کد خبر: 103982|14:02 - 1395/03/25
نسخه چاپی

یادداشت سردبیر؛

تجارت چمدانی؛وعده محقق نشده در بازارچه مرزی سومار

تجارت چمدانی؛وعده محقق نشده در بازارچه مرزی سومار
مطلع الفجر:طرح تجارت چمدانی از سال ها پیش در بازارچه های مرزی کشور ایجاد شد تا تغییری در وضعیت معیشت مردمان مرزنشین بوجود آیداما این مهم در بازارچه سومار با وجود وعده 10 روزه مسئول اجرایی شهرستان هنوز محقق نشده و مردم در انتظار اجرای ان هستند .

به گزارشمطلع الفجر ،بازارچه مرزی سومار  بستری امیداور کننده برای برون رفت  منطقه از محرومیت است اما در این بین برخی عملکرهای نا کار امد و حتی وعده های محقق نشده باعث شده گردیده تا انچه مردم خطه گیلانغرب شایسته ان هستند به آن نرسند و حلاوت  و شیرینی این بستر بالقوه را نچشند.

 

بازارچه مرزی سومار در حوزه عملکردی اگرچه به روایت مدیران اجرایی شهرستان گیلانغرب روند رو به رشدی در تبادلات مرزی را تجربه میکند اما حقیقتا این روند فقط به سود تجاری است که به صورت کلان در حال تجارت شخصی هستند و عملا غیر از کارگری چیزی به مردم روستاهای مرزی این منطقه نمی رسد.

 

انچه مردم محروم روستاهای دهستان ویژنان ، گورسفید ، دیره و سومار و چله  در انتظار ان هستند نظاره گر بودن این مهم که تجارو سرمایه داران غیر بومی  چه میزان سرمایه را به اندوخته های خود افزوده اند و چه میزان کالا از مجاری بازارچه مرزی سومار تبادل شده است، نیست زیرا که انها انتظار دارند وعده ای که در ماههای قبل توسط فرماندار شهرستان در خصوص "عملیاتی شدن تجارت چمدانی در مرز سومار"به منظور بهبود وضعیت معیشتی مردم  داده شده ازلفاف شعار بیرون امده و جنبه عملیاتی و اجرایی به خود گیرد چرا که این مهم میتواند افقی روشن را در برابر چشمان خانواده های محروم منطقه بگشاید .

 

 و اما در باب  معرفی تجارت چمدانی باید گفت که زمانی که واردات و صادرات «مسافری» از طریق بازارچه‌های مرزی در کشورهای همسایه و گاهی فراتر از آن انجام می‌شود، به آن «تجارت چمدانی» گفته می‌شود

.

و در این راستا همچنین در تعریفی دیگر تجارت چمدانی یکی از ساده‌ترین روش‌های صادرات و واردات و حمل‌ونقل کالا به همراه مسافر است که با وجود حجم کم آن نسبت به تجارت کلان کشورها، سالانه هزاران دلار ارزآوری دارد.در بر حسبل همین تعریف باید اضافه کرد که از همین منبع ارز آوری منبع اشتغال و تعالی کیفیت معیشتی مردم هم رقم خواهد خورد .

 

مهم اینکه به منظور توجه به ساکنان مرزی و اهمیت اشتغال این  اقشار تجارت چمدانی یا همان کوله بری برنامه ای اندیشیده شده از طرف دولت برای افزایش درآمد مرزنشینان در بازارچه های مرزی است تا از این راه وضع اقتصادی ساکنان مرزها بهبود یابد.

 

طرح تجارت چمدانی از سال ها پیش در بازارچه های مرزی کشور ایجاد شد تا تغییری در وضعیت معیشت مردمان مرزنشین بوجود آید آنان می بایست از این طریق هر ماه دو بار و هر بار تا سقف ۱۰ میلیون ریال، نسبت به واردات کالاهای مجاز (تعریف شده) اقدام کرده و سپس این کالاها را در بازار شهرهای مرزی به فروش برسانند.

 

اگرچه اساساًاین ابتکار دولت با استقبال خوب مرزنشینان مواجه شد و امیدها به بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی ساکنان مناطق مرزی افزایش یافت اما با وجود اینکه در گیلانغرب مردم محروم این خطه  چند گاهی است در انتظار محقق شدنوعده 10 روزه  مسئولانیهستدکه بعد روزها  اما تاکنون خبری از عملی شدن ان نشده است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد