کد خبر: 106967|09:14 - 1395/07/28
نسخه چاپی

در فضای غبار آلود فرهنگی:

تنها راه مقابله در میدان جنگ نرم؛بصیرت افزایی است

تنها راه مقابله در میدان جنگ نرم؛بصیرت افزایی است
مطلع الفجر:کارى که دشمن در جنگ نرم می کند یک «قتل عام فرهنگى» است که توصیه می شود هواداران جبهه حق بیدار باشند و بیکار ننشینند .

 مطلع الفجر/سید زهرا موسویان: هر کشوری برای خود دشمنان خاصی دارد، کسانی که سعی می کنند عقاید خود را به جوامع دیگر تحمیل کنند و با ترویج افکار پلید خود در جامعه، زمینه آلوده کردن قشر عظیمی از ملت ها را که جوانان هستند فراهم کرده و با نیات خبیث خود آن ها را به خود مشغول نماید.

از آنجا که کشور ایران از این قائله مستثنی نیست و دشمن برای نفوذ به کشور ایران، به جای پیاده کردن سربازان خود و تصرف خاک از جنگ نرم استفاده کرده است و از همه توان خود در این زمینه دریغ نکرده در این جبهه برخی جوانان ما ناخودآگاه سرباز دشمن شده اند.

جنگ روانى نقشه اعملى  اهداف سازمان یافته و برنامه ریزى شده پیوسته دشمن است که شامل مقطع زمانى خاصى نمی شود. با توجه به این مسأله مى توان اهداف جنگ روانى را در یک تقسیم بندى به اهداف سیاسى و اهداف نظامى و در تقسیم بندى دیگر، آن را به اهداف و مقاصد استراتژیکى و مقاصد تاکتیکى تقسیم نمود.

ماهیت اصلى عملیات روانى به اعتراف خود آمریکایى ها عبارت است از تلاش براى تأثیرگذارى بر افکار، احساسات و تمایلات گروه هاى دوست، دشمن یا بى طرف.

دشمن در جنگ نرم حربه های نظامی ندارد بلکه با تمام قوا به سراغ انهدام سنگرهای معنوی ؛ با خاکریزهای ایمان ها، معرفت ها، عزم ها، پایه ها و ارکان اساسی یک نظام و یک کشور می آید.

دشمن تمام تلاش خود را می کند تا در این جنگ بی صدا و مخوف نقاط قوت را در تبلیغات خود به نقاط ضعف و فرصت های یک نظام را به تهدید تبدیل کند.

یکی از مهمترین اهداف این جنگ روانى تأثیرگذارى شدید بر افکار عمومى جامعه مورد هدف، از راه طرح جنگ نرم و با ابزار خبر و اطلاع رسانى هدفمند و کنترل شده که نظام سلطه همواره از این روش براى پیشبرد اهداف خود سود جسته است و البته موفقیت هایى هم در این زمینه داشته است.

امام خمینی(ره)، به عنوان رهبری آگاه به مبانی جنگ نرم، یکی از راههای مهمی که دشمن از طریق آن جهت ضربه زدن به اسلام و انقلاب اسلامی اقدام خواهد کرد را استفاده از روش های جنگ نرم عنوان می کنند. ایشان در یکی از سخنرانی های خود، یاد آوری می کنند که  آمریکا با زور سرنیزه به میدان نمی آید، بلکه با قلم به میدان می آید و به این ترتیب، شیوه جنگ غرب علیه اسلام را پیش بینی می نماید.

ایشان، در تذکری به دوستان انقلاب اسلامی، خاطر نشان می کند که نباید از قدرت نظامی دشمن ترسید: عزیزان من! ما از حصر اقتصادى نمى‏ترسیم، ما از دخالت نظامى نمى‏ترسیم، آن چیزی که ما را مى‏ترساند وابستگى فرهنگى است، ما از دانشگاه استعمارى مى‏ترسیم.

این رهبر فرزانه، ایجاد وابستگی شدید فرهنگی به غرب را مهمترین هدف دشمن از راه اندازی جنگ نرم عنوان می کند.

گستره تهاجم فرهنگیِ جبهه استکبار، برای همه کشورهای دنیا است اما در این تهاجم مهمترین هدف نظام جمهوری اسلامی است ،این عملیات روانی که نشانه ای از استیصال دولتمردان آمریکایی است جهت تضعیف روحیه ملت ایران فعالیت می کند لذا کار فرهنگی در ایران اسلامی مسأله ای است که نمی توان لحظه ای از آن غفلت کرد.

با تمام این تفاسیر امروزه به وضوح دیده می شود درسایه برخی دولت های ناکارآمدی که در عمر سی و اندی سال انقلاب بر سر کار آمده اند، جنگ نرم در کشور به بحران تبدیل شده و حتی صیانت از باورهای دینی فرهنگی مورد هجمه وسیعی قرار گرفته است همچنین فضای غبارآلود فرهنگی کشور در ۳ سال اخیر که در جهت تضعیف و مقابله با باورهای مردم و انتشار نگاهی مغایر با ارزش ها بوده است، تاسف و دل نگرانی مردمان معتقد و ارزش مدار ایران اسلامی را به دنبال داشته است و مقام معظم رهبری با تمام قوا یک تنه به مقابله با دشمن پرداخته و بارها به مردم و مسئولین هشدار نفوذ فرهنگی را در سایه جنگ نرم داده است

اما متولیان فرهنگی دولت تدبیر علیرغم این رهنمودها و توطئه های مهمی که در قرن اخیر، خصوصاً در دهه های معاصر، وبه ویژه پس از پیروزی انقلاب آشکارا به چشم می خورد، دستاوردهای فرهنگی قابل توجهی که نداشته هیچ بلکه مروج سبک زندگی غربی با نمایان سازی انواع روابط بی حد و مرز و ارتباطات آزاد و بی قاعده اخلاقی بوده اند.

حال از آنجایی که فرهنگ یک جامعه، اساس هویت آن جامعه است باید متولیان فرهنگی در راستای تبلیغات دامنه دار با ابعاد مختلف که برای مایوس نمودن ملتها از اسلام به کار برده می شود اقدام کنند ازسوی دیگر تاثیر دشمن بر خواص و نخبگان یکی از خطوط القائی و تبلیغاتی دشمن در این جنگ است بنابراین در میدان تنظیم شده ی دشمن بازی نکنید زیرا چه ببرید، چه ببازید ، به نفع اوست ،امروز اولویت اصلی کشور مقابله با جنگ نرم دشمن است که دراین جنگ وظیفه مجموعه فرهنگی این است که هنر را تمام عیار و با قالبی مناسب به میدان آورد تا اثرگذارتر شود .

کارى که دشمن از لحاظ فرهنگى بر سرجامعه اسلامی ما می آورد  یک «قتل عام فرهنگى» است که توصیه می شود هواداران جبهه حق بیدار باشند و بیکار ننشینند چراکه زبان حق همیشه مؤثرتر از زبان باطل است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد