کد خبر: 112070|12:56 - 1399/06/06
نسخه چاپی

یادداشت/

ماشه خالی آمریکا

 ماشه خالی آمریکا
مطلع الفجر:پس از رد قطعنامه و شکست تحقیرآمیز آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، ایالات متحده به دنبال فعال کردن مکانیسم ماشه است که بنا به اذعان مقام‌های بین‌المللی حق استفاده از آن را ندارد.

یادداشت/ محمدحسن عامری‌فر:بر اساس برجام، تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه کشورمان که از سال ۱۳۸۶ آغاز شده، ۲۷مهرماه امسال پس از ۱۳ سال به پایان می‌رسد. پایان این تحریم، ایران را قادر به صادرات رسمی سلاح و خرید تسلیحات از دیگر کشورها می‌کند.

دوره‌گردی‌های آمریکایی‌ها در اروپا و منطقه برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که ۲۷ مهرماه به پایان می‌ رسد در قالب یک قطعنامه تدوین و بعد از انجام اصلاحاتی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه و با ناکامی روبرو شد؛ تنها آمریکا و دومینیکن به این قطعنامه رای مثبت دادند، روسیه و چین که پیش از این هم انتظار هم می‌رفت با آن مخالفت کرده و 11 عضو دیگر شورای امنیت نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

پس از رد قطعنامه و شکست تحقیرآمیز آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، ایالات متحده با موضع‌گیری شدید در قبال این تصمیم اعضا، به دنبال فعال کردن مکانیسم ماشه است.

بسیاری از مقام‌های بین‌المللی و حتی آمریکایی تأکید دارند که با توجه به خروج یکجانبه آمریکا از برجام، واشنگتن حق فعالسازی مکانیسم ماشه را ندارد، اما با این حال واشنگتن همچنان در تلاش برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است.

سخنگوی «جوزپ بورل»‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه گفت: از آنجا که آمریکا از برجام خارج شده است توانایی فعال کردن «مکانیسم ماشه» را ندارد؛ از سوی دیگر «آنتونی بلیکن» مشاور «جو بایدن» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در امور سیاست خارجی نیز در یک پیام توییتری با گوشزد کردن مفاد برجام و عدم امکان واشنگتن برای استناد به مکانیسم ماشه با توجه به خروج دو سال پیش دولت ترامپ از برجام، نوشت: «راه‌حل‌های موجود در این قطعنامه در اختیار کشورهای شرکت‌کننده (اعضای برجام) است. کاخ سفید در [زمان] خروج از این توافقنامه، به معنای واقعی کلمه، عنوان بیانیه خود را «پایان دادن به مشارکت ایالات متحده در برجام» قرار داد.

در همین خصوص نیز نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد که «پیشنهاد آمریکا نقض آشکار ضمیمه «ب» قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که صراحت دارد تنها روش مشروع برای تجدیدنظر در تقویم زمانی مربوط به نظام فوق‌الذکر برای انتقال سلاح، تصمیم متفق‌القول کمیسیون مشترک برجام است. آمریکا با توجه به خروج عامدانه‌اش از این توافق در سال ۲۰۱۸ که هیچگاه هم آن پنهان نکرد حق خود برای استفاده از این ابزار را از دست داد.

چین هم در بیانیه خود عنوان کرد که «آمریکا که دیگر جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در برجام نیست از هیچ حقی برای درخواست از شورای امنیت جهت فعال کردن مکانیسم ماشه برخوردار نمی‌باشد، اگر آمریکا بر این اصرار بورزد، تلاشش محکوم به شکست است.

با این تفاسیر دست آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران با مکانیسم ماشه هم بسته شده و تیر آنها برای مقابله با پیشرفت‌های روزافزون ایران با در پیش گرفتن استراتژی مقاومت فعال توسط ملت ایران به سنگ خورده است/مرصاد نیوز

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد