سرویس: اقتصادیکد خبر: 92236|13:42 - 1394/04/30
نسخه چاپی

یادداشت سردبیر؛

حفرچاهها ی عمیق ومرگ دردناک "چشمه سراب گیلانغرب"/ دایک گیلان غرب پروژه ای در بدو افتتاح با 10 سال عمر نامفید

حفرچاهها ی عمیق ومرگ دردناک "چشمه سراب گیلانغرب"/ دایک گیلان غرب  پروژه ای در بدو افتتاح با 10 سال عمر نامفید
مطلع الفجر: نگرانی و دغدغه عمومی مردم این است که با وجود خشکسالی و بحران کم آبی درسالهای اخیر،حفر چاههای عمیق در بالا دست سراب باعث خشکیدگی چشمه سراب مورد گردد ومنبع آب و یکی از جاذبه های زیبای شهرستان از تپش افتد .

 به گزارشمطلع الفجر،بحران کم آبی شاید در عصر کنونی  از شایع ترین و بلکه جدی ترین دغدغه های جامعه و انسانهای کنونی باشدکه توجه به ان  از اهم امورات است .

 بر همین اساس در شهرهای ایران از جمله در استان کرمانشاه و حتی در شهرستانهای همجوار شهرستان گیلانغرب  چراغ های قرمز بحران آب خود را نشان داده و خطر کم آبی ها، بحران  را هشدار داده است .

   در یاد آوری این بحران در استان ،دقیقا هفته گذشته بود که طی اتفاقی بهت انگیز، محوطه تاریخی طاقبستان کرمانشاه که قرار بود در لیست آثار باستانی جهانی ثبت گردد به یک باره همه چشمه های اطراف ان از دم خشکید و اینده روشن  این اثر تاریخی در مسیر ثبت جهانی با ابهام  و تاریکی روبروشد.

 هرچند در شکل گیری این بحران شاید مدیریتی نادرست و یا استفاده ای نابجا به صورت مستقیم شرکت نداشته باشد اما در شهرستان گیلانغرب مصیبتی از این دست و شاید حاد تر در شرف وقوع باشد .

 موضوع از این قرار است که  نزدیک به یک دهه پیش بود که نخستین کارهای به اصطلاح کارشناسی در شکلی عجولانه و اورژانسی در محدوده ای پایین دست  چشمه سراب گیلانغرب  و در مسافتی کمتر از 300 مترمحدوده  شهرپرجمعیت گیلانغرب   در راستای احداث یک دایک  شکل گرفت .

 اگرچه در ساخت این دایک و درمرحله اول می بایست با کارهای کارشناسی درحوزه خاک شناسی و در کل زمین شناسی و مطالعات تخصصی  دراین حوزه اطمینان بخشی از وقوع یک کار آینده دارو به صرفه از لحاظ اقتصادی می شد و بعد از ان به مرحله  ابتدایی بستر چینی و نهایتاً  آب گیری می رسید اما متاسفانه نظر به اینکه عمر  مفید کارشناسی ترین سدها حول و حوش 20 سال است اما دایک گیلانغرب  با عمر بیش از ده سال بدون هیچگونه استفاده ای  و قبل از بهره برداری به دلیل کار ضعیف مدیریتی در آستانه فرسایش و کهولت قرار گرفته است .

 چرا که این دایک که قرار بود نزدیک 1 سال گذشته به بهره برداری برسد  به ناگاه  در یک بارش شدید و پیش بینی نشده آب گیری گردید ، آب گیری که محکی شد تا نشان دهد سد از مبنا غیر اصولی و کارشناسی بنیان نهاده شده و فاقد پشتوانه قوی کارشناسی است.

 آری حاشیه و دیواره های دایک  با اولین ابگیری جزیی دچار درز آب  شد و معلوم گشت که این سد در زمینی با بافت نفوذ پذیر و آهکی بنیان نهاده شده و هر مقدار آب به ان بیشتر برسد به مراتب باعث حل شدن بافت ان و شکستگی و نفوذ آب از دیواره هامی شود و در نهایت منجر به شکستگی ان خواهد شد.

حال در مواجهه با این تدبیر خام و خود کرده  تکلیف مسئولان برای ساماندهی  و جمع کردن این طرح چیست؟

اگرچه انها با صرف هزینه های بسیار از سال گذشته تاکنون منافذ و حفره های آهکی بدنه دایک را مرمت میکنند  و بنا بر نظر کارشناسان همچنان  این کار نیازمند تامین اعتیار و صرف وقت بیشتر است اما با تکمیل این رویه حتی اطمینانی حاصل نمیشود که با زیر آب رفتن و آب گیری ان سر درز و منفذی دیگر در جای دیگر دایک باز نشود و حکایتی دیگر آغاز نگردد!

اما اساسی ترین بخش  تراژدی دردناک دایک و چشمه سراب گیلانغرب وقتی خواندنی تر می شود که بدانیم  قرار است بر مبنای یک کار نچندان کارشناسی و اینده نگرانه منبع اصلی و شاخص تامین آب شهر یعنی "چشمه سراب گیلانغرب" که تنها تامین کننده آب با کیفیت  شهر گیلانغرب و دهستان ویژنان است زیر آبگیری دایک گیلانغرب( که در اخرین سالهای عمر مفید خود است) برود و نفسهای پر تپشش به شماره افتد.

 اگرچه توجیه ادارات متولی برای تامین آب  شهر گیلانغرب با منبع جوابگو و در سایه توجیهی غیر مطمئن حفر دو دهنه چاه عمیق در بالا دست چشمه سراب است ،اما حقیتا تاکنون در این حوزه  هیچ مسئولی به این سوال که آیا  دربی  آب و حجم سفره های آبیی که این چاهها به آن متصل است در حد قابل اعتمادی که بتواند جایگزینی بدون دغدغه برای چشمه جاری و جوشان"چشمه سراب "باشد  هست  پاسخگوی دغدغه مردم و اطمینان بخشی  انها نبوده است.

موضوعی موضوع نگران کننده دیگر اینکه ادارات متولی در حوزه آب قبلا در انجام کار کارشناسی در حوزه احداث دایک گیلانغرب حقیقتا عملکرد روشن،علمی و کارشناسی نداشته است حال که می خواهد با آبگیری دایک گیلانغرب، "چشمه سراب" که  علاوه بر تامین منبع ابی  شهر ،اکنون بعد از سالها به عنوان یکی از جاذبه های زیبای شهر گیلانغرب در سطح منطقه و حتی استان  شناخته می شود زیر آب ببرد  چه تضمینی وجود دارد که حفر چاههای انها به نتیجه مطلوب به عنوان جایگزین اب چشمه سراب و یا حتی منجر به خشک شدن این چشمه زیبا و حیاتی نگردد؟

 نظیر این چشمه ، چشمه سراب ایوان را می توان مثال زد که با حفر چاههای بالا دست ان بعد از مدتی چشمه از نفس افتاد و طروات و جوشندگی ان برای همیشه خاموش شد و مرگ یکی از جاذبه های زیبای ان شهر در قبال یک کار غیر کارشناسی  برای همیشه رقم خورد.

  بر اساس شنیده های تایید نشده با حفر نخستین چاههای عمیق بالا دست چشمه سراب  در سال جاری چندین اینچ از دربی و آبدهی این چشمه کاسته شده است و این می تواند چراغ خطری برای مجریان این طرح باشد ، در این خصوص و در بحث روشنگری و تنویر افکار عمومی پایگاه خبری مطلع الفجر آمادگی دارد پاسخ و روشنگری  مسئولان اب منطقه ای و یا امور آب شهرستان  گیلان غرب را جهت اطلاع رسانی مردم منتشر نماید.

 شهرستان گیلانغرب دارای دو سد مخزنی گیلانغرب ، سد زاگرس و دایک گیلانغرب است که بنا بر برخی مشکلات و عدم تکمیل شبکه های ابرسانی پایین دست سالانه حجم بسیار زیادی از آب محصور در پشت انها بدون استفاده کشاورزان و باغداران این شهرستان ، خوراک سفره های زیر زمینی و بخار در هوا می شود. 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد