کد خبر: 88256|08:49 - 1394/01/10
نسخه چاپی

حمله عربستان به یمن؛ حمله ای ناشی از درماندگی

حمله عربستان به یمن؛ حمله ای ناشی از درماندگی
مطلع الفجر:این روزها عربستان کشور یمن را جولانگاه حملات خود قرار داده است و اگرچه اینگونه حملات مستقیم از جانب عربستان دور از نظر نبود اما تاریخ نشان میدهد که عربستان سعودی در حمله مستقیم کشوری محافظه­ کار بوده است و در ورود به درگیری­های نظامی بسیار محتاطانه عمل می‌کرده است

مطلع الفجر/این روزها عربستان کشور یمن را جولانگاه حملات خود قرار داده است و اگرچه اینگونه حملات مستقیم از جانب عربستان دور از نظر نبود اما تاریخ نشان میدهد که عربستان سعودی در حمله مستقیم کشوری محافظه­ کار بوده است و در ورود به درگیری­های نظامی بسیار محتاطانه عمل می‌کرده است؛ مثلاً در جنگ ایران و عراق نقش تشویق کننده برای عراق را ایفا کرد و در اشغال کویت، از نیروهای ائتلاف بین المللی برای مقابله با عراق سود جست.

یمن کشوری با ترکیب پیچیده است. قبیله ای است و مشکلات فرقه ای در آن به وفور یافت می شود. اما از لحاظ استراتژیک موقعیت بسیار مناسبی دارد. از طرفی نیز با عربستان سعودی ۱۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد.

همین موضوع سبب شده است که عربستان سعودی سالیان دراز بر کشور یمن احاطه داشته باشد و به انحاء مختلف در موضوعات داخلی یمن دخالت نماید. عربستان سعودی سال­های متمادی سیاست “مهار و حمایت” را در مورد یمن به کار برد و تنها دلیل آنها، جلوگیری از فروپاشی دولت در این کشور بود.

به عبارت بهتر حمایت دولتی که سیاست­های ریاض را به پیش ببرد و شانه­ به شانه با اهداف پادشاهان سعودی حرکت کند و در مواقعی که شاهان سعودی لازم ببینند بتوانند آن را مهار کنند. دیگر سیاست ریاض اما در کنار این موضوع، “ضعیف نگاه داشتن یمن بود” چرا که یمن قوی به معنای یک تهدید عمده برای امنیت داخلی عربستان به شمار می­رفت.

اما این روزها عربستان کشور یمن را جولانگاه حملات خود قرار داده است و اگرچه اینگونه حملات مستقیم از جانب عربستان دور از نظر نبود اما تاریخ نشان میدهد که عربستان سعودی در حمله مستقیم کشوری محافظه­ کار بوده است و در ورود به درگیری­های نظامی بسیار محتاطانه عمل می‌کرده است؛ مثلاً در جنگ ایران و عراق نقش تشویق کننده برای عراق را ایفا کرد و در اشغال کویت، از نیروهای ائتلاف بین المللی برای مقابله با عراق سود جست. اما موضوع یمن حاکی از دخالت مستقیم و آشکارای عربستان سعودی است که از حمایت سلفی­ها و القاعده آغاز و تا ارسال سلاح به صورت مستقیم از طریق مرزها ادامه یافته است و هم اکنون نیز حمله مستقیم هوایی وزمینی به یمن را با حمایت غرب آغاز نموده است.

در واقع بر اساس آخرین اخبار، جنگنده های عربستان سعودی با حمله به یمن،مواضع انصارالله را هدف قرار داده و این حمله با مشارکت ده کشور که از آنها پنج کشور حاشیه خلیج فارس است، صورت پذیرفته است. مصر نیز با این اقدام اعلام همراهی کرده است. قطر، کویت، بحرین، امارات به همراه عربستان سعودی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده که «تصمیم گرفته اند تا به درخواست منصور هادی برای مقابله با تهاجم جنبش حوثی ها پاسخ دهند». البته کشور عمان در این حمله نظامی شرکت نکرده است.

البته یمن نیز این حملات را بی پاسخ نگذاشته و اولین موشک ها از جانب انصارلله یمن به طرف عربستان شلیک شده است. همچنین ۳۵ روستای مرزی عربستان به تصرف کمیته های مردمی یمن و انصارلله درآمده است(+) که آغاز حمله عربستان سعودی و کشورهای عربی به یمن به معنی آغاز فروپاشی رژیم‌های عربی منطقه همچون رژیم سعودی است.

خبرگزاری های غربی مانند سی‌ان‌ان ابراز داشته اند که هنوز عربستان درخواستی مطرح نکرده، اما ممکن است که حمایت هوایی، تصاویر ماهواره‌ای و اطلاعات را از آمریکا خواستار شود این در حالی است که کاخ سفید ساعتی پس از آغاز عملیات اعلام کرد که همکاری نزدیکی با عربستان در حمله به یمن دارد و به کشورهای مهاجم اطلاعات و پشتیبانی لجستیکی می‌دهد.

برنادت میهان سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا امروز با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد: «رئیس‌جمهور (باراک) اوباما مجوز حمایت لجستیکی و اطلاعاتی به عملیات نظامی تحت رهبری شورای همکاری خلیج (فارس) را صادر کرده است. وی با بیان اینکه نیروهای آمریکایی در این عملیات حضور ندارند، گفت با این وجود واشنگتن «یک مرکز برنامه‌ریزی مشترک با عربستان سعودی برپا می‌کند تا حمایت نظامی و اطلاعات ایالات متحده را هماهنگ کند.» همچنین این مقام آمریکایی اعلام کرده است که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با ارائه این کمک‌ها به متجاوزان سعودی موافقت کرده، اما قرار نیست نیروهای آمریکایی در این عملیات مشارکت داشته باشند.

مهمترین دلایل این حملات را بایستی در سه عامل خلاصه کرد:

  • موقعیت استراتژیک یمن از لحاظ دارا بودن منابع مهم نفت و گاز و سایر موقعیت های جغرافیایی و فضایی.
  • عوامل داخلی که بخش عمده آن به ساکن بودن بیش از حدود یک میلیون یمنی در مناطق جنوبی عربستان سعودی است. یعنی دقیقا مناطق هم مرز با عربستان. که می توان یکی از دلایل تصرف ۳۵ روستا در این منطقه توسط یمنی ها را به همین مورد تعمیم داد.
  • سومین و یکی از مهمترین دلایل، رقابت منطقه ای عربستان با ایران است. صعود شیعیان به رأس هرم قدرت در یمن است که این موضوعی غیر قابل قبول برای عربستان می باشد.

آنچه مشخص است عربستان در هوای یمن می جنگد و یمن در زمین عربستان و نفوذ زمینی یمن در عربستان بارز است. خصوصاً با توجه به یمنی بودن اهالی جنوب عربستان. شروع این جنگ را می توان ناشی از ناتوانی عربستان سعودی و همراهان مرتجع عربی دانست.

پس از آنکه آنها به صورت غیر مستقیم و با استفاده از ابزارهای گوناگونی همچون ارسال سلاح از طریق مرزها، تقویت گروههای تروریستی و تکفیری، تعطیل کردن سفارت های خود و فشارهای اقتصادی گوناگون نتوانستند با انصارالله مقابله کنند، خشن ترین روش را برگزیدند و آن هم جنگ علنی بوده است. که در این جنگ حمایت غرب را نیز به همراه دارند.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد