کد خبر: 110472|12:41 - 1396/04/31
نسخه چاپی

سالگرد زخمی از سلاحهای میکروبی بر پیکر گیلان غرب؛

31 تیرماه یادآور درد تاولها و خز خز نفسهای بی رمق 570 جانباز شیمیایی در دیره

31 تیرماه یادآور درد تاولها و خز خز نفسهای بی رمق 570  جانباز شیمیایی در دیره
مطلع الفجر:در 31 تیرماه سال 67 روستای دیره در گیلان غرب به شکل دد منشانه ای هدف بمب های میکروبی و شیمایی دشمن بعثی قرار گرفت که منجر به مجروحیت خیل کثیری از مردمان این دیار شد.

 به گزارشمطلع الفجر، استفاده از سلاح‌هاي شيميايي در طول 8 سال دفاع مقدس توسط رژیم بعث عراق، بيش از 100هزار مجروح و شهيد در بين نظاميان و مردم بي دفاع كشورمان بر جاي گذاشت.

 در این بین استان کرمانشاه نیز مثتثنی نبود و مناطقی از استان از جمله دهستان"دیره "در شهرستان گیلانغرب با بالغ بر 530 جانباز شیمیایی از جمله نقاطی بود که در انها مناطق مسکونی و غیر نظامیان قربانی شیمیایی بودند  و دومین شهر مقاوم کشور هم  زخمی از سلاحهای شیمیایی و میکروبی بر پیکر دارد.

بمباران شیمیایی روستای دیره در غرب کشور یکی از تکان دهنده ترین اقدامات جنایتکارانه رژیم صدام در جریان جنگ عراق علیه ایران بود که هم زمان با ان در زرده نیز این اقدام دد منشانه هم تکرار شد .

 در 31 تیرماه  هم اهالی بی دفاع روستای زرده قربانی گازهای شیمیایی رژیم بعث شدند امادر همان روز اهالی روستایی دیره در گیلانغرب، هدف بمباران شیمیایی دیگری توسط ارتش عراق قرار گرفتند.

تنها در روستای "نسار دیره" نزدیک به 600 روستایی و کشاورز از جمله زنان و کودکان دچار آسیب‌ها و بیماری دائمی شدند که در اثر مواجهه با گاز خردل ایجاد می شود.

اهالی این روستاها با مشکلات دیگری نیز مواجه شدند: از آنجا که بسیاری از آنها کشاورز بودند، گذران زندگی آنها وابسته به زمینی بود که بعد از حمله شیمیایی آلوده شد و نگرانی ها در مورد احتمال باقی ماندن آثار مواد شیمیایی در منطقه همچنان باقی است.

روستاهای «نسار و شامار دیره» از توابع دهستان دیره شهرستان گیلانغرب ساعت سه بامداد روز ۳۱ تیر سال ۶۷ چند بار مورد اصابت بمب های شیمیایی قرار گرفت که در نتیجه آن یک نفر از روستای نثارشهید وتاکنون570 نفر از اهالی روستا به خیل عظیم جانبازان شیمیایی پیوسته اند.
  شهرستان گیلان  غرب 750 و دهستان دیره 56 شهید در دوران دفاع مقدس  تقدیم  ارمانهای انقلاب نموده اند .

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد