سرویس: اقتصادیکد خبر: 112084|19:31 - 1400/06/18
نسخه چاپی

کالبد شکافی یک پروژه در گیلانغرب؛

زمین گیر شدن پروژه گلخانه‌ای ناودار و پست 500 مگاواتی حاشیه سد زاگرس

زمین گیر شدن پروژه گلخانه‌ای ناودار و پست 500 مگاواتی حاشیه سد زاگرس
مطلع الفجر: پروژه گلخانه ای ناودار در گیلانغرب با مساحت 20 هکتار این روزها به نوعی در بلاتکلیفی و سکون قرار گرفته است.

 به گزارش خبرنگار مطلع الفجر،در تشریح و تبیین مولفه های توسعه و رونق اقتصادی  بی شک ایجاد گلخانه‌ها می‌تواند نقش مهمی در کاهش میزان مصرف آب و افزایش بهره وری در بخش کشاورزی داشته باشد، همچنین ایجاد اشتغال پایدار از دیگر مزایای توسعه گلخانه‌ها است.

 از سویی توسعه گلخانه‌ها می‌تواند نقش مهمی در افزایش میزان تولیدات صادرات محور درمنطقه داشته باشد که این موضوع در کنار مرزی بودن  بسیاری از شهرستان های استان کرمانشاه  منجمله گیلانغرب به واسطه وجود بازارچه سومار  و برخورداری از امکانات ارتباطی زمینی می‌تواند موجب صادرات محصولات گلخانه‌ای نه تنها به مقصدهای داخلی بلکه  به خارج از کشور داشته باشد.

اما با ذکر مقدمه موصوف از مهمترین مولفه های ساختاری و زیربنایی توسعه در وهله اول کارشناسی مطالعه امکان سنجی یک پروژه عمرانی یا اشتغال زایی است بعد از تایید طرح توجیهی پروژه در کارگروه اشتغال شهرستان و استان مطرح است که مشخص  می‌شود یک طرف تا چه اندازه امکان راه اندازی و متعاقب آن قابلیت سرمایه‌گذاری دارد.


 در خصوص پروژه گلخانه ای ناودار  با مساحت حدود 20 هکتار و با بر آورد و طرح توجیهی 3 هزار تن محصول در سال با نحوه  تامین مالی؛سرمایه گذاری  فاینانس و ایجادی، از همان ابتدا نظر به مکان استقرار و احداث آن  و حسب نظر کارشناسان #موقعیت_مقبول و کارشناسی با توجه به قرار گرفتن در دلتای متغیر اقلیمی دهانه ناودار و سابقه وزش بادهای شدید و مخرب #نبود.
 اما سوال اینجاست که چه کسی و با چه استدلالی مجوزهای قانونی زمینه را برای سرمایه‌گذاری  درطرحی  که اکنون گرفتار در تردیدها مستاصل  ،هیچ پیشرفت فیزیکی ندارد صادر نموده است ؟


آیا کار گروهی که زمینه را برای این پروژه گلخانه ای مناسب دیده است می‌داند که باید این طرح در بازه زمانی ۵ تا ۷ ساله سرمایه در نظر گرفته شده را برگشت دهد؟
ضمن اینکه کار کارشناسی برای احداث هر پروژه  از اهم مولفه هاست ،به نظر می‌رسد با توجه به شرایط نامساعد جوی و سابقه بادهای شدید در ورودی ناودار  عقلایی به نظر می رسد که کاربری پروژه گلخانه‌ای ناودار  به دامپروری و پرورش دام تغییر داده شود ‼️
اگرچه در شهرستان گیلانغرب همواره از روی دلسوزی مسئولان قصد دارد با کلنگ زنی پروژه های بزرگ  و دندان گیر تا حدودی ، شوک اقتصادی را بر پیکره بی رمق اقتصاد و معیشت در گیلانغرب بزنند اما با بررسی این پروژه ها دیده ایم که  دو طرح نسبتا خوب در گیلانغرب مانند پست 500 مگاواتی برق و پروژه گلخانه ای ناودار  متاسفانه حال و روز خوبی ندارند که میطلبد  مسولان بجای ایستادن بر روی این طرح های مرده یا بر وجود انها پایانی بگذارند و یا در جهت تسریع در اجرایی شدن انها تدبیری بکار گیرند.
 بی شک سرمایه ای که در سالهای گذشته صرف کلنگ زنی  چنین پروژه هایی شده از سهم اشتغال این شهرستان محروم بوده و به سر انجام رساندن انها  در سایه نظارت دستگاههای اجرایی  به نوعی صیانت از حیف و میل شدن و فنای بیت المال و فرصتهای اشتغال در مسیر رفع محرومیت این شهرستان  است .

  شهرستان گیلانغرب در غرب کرمانشاه دارای دو بخش مرکزی و گواور و بیش از ۷۲ هزارنفر جمعیت داردکه به دلیل عدم استقرار پروژه های توسعه آفرین پیشران در اقتصاد با رویکرد اشتغالزایی پایدارجزو شهرستانهای محروم استان کرمانشاه به حساب می اید.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد