کد خبر: 106268|14:31 - 1395/06/20
نسخه چاپی

یادداشت؛

اشتغال؛خواسته بجای فارغ التحصیلان

اشتغال؛خواسته بجای فارغ التحصیلان
مطلع الفجر:از مهمترین دلایلی که موجب بیکاری جوانان تحصیل کرده میشود نبود توازن بین بازار کارو جذب دانشجودر رشته های مختف است به طوری که تعداد ورودی دانشجویان نسبت به ظرفیت بازار کار بسیار بیشتر می باشد و این خود میتواند مسبب بیکاری و وجود فارغ التحصیلان مازاد در جامعه باشد .

مطلع الفجر/ فرشید کریمی:امروزه یکی از مهمترین دغدغه ها یی که در هر خانواده ایرانی وجود دارد مشکل بیکاری و نبود شغل برای جوانان است و این دغدعه به شکل یک اپیدمی در خانواده ها فراگیر شده است و به صورت یک معضل و بحران در جامعه ظهور کرده است.

 

به طورجد میتوان گفت این معضل جز مشکلات اساسی کشور و جامعه است و اگر چاره و راه حل عاجلی برای بررون رفت از این معضل اندیشه نشود مطمئنا پی آورد و تبعات جبران ناپذیری برای کشور به بار خواهد آورد.

مادامی که جوان تحصیل کرده در جستجوی کار به بن بست میخورد و هنوز خود را وابسته و متکی به خانواده میبیند حس روانی منفی روح و روان او را می آزارد و در پی این رخداد عواملی مثل مستقل نبودن و حس سر بار بودن ، عدم اعتماد به نفس , گوشه گیری و انزوا طلبی ، روان پریشی ، بد خلقی در شخص بیکار بروز خواهد کرد ومهم تر از همه این موارد تاثیرات بسیار منفی است که در بعد اجتماعی بر جامعه تحمیل خواهد کرد به طوری که تاخیر در ازدواج و افتادن در دام اعتیاد و مفاسد اخلاقی و …. از جمله مهمترین معضلات اجتماعی بیکاری در جامعه است .

 

طبق آماری که اخیرا منتشر شد در کشور ما بیش از ۱۱ میلیون جوان مجرد وجود دارد که بی شک یکی از مهمترین دلایلی که سد راه تشکیل خانواده و مزدوج شدن این جوانان شده است و بیش از هرعامل دیگری به چشم می آید همین بیکاری و عدم استقلال مالی جوانان می باشد .

البته نباید معضل بیکاری را که یک مشکل جهانی است را فقط مختص کشور ما بدانیم بلکه کم و بیش این مشکل و معضل در تمام کشورها وجود دارد به طوری که اخیرا بانک جهانی در مورد بیکاری هشدار داد و آن را بحران اقتصادی ده سال اینده جهان نامید و پیش بینی کرده که تا یک دهه آینده حدود یک میلیارد جوان دیگر نیز وارد بازار کار می شوند در صورتی که فقط برای ۴۰ درصد آنها فرصتهای شغلی وجود دارد.

اما این این دلیل نمیشود که در کشور ما با توجه به وفور منابع خدادای و پتانسیل عظیمی که وجود دارد آمار بیکاری روز به روز افزایش یابد . طبق آخرین آمار سالانه مرکز آمار ایران نرخ بیکاری دختران ۱۵ تا ۲۴ سال معادل ۴۲ درصد و برای پسران در همین رده سنی معادل ۲۲∕۳ درصد بوده است و مقامات دولتی اذعان داشتند به این که در دهه ۹۰ بیش از ۸میلیون متقاضی جدید شغل وارد بازار کار میشوند .


با توجه به اینکه سیاست افزایش جمعیت در دستور کار برنامه کشور قرار دارد و با اتکا به زمان دو برابر شدن جمعیت ایران با رشد۵/۲ درصد پس از ۲۸ سال ، میتواند زنگ خطری برای کشور و جامعه باشد زیرا اگر مدیریت کشور در زمینه اشتغال مثل گذشته ادامه یابد با افزایش جمعیت آمار جوانان بیکار در جامعه سر به فلک خواهد کشید .
علت آمار بالای بیکاری در کشورچیست؟؟؟


از مهمترین دلایلی که موجب بیکاری جوانان تحصیل کرده میشود نبود توازن بین بازار کارو جذب دانشجودر رشته های مختف است به طوری که تعداد ورودی دانشجویان نسبت به ظرفیت بازار کار بسیار بیشتر می باشد و این خود میتواند مسبب بیکاری و وجود فارغ التحصیلان مازاد در جامعه باشد .

از دیگر مواردی که باعث عدم ورود جوانان به بازار کارمی شود را میتوان به نبود مراکزکافی دانش بنیان، عدم همکاری بین صنعت و دانشگاه ، عدم تخصص لازم فارغ التحصیلان ، مدرک گرایی دانشجویان، توزیع نامناسب منابع و نهاده ها ، انتظار پشت میزنشینی و کار دولتی فارغ التحصیلان دانشگاهی و … اشاره کرد.

مطلع الفجر:انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد