کد خبر: 110461|20:44 - 1396/04/27
نسخه چاپی

تخریب کلی یک اثر باستانی دوره ساسانیان در گیلانغرب+ تصاویر

تخریب کلی یک اثر باستانی دوره ساسانیان در گیلانغرب+ تصاویر
مطلع الفجر: یک محوطه فرهنگی تاریخی در شهرستان گیلانغرب به علت حفاری غیرمجاز افراد سودجو تخریب شد.

 به گزارشخبرنگار مطلع الفجر، حفاران غیر مجاز یک اثر باستانی که به گفته کارشناسان میراث فرهنگی متعلق به   دوره ساسانیان در دهستان دیره از توابع  گیلان غرب بود را تخریب کردند.

   وسعت اثر تخریب شده که در دیره و نزدیک گلین است تقریبا 1 هکتار می باشد که  سودجویان، این منطقه تاریخی را با قدمتی بیش از هزار سال (دوران ساسانیان) که در اراضی ملی  هم واقع شده با استفاده از ادوات مکانیکی تخریب و در محدوده‌ای یک هکتاری به عمق ۲ و نیم متر، خاکبرداری کرده اند.

انچه از بازدید میدانی و تصاویر  اثر باستانی تخریب شده استنباط می شود این است که براثر این خاکبرداری‌های غیرمجاز، به این محدوده ارزشمند تاریخی و فرهنگی و برخی آثار تاریخی نظیر سازه‌های معماری، ظروف سفالی، آجر، شیشه و بخشی از ستون‌های سنگی که آشکار شده بود، خساراتی  جدی  وارد آمده و به کلی تخریب شده است .
ضرورت دارد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه  با تصویب و تخصیص ردیف های اعتباری علاوه بر حوزه پژوهش، برای معرفی و نگهداری آثار  باستانی و محوطه های تاریخی مغفول  و مظلوم واقع شده شهر گیلانغرب  اقدام عاجلی نموده و در این راستا ادارات زیر مجموعه  تلاشگر خود در شهرستانها را تقویت نماید .

آثار باستانی و تاریخی  ذی قیمت و ارزشی  که آلبومی از پیشینه مردمان این دیاراست  شایستگی معرفی بیشتر  به عنوان  المانها فرهنگی  تاریخی و مبادی جذب گردشگر در شهرستان است و برای  محقق شدن این مهم  باید شاهد تحرک و فعالیت بیشتر نهادهایی چون میراث فرهنگی بود  .

در شهرستان گیلانغرب 406 اثر تاریخی ثبت ملی شده است که قدیمی ترین شی تاریخی کشف شده تاکنون در ایران یک تبر سنگی با قدمت 125 هزار سال پیش از میلاد مسیح است که این اثر تاریخی در گیلانغرب کشف شد و اکنون در موزه ملی کشور نگهداری می شود.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد