه اختیارات قانونی خود مطلع باشند و با فرافکنی و وعده های فریبنده در صدد اغفال افکار عمومی و کسب آرای نباشند.

مطلع الفجر-علیرضا آزادی*/چند ماهی بیشتر به برگزاری انتخابات شورای اسلامی  شهر باقی نمانده است،بی تردید بسیاری از افرادی که به عنوان کاندیدای احتمالی مطرح هستند، فعالیت های مختلفی را برای ورود به به این عرصه آغاز کرده اند و یا در دست طراحی و اجرا دارند. از دیدارهای رو در رو و چهره به چهره با افراد مورد نظر گرفته تا حضور در محافل مختلف. البته قصد نگارنده ورود به بحث قانونی یا غیر قانونی بودن تبلیغات انتخاباتی پیش از موعد نیست، بلکه موضوع مد نظر، توجه به وعده هایی است که این افراد از هم اکنون تا روز انتخابات به طرفداران خود و سایر افرادی که در پی جلب حمایت آنان هستند؛ می دهند و یا خواهند داد.

ناگفته آشکار است که تمامی کمپین های انتخاباتی با هدف متقاعد کردن افرادو جلب آرای انها  و بر پایه پیام و رسانه طراحی و اجرا می شوند. بخشی از محتوای پیام های مورد نظر، در قالب وعده های انتخاباتی ظاهر می شود. وعده هایی که گاه با برنامه های مدون و استاندارد همراه است و گاه نیز برای آنها هیچ برنامه مدونی وجود ندارد و تنها به توصیه مشاوران و اعضای اتاق های فکر کاندیداها برای پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز انتخابات مطرح می شود. در هر دو صورت، چه این وعده ها مبتنی بر طرح و برنامه باشد و یا نباشد، توجه کاندیداهای احتمالی محترم را به موارد زیر جلب می نماید:

* بیان وعده های انتخاباتی در محافل خصوصی و عمومی تبدیل به یک مطالبه و خواسته عمومی می شود و در صورت پیروزی کاندیدا، حق پیگیری را برای موکلین از منتخب ایجاد می کند. خواه این موکلین جزء دسته طرفداران بوده باشند یا مخالفان. در صورت عدم تحقق این وعده ها در طول زمان، طرفداران دچار سرخوردگی می شوند و مخالفان فضایی را برای اثبات حقانیت کاندیدای مغلوب خود می یابند. بنابراین به وعده های خود به عنوان چاقوی دو لبه نگاه کنید.

 

*وعده های مطرح شده می بایست در حد اختیارات یک کاندید باشد و منافاتی با قوانین جاری کشور و شهرمان نداشته باشد.

* وعده های مورد نظر می بایست با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... کشور و در صورت جزیی آن شهرمان مطرح شوند.

* وعده های مورد نظر می بایست امکان پذیر و دست یافتنی باشند.

* میزان تحقق وعده ها قابل اندازه گیری باشد. یکی از اشتباهاتی که کاندیداها در تبلیغات خود مرتکب می شوند، عدم بیان هدف مورد نظر خود به صورت واضح و شفاف است. برای مثال مشخص نمی کنند که قصد دارند به چه میزان شرایط فعلی را بهبود بخشند.

* فراموش نکنیم که امروزه وعده های انتخاباتی از طریق رسانه های مدرن به آسانی ثبت و ضبط می شوند و به آسانی قابل بازیابی و انتشار مجدد است. اگر در گذشته به دلیل محدودیت رسانه ها به راحتی می توانستیم جلوی انتشار وعده ها را بگیریم و منکر حرف هایمان بشویم، باید بپذیریم که امروزه به لطف تکنولوژی های نوین ارتباطی امکان انکار وعده های داده شده وجود ندارد و این خود چالشی برای نمایندگان بد قول خواهد بود.

موارد ذکر شده در بالا را می توان به عنوان تعدادی از شاخص های ضروری مورد  که باید  مورد کاندیداهای احتمالی شورای اسلامی شهر باشد  به شمار آورد، اما رأی دهندگان نیز می توانند از طریق طرح سوال های مناسب و مطالبه برنامه ها، میزان تحقق وعده های کاندیداها را مورد سنجش قرار دهند.

    
*علیرضا آزادی - کارشناس ارشد علوم اجتماعی گرایش پژوهشگری و تحقیقات میدانی                                        

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد