سرویس: کرمانشاهکد خبر: 110478|10:51 - 1396/05/03
نسخه چاپی

در حال بروز رسانی؛

سرکشی جهانگیری از دستاوردهای آبی مشترک ۳ دولت اخیر/ بازدید وزیر صنعت از واحدهای تولیدی قدیمی در کرمانشاه

سرکشی جهانگیری از دستاوردهای آبی مشترک ۳ دولت اخیر/ بازدید وزیر صنعت از واحدهای تولیدی قدیمی در کرمانشاه
مطلع الفجر:معاون اول رئیس جمهور در سفری یک روزه به کرمانشاه از سد آبگیری شده جامیشان در سنقر و سد زمکان در دالاهو بازدید کرد.

 به گزارشمطلع الفجر،معاون اول رئیس جمهور در سفری یک‌روزه به کرمانشاه  امروز سه شنبه از چند طرح آبی در استان کرمانشاه  بازدید خواهد کرد.

بازدید از سدهای آبگیری شده زمکان و جامیشان اولین برنامه های جهانگیری در کرمانشاه بود.

 کار ساخت این سد از سال ۸۸ آغاز شد و در اواخر سال گذشته به بهره برداری رسید. حجم مخزن این سد ۵۳ میلیون مترمکعب و طول تاج آن ۲۷۷ متر و جنس آن نیز سنگ ریزه‌ای با هسته رسی است.

تامین آب مورد نیاز اراضی پایین دست سد در سنقر و کلیایی به میزان ۳ هزار و ۵۶۰ هکتار و آب مورد نیاز بخش صنعت به میزان۶  میلیون مترمکعب از اهداف احداث این سد است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه، بخشی از آب این سد نیز برای توسعه گردشگری و آبزی پروری در نظر گرفته می‌شود.

 

سفر جهاگیری به استان کرمانشاه

 

همچنین جهانگیری از سد زمکان در شهرستان دالاهو که بیش از ده سال پیش کار ساخت آن آغاز و سپس بهره برداری شد بازدید کرد.

شروع ساخت سد زمکان از سال ۸۵ بوده و اهداف احداث این سد نیز آبیاری ۱۵۷۰ هکتار از اراضی پایین دست و تامین آب برای ۵۳۰ هکتار از باغات گهواره است.

حجم مخزن سد زمکان ۲۳ میلیون مترمکعب و طول تاج آن ۲۷۸ متراست.

معاون اول رئیس جمهور قرار است از مراحل اجرایی پروژه ایران خودروی کرمانشاه که از مصوبات سفر سال ۹۰ رهبر معظم انقلاب به کرمانشاه هست هم بازدید کند.

پروژه ایران خودرو کرمانشاه قرار بود قبل از انتخابات به صورت نا تمام توسط رئیس جمهور افتتاح شود که به دلیل برخی حواشی لغو شد.

جهانگیری عصر امروز در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه شرکت می کند و به گفته او موانع توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی استان بررسی خواهد شد.

 

سفر جهانگیری به استان کرمانشاه

 

بازدید وزیر صنعت از واحدهای تولیدی قدیمی در کرمانشاه

محمدرضا نعمت زاده امروز سه شنبه در سفری یک روزه به همراه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور به استان کرمانشاه از واحدهای تولیدی قدیمی در استان بازدید کرد.

وی در این سفر به کارخانه تولید کننده قطعات خودرو «پیک افروز غرب» و خط تولید آن که در شهرک صنعتی فرامان قرار دارد و از سال ۷۲ آغاز به کار کرده است سر زد.

 این واحد تولیدی قدیمی سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه، قطعات خودرو تولید می‌کند.

وی هم چنین از  کارخانه تولید کننده قطعات جلوبندی خودرو «محورسازان زاگرس» بازدید کرد.

این کارخانه از سال ۸۶ آغاز به کار کرده و هم اکنون روزانه ۱۵۰۰ قطعه تولید دارد.

وزیر صنعت از طرح توسعه شرکت قطعات خودرو مارپیچ باختر نیز با ظرفیت تولید سالانه بیش از یک میلیون قطعه  نیز بازدید به عمل آورد.

فاز توسعه تولید قطعات خودرو «مارپیچ باختر» با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی شده است و این واحد تولیدی ظرفیت تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه در سال را دارد که برای شرکت خودروسازی «سایپا"» ارسال می شود.  

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه این بازدیدها و در جمع خبرنگاران، از تلاش برای ایجاد بستر مناسب جهت سرمایه‌گذاری در صنعت توسط این وزارت خانه خبر داد و گفت: هم اکنون ۷۵۰شهرک صنعتی در کشور داریم و وظیه ماست که بستر مناسب را برای سرمایه‌گذاری در آنها فراهم کنیم.

محمدرضا نعمت زاده افزود: هم اکنون شهرک های ما از امتیازات خوبی چون معافیت مالیاتی برای سرمایه گذاران بهره مند هستند.

وی یکی از برنامه های دولت دوازدهم را پیگیری رفع مشکلات واحدهای صنعتی تعطیل عنوان کرد و گفت: برخی واحدها فعال شده اما برخی هنوز با شکلاتی مواجه هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت  با اشاره طرح فعالسازی واحدهای کوچک و بزرگ از سال گذشته گفت: امسال نیز این طرح ادامه دارد و تسهیلاتی در اختیار واحدهای مشکل دار قرار داده خواهد شد. همچنین رفع مشکلات فنی و مدیریتی نیز در دست اقدام است.

وی بر تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: واحدهای تولیدی هم  باید همت کرده و در راستای افزایش تولید فعال شوند.

نعمت زاده از رشد بیش از ۱۰ درصدی در بخش صنعت طی سال گذشته خبر داد و گفت: پیش بینی می شود ۳ ماهه ابتدایی امسال هم رشد خوبی داشته باشیم.

وی وجود حداقل یک شهرک صنعتی در هر شهرستان استان کرمانشاه را بستر خوبی برای سرمایه‌گذاران دانست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بازدیدهای امروز گفت: وجود واحدهای تولیدی قطعات خودرو را بستر مناسبی برای تولید خودرو و انجام تمامی مراحل و کامل آن در استان دانست.

 

درخواست مردم برای رساندن پیغام خود به جهانگیری رد شد

 

 رسانه های محلی شهرستان دالاهو از ممانعت تیم همراهان معاون اول رئیس جمهور برای رسیدن پیغام مردم به جهانگیری خبر دادند.

جمعی از مردم شهرستان دالاهو که می خواستند در حاشیه بازدید معاون اول روحانی از سد زمکان گلایه های خود از عملی نشدن بهبود وضعیت آب شرب منطقه را با جهانگیری مطرح کنند با ممانعت تیم همراه جهانگیری مواجه شدند.

معاون روحانی صبح امروز اعلام کرد برای تقدیر از حضور مردم کرمانشاه در انتخابات به این استان سفر کرده است. شهرستان دالاهو از بالاترین رای ها به رئیس جمهور منتخب را داشته است.

 

۸۰۰ طرح آبرسانی روستایی در سراسر کشور ویدیو کنفرانسی افتتاح شد

۸۰۰ طرح آبرسانی روستایی سراسر کشور  امروز سه شنبه توسط جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به صورت ویدیو کنفرانس در حاشیه بازدید از سد جامیشان کرمانشاه افتتاح شد.

طی این طرح آبرسانی جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر در روستاهای سراسر کشور از نعمت آب آشامیدنی برخوردار می شوند.

 

حسینی کیا

 

دولت هنوز طلب گندم کاران را نداده است

سید جواد حسینی کیا در حاشیه بازدید از جامیشان که در شهرستان سنقر برگزار شد، با اشاره به اینکه شهرستان سنقر با ۴۱۹ شهید یکی از شهرستاتهای شهید پرور است گفت: این استان و شهرستان نیازمند توجه بیشتری است.

نماینده مردم شهرستان سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود: سد جامیشان دومین سدی است که در این شهرستان به بهره برداری می رسد.

وی تصریح کرد: سد سلیمانشاه به خاطر اینکه قابل شرب است قابلیت استفاده از آن  برای کشاورزی  کمتر است. لذا سد جامیشان به خاطر ظرفیت بالای کشاورزی نیازمند عنایت ویژه از طرف دولت است.

حسینی کیا با اشاره به نتایج برجام در کشور گفت:  ظرفیت سرمایه گذاری ما در پسابرجام باید بگویم به صفر رسیده و شهرستان سنقرهیچ ظرفیت خارجی و داخلی و حتی شهرک صنعتی ندارد و از این حیث باید به آن توجه شود.

وی افزود: شهرهای توسعه یافته باید به کمتر توسعه یافته تغییر کند. هیچ ظرفیت سرمایه گذاری عملا برقرار نیست.

نماینده مردم شهرستان سنقر در مجلس شورای اسلامی  تصریح کرد: در حوزه آب و سد ۱۷۰ هکتار از اراضی دشت سترک در دل زمین زیر کشت آب رفته و باعث نارضایتی اجتماعی مردم شده است لذا خواستار این هستیم که دستور بدهید این مساله حل شود.

وی یادآور شد: همچنین خسارت سرمازدگی سال ۹۴ مردم کشاورز این شهرستان هنوز پرداخت نشده و امسال هم ۵۰ درصد گندم به دلیل شرایط اب و هوایی افت داشته است.

حسینی کیا ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیارد تومان کشاورزان از دولت بابت گندم تحویلی طلب دارند که باید به سرعت رسیدگی شود.

به گفته وی، در بحث راه و جاده بیستون به سنقر به دلیل کریدور جاده ای، این مسیر به قتلگاهی تبدیل شده که حتی آمبولانسی که برای انتقال بیمار از این جاده گذشته است سبب حادثه ای عظیم شده و ۱۴۰ کیلومتر جاده روستایی نیازمند توجه جدی مسئولین است. به تصفیه آب شرب و فاضلاب این شهرستان نیز باید رسیدگی شود.

نماینده مردم شهرستان سنقر در مجلس شورای اسلامی تاکید و خاطرنشا کرد: به سهم اعتبارات بانکی در حوزه اشتغال استان بدلیل آمار بیکاری بالای این استان و در راس آن شهرستان سنقر که بیشترین رتبه اول بیکاری را در استان دارد باید توجه ویژه شود.

 

نهضت مهار آبهای سطحی مرهون تدبیر رهبر انقلاب است

اسحاق جهانگیری در حاشیه بازدید از سد آبگیری شده جامیشان در سنقر و کلیایی اظهار داشت: یکی از بزرگترین چالشهای پیشروی مردم و مسئولین ایران به عنوان یک کشور نیمه خشک و پر مصرف، مسئله آب است.

وی افزود: امروز در نقطه ای هستیم که دریاچه ارومیه و سایر دریاچه ها در وضعیت مناسب نیستند و تعداد دشتهای حاصل خیز کشور که امروز بحران آب دارند زیاد است.

جهانگیری مدیریت مصرف و منابع آب را از اولویتهای کشور دانست و گفت: نهضت سد سازی در کشور بسیار مهم بود و امروز ۳۴ میلیارد متر مکعب ذخیره آب حاصل از وجود این سدهاست.

معاون اول رئیس جمهور گفت: رهبر انقلاب همواره موقع در خواست دولت برای استفاده از منابع صندوق ذخیره ارزی مخالفت می کنند و می فرمایند این منابع مربوط به بخش خصوصی است اما در خصوص مهار آبهای سطحی با بزرگواری و احساس ضرورت در راستای برداشت ۱.۵ میلیارد دلار برای مهار آبهای سطحی خوزستان و ایلام و ۵۰۰ میلیون دلار برای سیستان و بلوچستان  دستور اکید دادند و نتیجه آن امروز این سدهای بزرگ و مهم برای کشور است.

جهانگیری گفت: این حجم از منابع برای این حوزه بی سابقه است و ۸ میلیارد دلار باعث شده است که هیچ پیمانکاری نتواند ادعا کند برای پروژه های آبی بودجه ندارند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ضرورت مدیریت مصرف آب گفت: باید کار جدی در این حوزه انجام شود مخصوصا در حوزه کشاورزی و آب شرب نیاز به فرهنگ سازی داریم. صنایع پر مصرف آبی را نیز باید به سمت سواحل کشور ببریم

این مقام ارشد دولتی گفت: ما می توانیم با فراهم کردن شرایط برای توسعه زیرساختها باید به پیشرفت کرمانشاه کمک کنیم. و البته به مشکلاتی که نماینده مردم در مجلس نیز اشاره کردند نیز باید توجه شود.

وی با اشاره به طرح های افتتاح شده در حوزه روستایی اظهار داشت: با توجه ویژه ای که مجلس شورای اسلامی داشت سال گذشته ۵۰۰ و امسال ۶۰۰ میلیون دلار به توسعه آب روستایی اختصاص یافت که نتیجه آن آبرسانی به ۲۹۰۰ روستا در سراسر کشور بود که نسبت به گذشته بسیار بیشتر است.

 

افتتاح و بهره برداری از ۶ سد در کشور تا پایان سال

 

 حمید چیت چیان امروز سه شنبه در حاشیه بازدید از سدهای جامیشان و زمکان در استان کرمانشاه با تبریک دهه کرامت، این سفر را مصادف با ایام پایانی دولت یازدهم و آغاز دولت دوازدهم دانست.

وی اشاره ای به فعالیت های سد سازی در کشور داشت و افزود: با سدهای جامیشان و زمکان مجموعا ۳۴ سد در ۴ سال دولت یازدهم به بهره برداری رسید یا آبگیری شد.

وزیر نیرو ادامه داد: مجموع آبی که این ۳۴ سد تنظیم و استحصال می کند برابر ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون متر مکعب است.

وی ادامه داد: از چند سال قبل ما در کشورمان سد سازی داشتیم اما از دهه ۳۰ سدسازی نوین در کشور ما آغاز شده است.

چیت چیان گفت: در این دوره مهم و به سبک جدید در قبل از انقلاب مجموعا ۴ میلیارد و ۶۹ میلیون متر مکعب با کل سدهایی که ساخته شده بود، آب تنظیم شد و در خدمت مردم قرار گرفت که اگر این مقدار را به دوره ۲۰ سال سدسازی قبل از انقلاب تقسیم کنیم در هر سال حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب استحصال و تنظیم شده است.

وی ادامه داد: با همین فعالیت سد سازی از اول انقلاب تا ابتدای دولت یازدهم با مجموع سدهایی که ساخته شد ۱۹ میلیارد و ۱۶۸ میلیون متر مکعب آب تنظیم و استحصال شد که اگر این مقدار را به ۲۵ سال یعنی از سال ۵۷ تا سال ۹۲ که شروع کار دولت یازدهم بوده است، به طور متوسط سالی ۷۶۶ میلیون متر مکعب آب تنظیم شده است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: این در حالی است که در ۴ ساله دولت یازدهم ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب تنظیم شده است که اگر به ۴ سال تقسیم کنیم در هر سال یک میلیارد و ۱۱۲ میلیون متر مکعب آب تنظیم شده است.

وی ادامه داد: اگر این میزان را با قبل از انقلاب مقایسه کنیم در هر سال به میزان ۲.۲ برابر سال های قبل از انقلاب کار استحصال آب در هر سال انجام شده است و اگر با دوره بعد از انقلاب تا ابتدای دولت یازدهم مقایسه کنیم در هر سال ۱.۵ برابر سال های گذشته توانستیم  آب را استحصال و تنظیم کنیم.

چیت چیان تاکید کرد: این نشان دهنده یک حرکت عظیمی است که در غرب کشور، شمال کشور، حتی مناطقی چون سیستان و بلوچستان اقدامات بسیار بزرگی را توانستیم به دست توانمند متخصصین، مهندسین، کارگران و مدیران کشورمان انجام دهیم.

وی از بهره برداری از ۶ سد جدید در کشور تا پایان سال ۹۶ خبر داد و گفت: از ابتدای سال ۹۶ نیز تاکنون این دو سد پانزدهمین و شانزدهمین سد هستند که به بهره برداری رسیده و یا آبگیری شده است. انصافا کار خیلی بزرگی انجام شده است.

وزیر نیرو تاکید کرد: شما سدسازی های این دوره از دولت را برابر ابتدای فعالیت های سدسازی فرض نکنید چرا که در آن دوره به دنبال ساختارهایی رفته ایم که با حجم کمتر کار، آب بیشتری را بتوان استحصال کرد.

وی افزود: هر چه که از آن دوره گذشتیم و به دوره اخیر نزدیک شدیم، سختی کار بیشتر و امکان استحصال آب از یک سد کمتر شده است اما علی رغم این سختی ها مجموع استحصال آب از سد افزایش پیدا کرده است.

وزیر نیرو گفت: ما در این دوره نیامدیم اعتباراتی را که داشتیم به طور متوسط بین همه طرح ها توزیع کنیم، بلکه از بیش از ۱۴۰ طرح سدسازی که در ابتدای شروع فعالیت دولت دوازدهم ۵۰ طرح را هم به لحاظ اولویت بندی هم تطبیق با معیارهای فنی، اقتصادی و زیست محیطی  کنار گذاشتیم و این باعث شد، منابع ما صرف حدود ۱۰۰ طرح شود که اینها سریعتر به نتیجه برسد.

وی افزود: ما در این دولت تلاش کردیم هی سد اضافه نکنیم و فقط ۳ تا ۴ سد به دلیل ضرورت آب شرب ناچارا اضافه و آغاز شد که از آن جمله سدی در همدان  و ۲ سد در منطقه خوزستان برای نجات از آب شور برای حفظ حیات اقتصادی و زیستی آن منطقه بود که ضرورت داشت.

چیت چیان خاطرنشان کرد: با این دو سد زمکان و جامیشان که آبگیری شد، ۵ سد در این دوره ۴ ساله در استان کرمانشاه به بهره برداری رسید که ۴ سد مربوط به وسیله شرکت آب منطقه ای و یک سد داریان به وسیله شرکت آب نیرو بود.

وی به تاریخچه وضعیت آب از نظر خشکسالی و ...در کشور تاکید کرد: در ۱۰ سال اخیر هیچگاه میزان بارندگی در کشور ما به متوسط نرسیده است که نشان دهنده شرایط سختی است که دولت به آن توجه کرد و اعتباراتی را به این منظور اختصاص داد.

وزیر نیرو افزود:  ۸ میلیارد دلار با موافقت مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی به این طرح های ویژه اختصاص پیدا کرد که صفحه جدیدی را در صنعت آب کشور باز کرد و جهش عظیمی ایجاد شد.

وی با تشکر از مقام معظم رهبری گفت: ایشان با دید بسیار بسیار عمیقی که نسبت به این مسئله داشتند و با موافقتی که کردند یک اقدام بی سابقه اتفاق افتاد که نشان دهنده عمق توجه ایشان به این مسئله است که با عنایت ایشان توانستیم در این سطح گسترده کار کنیم.

چیت چیان با اشاره به اجرای طرح ملی سامانه گرمسیری در استان های کرمانشاه و ایلام گفت: اگر ما هزینه سامانه گرمسیری را تقسیم بر ۲ کنیم، این مقدار به اضافه اعتباراتی که برای سدسازی ها در این استان انجام شده است، از آذر ۹۳ تا امروز سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان فقط برای آب استان کرمانشاه هزینه کرده اند.

وی افزود: یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز تا نیمه اول سال ۹۷ در این استان هزینه خواهد شد که کار بی سابقه ای است.

وزیر نیرو گفت: با توجه به اعتبارات فوق در هر ساعت به اندازه یک میلیارد تومان کار آبی در استان کرمانشاه انجام شده است که کل طرح های ویژه و مشمول اعتبارات صندوق را شامل می شود که یک رکورد بی سابقه است.

وی فعالیت دولت یازدهم در آبرسانی روستایی طی سال ۹۵  را بی سابقه دانست و گفت: در سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۹۸۰ روستا آبرسانی شده است که برابر با ۱۰ سال فعالیت آبرسانی قبل از این دولت است که نشان دهنده توجه عمیق دولت به این موضوع است.

 

کارخانه ایران خودرو کرمانشاه افتتاح شد

 

کارخانه ایران خودرو کرمانشاه، امروز دوشنبه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در شهرستان صحنه افتتاح شد.

۶۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری برای این طرح صورت گرفته و ظرفیت تولید آن ۳۰ هزار دستگاه پژو پارس است.

ایران خودرو کرمانشاه

اسحاق جهانگیری  نیز در این مراسم گفت: صنعت خودروسازی یکی از مهمترین صنایع کشور است  اما متاسفانه عادت کرده ایم اگر در حوزه ای یک نقطه منفی می بینیم  دیگر به نقاط مثبت آن توجه نمی کنیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: برخی می گفتند این صنعت خودروسازی چیز بیخودی است و بهتر است تعطیلش کنیم و به جای آن از خارج  خودروی باکیفیت وارد کنیم و در نقطه مقابل عده ای می گویند این صنعت عالی است، اما ما معتقدیم واقعیت چیزی بین این دو دیدگاه است.

ایران خودرو کرمانشاه

وی تصریح کرد: نتیجه صنعت خودروسازی ایجاد اشتغال برای صدها هزار نفر  است و یک فرهنگ صنعتی همراه آن آمده و تحقیق و توسعه شکل گرفته و محصولاتش صادر نیز شده است.

جهانگیری تاکید کرد: صنعت خودروسازی زمانی می تواند موفق باشد که مشتری از خرید خودرو احساس رضایت کند.

وی گفت: خوشبختانه صنعت قطعه سازی ایران صنعت خوبی است و باید کمک کنیم که قطعه سازی همراه با خودروسازی ارتقا پیدا کنند. هم چنین باید خدمات پس از فروش ایران خودرو در سراسر ایران گسترش یابد.

 

 

ادامه دارد...

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد