کد خبر: 106919|10:26 - 1395/07/26
نسخه چاپی

یادداشت

اجرای صحیح سیاست های ابلاغی انتخابات، حفظ ارزش ها را تضمین می کند

اجرای صحیح سیاست های ابلاغی انتخابات، حفظ ارزش ها را تضمین می کند
مطلع الفجر:با نگاه به ۱۸ بند سیاست های ابلاغی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب، نشان می دهد که اجرای بند به بند این سیاست ها فقط در راه حفظ اهداف و ارزش های نظام و انقلاب است و فاکتورهایی مثل حفظ امنیت و آرامش، متصف شدن داوطلب ها به ویژگی هایی قانونی، حفظ عدالت، رعایت حق الناس و … در زیر مجموعه آن قرار گرفته است.

مطلع الفجر /کمال محمدی: رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاستهای کلی «انتخابات» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند.

متن سیاستهای کلی انتخابات که به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده دارای ۱۸ بند است که تاکید بر تعیین حدود و نوع هزینه‌ها و منابع مجاز و غیرمجاز انتخاباتی، شفاف‌سازی منابع و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان و تشکل‌های سیاسی و اعلام به مراجع ذی‌صلاح و اعمال نظارت دقیق بر آن و تعیین شیوه و چگونگی برخورد با تخلفات مالی یکی از  مهم ترین ابلاغ سیاست های کلی انتخابات به نظر می رسد.

این سیاست های کلی انتخابات که به عنوان یک منشور توسط رهبر معظم انقلاب ارائه شده است و شامل مجریان انتخابات، شورای نگهبان و تامین اهداف کلی نظام و در جهت حفظ آرمان های انقلاب است، به نوعی راهبردی روشن برای حفظ عدالت و جلوگیری از ورود ابزارهایی برای تعیین سرنوشت انتخاباتی است که همه نامزدها برای پیمودن این راه حق برابری را خواهند داشت.

همان طور که اشاره شد شفاف سازی منابع و هزینه های انتخاباتی یکی از بندهای این سیاست ها بود، موضوعی که به نظر در کنار ۱۸ بند دیگر توجه به آن ضرورت بیشتری دارد چرا که نگاهی گذرا به انتخابات گذشته و تمام آن گمانه زنی هایی که بسیاری از آن ها به واقعیت نزدیک بود و هزینه های انتخاباتی را نشانه رفته بود، مشخص می کند که عدم توجه دقیق به این موضوع علاوه بر نفی کلی محتوای برگزاری انتخابات بر مبنای حق الناس و رعایت عدالت، می تواند ضربه ای باشد بر پایه های نظام و انقلاب.

توجه ویژه به منابع و هزینه های انتخاباتی و بعضا ورود پول های کثیف به این حوزه همواره به یکی از دغدغه های مسوولان و دلسوزان نظام مطرح بوده است، موضوعی که بعضی از اوقات متاسفانه صورت گرفته و ضمن اینکه روند برگزاری انتخابات برپایه عدالت را نشانه رفته و از مسیر اصلی خارج کرده است، باعث شده تا نگرانی های شدیدی نسبت به عملکرد داوطلب مورد نظر بعد از فتح کارزار انتخاباتی نیز حس شود.

به طور حتم هر داوطلبی که در مسیر انتخابات بخواهد با این نوع هزینه ها این راه را تغییر دهد، ظرفیت این راه نیز خواهد داشت تا با کوچکترین راهکاری که خود و همنوعانش خواهند ساخت منافع ملی و اسلامی را فدای منافع شخصی و یا حزبی نمایند و برای این کار برای او فرقی نخواهد داشت که طرف دیگر معامله دوست ملت ایران است یا دشمن آن ها.

به فرموده امام خمینی (ره) این انقلاب، انقلاب کوخ نشینان است نه کاخ نشینان، ولی متاسفانه عده ای از همان اول تصمیم دارند تا با ورود به عرصه انتخابات و استفاده از هزینه های آنچنانی که معلوم نیست منبعش کجاست وارد میدان انتخابات شوند و از عقاید کوخ نشینان سوء استفاده کرده و راه کاخ نشینی را بر می گزینند.

قطع به یقین ورود به انتخابات باید با دغدغه حل معضلات جامعه اسلامی و مردم و شهدایی باشد که به عنوان میراث دار اصلی انقلاب از جان و مال خود گذشتند، اما متاسفانه و البته به ندرت مشاهده شده است که هستند کسانی که با استفاده از ابزار های غیر قانونی مبادرت به ورود به حوزه انتخابات می کنند و پرداختن به حاشیه هایی که با آرمان های نظام ۱۸۰ درجه اختلاف وجود دارد را در دستور کار خود قرار می دهند و این رویه که آینده شکست پذیری آن به جهت تقابل با اهداف مردم اظهر من الشمس است را جایگزین دستگیری از مردمی می کنند که در زمان انتخابات تنها هدفشان پرداختن به دغدغه هایشان است.

نگاهی گذرا به ۱۸ بند سیاست های ابلاغی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب، نشان می دهد که اجرای بند به بند این سیاست ها فقط در راه حفظ اهداف و ارزش های نظام و انقلاب است و فاکتورهایی مثل حفظ امنیت و آرامش، متصف شدن داوطلب ها به ویژگی های قانونی، حفظ عدالت، رعایت حق الناس و … در زیر مجموعه آن قرار گرفته و نهایت خروجی آن مربوط به کلیت نظام است که باید به عنوان یک نماد دموکراسی، اهداف این کلیت را برآورد.

ضمن اینکه هرگز نباید فراموش کرد که پایبندی جامع و کامل به تک تک این سیاست ها ضمن جدا کردن فرایند انتخابات از حاشیه های مضر و درگیر کننده، باعث پیشرفت در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز خواهد شد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد