کد خبر: 94095|12:33 - 1394/06/09
نسخه چاپی

یک نماینده: آیا برجام کاغذ پاره است؟!

 

 
 
 
نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام درباره سخنان اخیر روحانی گفت: رئیس جمهور گفته اند که اگر این متن در مجلس تصویب شود برای ایران لازم الاجرا است حال این مبحث مطرح می‌شود که آیا بدون مصوبه مجلس اجرای برجام لازم الاجرا نیست؟ آیا برجام کاغذپاره است؟
 
 
 
خبرگزاری مهر: سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام با بیان اینکه مجلس در دوره هفتم، دولت را از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی منع کرد به همین خاطر اگر دولت بخواهد این پروتکل را اجرا کند به مجوز مجلس برای اجرا نیازمند است، گفت: تعهداتی که برای ایران  در این توافق قید شده فراتر از NPT و پروتکل الحاقی است.

نماینده مردم ورامین با بیان اینکه با توجه به این موضوع  ایران متعهد به انجام وظایفی است، ادامه داد:  این که برخی می گویند این توافق، توافق جدیدی نیست بنابراین نیاز به تصویب مجلس ندارد، حرف درستی نیست.

وی ادامه داد:  برخی از دوستان در دولت می گویند چون مجالس دیگر کشورهای مذاکره کننده، برجام را بررسی و تصویب نکرده اند  ما هم ضرورتی ندارد این کار را انجام دهیم، افزود: ما ضامن اجرای قانون اساسی دیگر کشورها نیستیم، ما مسئول اجرای قانون اساسی کشور خودمان هستیم و از دیگر سو این متن در کنگره و سنای آمریکا در حال بررسی است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سخنان رئیس جمهور در آخرین نشست مطبوعاتی اش تصریح کرد: آقای رئیس جمهور گفته اند که اگر این متن در مجلس بررسی و تصویب شود برای ایران لازم الاجرا است حال این مبحث مطرح می‌شود که آیا بدون مصوبه مجلس  اجرای برجام لازم الاجرا نیست؟ آیا برجام کاغذپاره است؟

نقوی حسینی تصریح کرد: اگر دولت متن برجام را به صورت لایحه ای به مجلس بدهد تا در قوه ی مقنننه مورد بررسی قرار بگیرد، این موضوع باعث می‌شود که  دولت در اجرای امور در این زمینه از پشتوانه قانونی برخوردارباشد.

همچنین ابراهیم کارخانه دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به قانون مجلس مبنی بر الزام دولت بر حفظ دستاوردهای هسته‌ای گفت: اجرای قانون بیش از هر چیز دیگری برای مسئولان اجرایی لازم است و مجلس شورای اسلامی خود را ملزم می‌داند که نتیجه مذاکرات را بررسی کند.

رئیس کمیته هسته ای مجلس با اشاره به اینکه کنگره آمریکا نیز به جدیت به دنبال بررسی متن برجام است که در صورت لزوم در آن اصلاحاتی را به نفع منافعشان ایجادکند، افزود: اگر این متن در مجلس شورای اسلامی بررسی شود، نمایندگان مجلس  در ارتباط با مواردی که به نظرش بهتر می‌شود از حقوق ملت ایران پاسداری کرد، نظر خود را اعلام می‌کنند.

کارخانه با تاکید بر اینکه ما نمی توانیم با کلمات واقعیت را تغییر دهیم، خاطر نشان کرد: چطور وقتی یک قانون کوچک بین ایران و یک کشور دیگر تصویب می شود باید حتما مجلس آن را تصویب کند چون برای دولت الزام آور است. حال آیا مفاد برجام تعهدی را برای ایران ایجاد نکرده است ؟   این متن تعهداتی که در برگیرنده سالهای طولانی و حتی بعضا مداوم است برای کشور  ایجاد کرده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مسأله هسته‌ای از بدو تولد نقطه وحدت ملت ایران بوده و موافقان و مخالفان هر دو بر اهمیت حفظ حقوق ملت ایران تاکید کرده اند، ادامه داد:  رئیس جمهور در سخنان خود گفتند که هر موافقت نامه و توافق نامه ای باید در ابتدا به امضای رئیس جمهور برسد و بعد در مجلس به تصویب برسد در حالیکه طبق ماده ۱۲۵ قانون اساسی هرگونه قراردادی می بایست  ابتدا  در مجلس تصویب و بعد به امضای رئیس جمهور برسد.

وی همچنین در پایان سخنان خود اشاره کرد: رئیس جمهور اعلام کردند که طبق ماده ۱۷۶ قانون اساسی در تبیین وظایف شورای عالی امنیت ملی، این متن باید در شورای عالی امنیت ملی مورد بررسی قرار بگیرد در حالیکه در این بند به چنین چیزی اشاره نشده است.
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد