کد خبر: 92318|08:52 - 1394/05/04
نسخه چاپی

در کاوشهای باستانشاسی؛

جمجمه انسان با قدمت یک هزار و 200 سال در گیلانغرب کشف شد

 جمجمه انسان با قدمت یک هزار و 200 سال در گیلانغرب کشف شد
مطلع الفجر:کارشناس باستان شناسی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلانغرب از شناسایی و کشف جمجمه انسان با قدمت یک هزار و 200 سال پیش در محدوده اثر تاریخی آتشکده این شهرستان خبر داد.

سیروس ادیب درگفتگوییگفت: مسوولان میراث فرهنگی گیلانغرب امروز در پی گزارش واصله متوجه یک اثر تاریخی در محدوده اثر تاریخی آتشکده در محدوده تاریخی معروف به حسن زوردار در یک کیلومتری جنوب غربی این شهرستان شدند.


وی اظهار داشت: پیمانکاران طرف قرارداد جهاد کشاورزی که در حال حفاری خطوط انتقال آب سامانه آبیاری تحت فشار اراضی کشاورزی بودند به علت انجام حفاری در عمق دو متری به دیواره این اثر تاریخی خسارت وارد کردند که در نتیجه آن برخی آثار تاریخی مشاهده شد.

وی اظهار کرد: آثار تاریخی کشف شده شامل جسد یک انسان از ناحیه جمجمه و یک دندان و دو خمره خالی و یک تنور بود.

وی ادامه داد: این جمجمه انسان به احتمال زیاد متعلق به یک هزار و 200 سال پیش و آثار دیگر کشف شده نیز مربوط به دوران سلجوقیان ، ساسانی و دوره اسلامی است.

این کارشناس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلانغرب افزود: اینکه حین حفاری آیا اثر و اشیای تاریخی دارای ارزشی در خمره ها بوده یا نه هنوز مشخص نیست و موضوع توسط کارشناسان ذیربط در حال بررسی است.

 

محوطه باستانی حسن زوردار دارای بنای با چهار پایه طاق است که یکی از پایه های شرقی بنا به مرور تخریب شده و چهار درگاه جهت ورود به بخش مرکزی که همان فضای مرکزی است تعبیه شده است.

ملات بکار رفته در ساختار بنا گچ وشفت آهک است، مصالح بکار رفته در این بنا قلوه سنگ و لاشه سنگ است، ارتفاع پایه های بنا تقریبا دقیق از پی بنا تا سطح پایه های باقی مانده طاقهای آتشکده (در حال حاضر )۷۰/۴سانتیمتر می توان تخمین زد.

http://matlaelfajr.ir/wp-content/uploads/f.jpg

با توجه به اینکه هیچ گونه کاوش علمی روی این بنای بسیار ارزشمند صورت نگرفته تقریبا” می توان ابعاد آن را ۵۰/۱۹*۵۰/۱۷ سانتیمتر در نظر گرفت که پایه های طاق را در خود محصور نموده است.

 

قطر پایه های طاق ۵۰/۲ سانتیمتر است که پس از کاوش و پاکسازی اطراف و داخل محوطه می توان به صورت دقیق تر سازه های که مرتبط با این اثر ارزشمند است مشاهده و اعلام کرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد