سرویس: ویژهکد خبر: 74754|09:00 - 1395/02/12
نسخه چاپی

رویش های نو درحوزه اقتصاد مقاومتی؛/1

تحقق طرح های اقتصادکوچک مقاومتی؛رویش باورهایی بزرگ از جنس خودکفایی و استقلال عمومی

تحقق طرح های اقتصادکوچک مقاومتی؛رویش باورهایی بزرگ از جنس خودکفایی و استقلال عمومی
مطلع الفجر:توجه به ترویج و توسعه طرح های اقتصاد مقاومتی علاوه بر اینکه به تقویت رویه خودکفایی در روستاها کمک میکند از سویی حلال مشکلات اقتصادی کشور و راهکار برون رفت از رکود تورمی است، از این رو باید از سویی تولید را توسعه و رونق داد که کمترین میزان وابستگی به نقدینگی را ایجاد و در سریع‌ترین زمان به بازدهی مطلوب برسد.

 به گزارش خبرنگارمطلع الفجر، در سالی که مزین به اهمیت توجه به اقتصادمقاومتی  از لسان رهبر معظم انقلاب و تاکید بر  رشد و بالندگی در سایه توجه به امورات و فعالیتهای داخلی و حرکت در مسیر و چشم انداز خودکفایی و تقویت استقلال بیش از پیش اقتصادی است به نظر می رسد  به ثمر نشستن طرح های اقتصاد مقاومتی خانگی هم طلوعی امیدوار کنند در مسیر اقتصاد پویا و مقاومتی است .

 

 فعالیت در عرصه هایی نظیر تولید و راه اندازی طرح های خانگی در حوزه اقتصاد مقاومتی اگر از حمایتهای لازم برخوردار باشد و به اصطلاح زیر پر و بال داوطلبان جویای کار گرفته شود بی شک روستاها میتوانند بستری  مناسب برای نیل به اهداف بنیان محور از ساختار  اقتصادی خانواده ها به شمار اید ، هرچند این طرح ها ممکن است کوچک به شمار  ایند اما در سطح کلان اورده ای غیر قابل چشم پوشی  در امر تولید را به ارمغان می اورند که از ان به عنوان  پایه های اولیه تولید داخلی یاد می شود .

 

 

 رضا پر مر که تازه  تحصیلات و خدمت وظیفه  را تمام کرده بوده متاسفانه به دلیل نبود شغل  بی حوصلگی و بلاتکلیفی عرصه را بر او تنگ کرده بود ، اما یک روز اتفاقی افتاد که به روایت رضا در زندگیش تغییراتی خوب ایجاد کرد.

این مجری طرح اقتصاد مقاومتی در گفتگو با خبرنگارمطلع الفجراظهار د اشت: سالها بود بعد از اتمام دوره خدمت وظیفه زندگی را با اندک بضاعتی در کنار خانواده ام در یکی از روستاهای دهستان چله در  شهرستان گیلانغرب میگذراندم که واقعیتش  وضعیت زندگی رضایت بخش نبود .

 وی تصریح کرد : یکی از روزها در جمع دوستان از واگذاری تسهیلات حوزه اقتصاد مقاومتی  به متقاضیان از طریق بسیج سازندگی سپاه مطلع و اقدام به مراجعه نمودم که خدا را شکر با موافقت مسئولان و دریافت تسهیلات در این بستر مواجه شدم که برایم خوشحال کننده  و بسی امید بخش بود.

 

رضا پرمر خاطر نشان کرد:بعد از تدارک مکان و مقدمات دریافت تسهیلات نظر به اینکه در روستا بودیم و شرایط برای پرورش دام سنگین برایم مهیا بود مبلغ 150 میلیون ریال تسهیلات کم بهره گرفتم وبا اورده ای که داشتم اقدام به خرید تعدادی دام سنگین کردم که خدا را شکر  اکنون وضعیت روبراهی دارم و در کل از شرایط راضیم چرا که حد اقل در خانواده روستایی ما 3 نفر در کنار این طرح یعنی پرورش دام سنگین  و از طریق تولید شیر و ماست و کلا فروش لبنیات  مشغول شده ایم .

 

این مجری طرح اشتغال خانگی  درحوزه اقتصاد مقاومتی در خصوص در امد حاصله از طریق تعداد 8 گاو شیری نیز گفت : ما در سالی مثل امسال که خدا را شکر وضعیت طبیعت و آب و هوا خوب است سالانه بیش از120 میلیون ریال فروش  انواع تولیدات جانبی پرورش دام شیری داریم که خدا را شکر خیلی از اجرای طرح "پرورش دام سنگین " که به همت بسیج سازندگی اقدام به اجرای ان نموده این رضایت داریم .

پر مر این نکته را هم گفت که در روستا شرایط برای حرکت در راستای اجرای بسیاری از طرح های اقتصاد مقاومتی برای جوانان جویای کار فراهم است که امید است به منظور  کمک هرچند ناچیز به تولید داخلی و عملی شدن بیش از پیش خودکفایی و اقتصاد کیفی خانواده ها به این عرصه ها ورود کنند و هم صاحب کار شوند و هم به اقتصاد کشور کمک کنند .

 

عبدالکریم پروه  که ساکن یکی از روستاهای  دور دست در شهر گیلانغرب و همچنین مجری طرح های اقتصاد مقاومتی است در گفت وگو با خبرنگار مطلع الفجر، مهمترین عامل موفقیت خود را در حوزه خودکفایی، اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی بسیج نظر به علاقه ای که به این امر دارد  می داند و می گوید: لازم است که با وجود تحریم های ظالمانه غرب و حکومت های استکبار با اهمیت به پروژه های داخلی رونق اقتصادی خانواده و کشور خود را افزایش دهیم.

 

عبدالکریم از جمله جوانان تحصیل کرده و فعال  دهستان چله در شهرستان گیلانغرب است که طعم محرومیت را در روستای محل زندگی خود لمس کرده است، اما او برای علاقه مندی و کمک به خودکفایی و بهبود امرار معاش خود رازهایی را بیان می کند که شنیدن آنها خالی از لطف نیست.

 

این فعال حوزه اقتصادی می گوید: چه شرایط فعلی منطقه ایجاب می کند با وجود کم بودن میزان کار دولتی و استخدامی های موجود، هر جوان با استفاده از ظرفیت های محل زندگی خود در آمد زایی برای منطقه خود ایجاد و در حد توان خود به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند.

 

این فعال حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: با توجه به اینکه گیلانغرب شهر بن بستی است و اصولا فاقد شرکت و منابع تولیدی است بی شک مردم نیز برای کار و تداوم زندگی خود اقدام به مهاجرت از روستاها مینمایند کما اینکه روستای نزدیک به ۲۵۰ خانواری ما اکنون دارای ۱۰۰ خانوار است.

اما ما اکنون در سایه دریافت تسهیلات حوزه اقتصاد مقاومتی توانسته ایم اقدام به راه اندازی یک واحد تولید و پرورش قارچ نماییم.

DSC00052

پروه تصریح کرد: ما در فضایی هرچند محدود در مساحت ۸۰ متر مربع و در قالب دو قطعه با علاقه کار خود را شروع کردیم و تداوم فعالیت این واحد پرورش قارچ در خوشبینانه ترین حالت بیش از ۴ نفر را مشغول خواهد کرد.

 

وی در خصوص نحوه تولید طرح خودکفایی خود در حوزه اقتصاد مقاومتی یاد آور شد: این طرح در یک بازه زمانی ۸۰ روزه شامل دو مرحله رویشی و زایشی  میتواند قارچ تولیدی را برای فروش  روانه بازار مصرف نماید.

 

این تولید کننده اظهار داشت: به لحاظ اینکه کار تولید و پرورش قارچ یک فضای ارگانیک است طبیعتاً از محیطی پاک برخوردار است به نحوی که اگر کسی وارد این مقوله و بستر تولید شود سوای زحمت و سختی های کار ، روز به روز به آن علاقمند تر خواهد شد.

 

وی می گوید: در آغاز کار مختصر آورده ای را برای طرح تدارک دیدم و در سایه استفاده از تجربیات شخصی و آموزشهای کسب شده در کلاسهای فنی و حرفه ای و با استفاده از راهنمایی های بسیج سازندگی و کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان و استفاده از تسهیلات اقتصاد مقاومتی توانستم موفقیت های لازم را در این زمینه کسب و به نوعی مقدمات راه اندازی یک واحد تولیدی در حوزه اقتصاد مقاومتی را ایجاد نمایم که هم برای خودم و هم خانواده ام سودمند بوده است.

 

وی با ابراز اینکه  تداوم فعالیت طرح های اقتصاد مقاومتی نیازمند حمایتهای مداوم چه در عرصه تولید و چه در بستر فروش محصول  می باشد  گفت: البته تداوم این طرح نیز به نوعی نیازمند حمایتهای مالی و پشتیبانی  متولیان امر است.

 

عبدالکریم  که خود اکنون در روستای محل تولدش یعنی کلاه دراز علیا چله زندگی می کند، روستاها را از بهترین مکان ها برای اجرای طرح های متنوع اقتصاد مقاومتی بیان می کند و می گوید: به واقع باید بدانیم که همه چیز کار دولتی و استخدامی نیست، جوانان می توانند با مطالعه در این زمینه و دریافت تسهیلات کم سود و زود بازده غول بیکاری را شکست دهند.

 

این فعال حوزه اقتصاد مشاغل خانگی با اعلام رضایت از طرح به اجرا درآمده اش می گوید: اگر تمامی جوانان روستاها به جای مهاجرت به شهرهای دیگر و یا بیکاری با مطالعه در این زمینه یعنی پرورش و تولید قارچ و یا تدارک هرشغل دیگر در حوزه مشاغل زود بازده عرصه اقتصاد مقاومتی ورود پیدا کنند، مطمئنا علاوه بر اینکه به تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب در حوزه قطع وابستگی به خارج و کمک به تولید داخلی کمک خواهند کرد در مسیر خودکفایی شخصی نیز موفق می شوند.

فرمانده سپاه شهرستان گیلانغرب  هم در خصوص  اهمیت توجه به طرح های اقتصاد مقاومتی  در گفتگو با خبرنگار مطلع الفجر اظهار داشت:در سال گذشته  110طرح اقتصاد مقاومتی با هدف ایجاد اشتغال پایدار و توسعه برای افراد جویای کار در این شهرستان اجرا شده است.

 

سرهنگ پاسدار معصومعلی محمدی در حاشیه سرکشی از طرح های حوزه اقتصاد مقاومتیدر دهستان چله و روستای کلاه دراز افزود: برای اجرای این طرح ها 1 میلیارد و 496 میلیون تومان اعتبار در قالب تسهیلات بانکی هزینه شده است که زمینه اشتغال 260 نفر به صورت مستاقیم و غیر مستقیم را فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: این طرح ها و تسهیلات با رویکرد اشتغالزایی پایدار برای بسیجیان فاقد شغل  و  هماهنگی بسیج سازندگی و مساعدت بانک عامل تسهیلات لازم برای راه اندازی کسب و کار در اختیار بسیجیان جویای کار قرار گرفت.

فرمانده سپاه گیلانغرب گفت :  به منظور فعالسازی طرح پرورش قارچ دکمه ای متعلق به اقای پروه  مبلغ 200میلیون ریال تسهیلات در حوزه اقتصاد مقاومتی پرداخت شده که الحمد اله الان این طرح فعال و محصول ان در استانه فروش در بازار است که امیدواریم شاهد تداوم طرح های اقتصاد مقاومتی در سال جدید باشم .

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد