سرویس: کرمانشاهکد خبر: 110144|10:09 - 1396/02/21
نسخه چاپی

برگزاری طرح احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب ایستگاه های پمپاژ و شبکه جمع آوری فاضلاب شهر کرمانشاه

۲۳۰ میلیون دلار برای ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه تخصیص می‌یابد/

۲۳۰ میلیون دلار برای ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه تخصیص می‌یابد/
مطلع الفجر: نشست طرح احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب ایستگاه های پمپاژ و شبکه جمع آوری فاضلاب شهر کرمانشاه برگزار شد.

به گزارشمطلع الفجر، تخت شاهی عصر چهارشنبه در نشستی با عنوان طرح احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب ایستگاه های پمپاژ و شبکه جمع آوری فاضلاب شهر کرمانشاه اظهار داشت: فاضلاب کرمانشاه معضل جدی این شهر است و با افزایش جمعیت روزبروز حاد تر می شود و به جایی رسیده که مخاطراتش هر کوی و برزن را گرفته و وضعیت آبشوران و قره سو قابل تحمل نیست.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه بیان کرد: قرار شده که بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا اعتبارات مورد نیاز ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه را تأمین نماید و باید الزامات آن را شامل موافقت مدیران و مردم با عملیات ساماندهی فاضلاب شهر اخذ شود.

 

تخت شاهی با بیان اینکه پروژه بزرگ ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه با اعتبارات موجود به هیچ وجه سامان نمی یابد، گفت: اگر ۵۰ میلیارد اعتبار نقدی برای طرح فاضلاب کرمانشاه تزریق کنیم در نهایت می توان گفت برای ۳۲۵ هزار نفر تصفیه فاضلاب خواهیم داشت در صورتیکه جمعیت کلانشهر ما به مرز یک میلیون نفر رسیده است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه وزارت اقتصاد طرح فاضلاب کرمانشاه را اولویت یک دریافت تسهیلات دانسته، افزود: برای پوشش جمعیت یک میلیون نفری نمیتوان منتظر ماند و تنها راه دست‌یابی به ارتقا بهداشت در بحث فاضلاب استفاده از فاینانس است.

 

تخت شاهی اظهار کرد: مشخص شدن اینکه مردم کرمانشاه  در محلات مختلف چقدر مطالبه گر این موضوع هستند و آیا مانعی برای این پروژه وجود دارد یا خیر، از الزامات دریافت تسهیلات از بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا است.

 

وی بیان کرد: تاکنون هیچ تسهیلاتی برای بحث فاضلاب از بانک مربوطه گرفته نشده و کرمانشاه در این زمینه پیشگام است.

 

فاضلاب کرمانشاه سد کرخه را تحت تاثیر قرار داده است

هاشمی عصر امروز چهارشنبه در نشستی با عنوان طرح احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب ایستگاه های پمپاژ و شبکه جمع آوری فاضلاب شهر کرمانشاه اظهار داشت: ۶۰ هزار مترمکعب از فاضلاب کرمانشاه جمع آوری و به سمت تصفیه خانه هدایت می شود اما ظرفیت تصفیه خانه کافی نیست.

 

مشاور اجتماعی و زیست محیطی پروژه فاضلاب کرمانشاه بیان کرد: ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار مترمکعب فاضلاب خام در روز به رودخانه قره سو تخلیه می‌شود و فاضلاب تصفیه شده نیز بدون حذف مواد مغذی و گندزدایی به رودخانه قره سو تخلیه می شود.

 

وی با بیان اینکه کرمانشاه از نظر آمار بیماری ناشی از معضل فاضلاب جزو مشکل دارترین شهرهای کشور است، گفت: سالانه ۱۷ میلیون کیلوگرم BODS  و ۱۸ میلیون کیلوگرم مواد معلق و ۲.۷ میلیون کیلوگرم ترکیبات نیتروژن‌دار و ۴۰۰ هزار کیلوگرم فسفر به منابع آبی سطحی تخلیه می شود.

 

هاشمی در ادامه افزود: حوزه فاضلاب کرمانشاه بسیار وسیع‌تر از خود کرمانشاه است و تا سد کرخه را نیز تحت تاثیر قرار داده است و یکی از بدترین آبهای سطحی کشور در کرمانشاه وجود دارد، با آزمایشات انجام شده مشخص شده که در محله ده پهن غلظت نیترات بالاتر از حد استاندارد است.

 

وی تاکید کرد: اگر پروژه ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه اجرا نشود وضعیت در آینده بسیار بدتر خواهد شد و نابسامانی بیشتر می شود. اگر اجرا شود طی ۴ یا ۵ سال عملیات اجرا مشکلات و سختی و کنده کاری های وسیع، ترافیک، لوله گذاری و... خواهیم داشت.

 

هاشمی با اشاره به اینکه تملک اراضی برای پروژه ساماندهی فاضلاب کرمانشاه انجام شده، افزود: برای یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر ظرفیت تصفیه ایجاد می کنیم و اجرای این پروژه تاثیر بسیار زیادی در بهبود صنعت گردشگری خواهد داشت.

 

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از وقوع حوادث احتمالی نظیر حادثه معدن یورت نیز تدابیر لازم اندیشیده شده و یک واحد فرآوری لجن نیز ایجاد می شود.

 

وی با بیان اینکه برنامه کاملی برای مدیریت و پایش محیط زیست تدوین شده، افزود: ۴۴۰ هزار دلار هزینه مستقیم برای مدیریت محیط زیست کرمانشاه هزینه می‌شود.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه بیان کرد: در مجموع قرار است ۲۳۰ میلیون دلار برای ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه دریافت کنیم که از این میزان ۳۰ میلیون دلار را جمهوری اسلامی ایران و ۲۰۰ میلیون دلار را بانک مربوطه تخصیص می‌دهد.

 

تخت شاهی اظهار کرد: اگر این طرح نهایی شود سال ۹۶ شاهد آغاز عملیات اجرایی آن هستیم، طرحی بزرگ که بصورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زا است و ۷۰۰ میلیارد تومان پول فقط در بخش فاضلاب دارد و سطح شهر کرمانشاه به کارگاه عملیاتی بزرگ تبدیل می‌شود.

 

ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه پروژه اولویت‌دار کشور است

حقانی عصر امروز چهارشنبه در نشستی با عنوان طرح احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب ایستگاه های پمپاژ و شبکه جمع آوری فاضلاب شهر کرمانشاه اظهار داشت: روند الحاق  جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۵ به بانک سرمایه‌گذاری توسعه زیرساخت آسیا انجام شد.

 

رئیس گروه مجامع و موسسات بین المللی وزارت اقتصاد و دارایی بیان کرد: کشور ما، لمس روند الحاق به یک بانک بین المللی را زمانی احساس می کند که موفق شویم پروژه های زیرساختی را با اعتبارات این بانک به مرحله اجرا درآوریم.

 

این مسئول در ادامه گفت: پروژه فاضلاب، مطابق قانون ششم توسعه توسط وزارت نیرو به عنوان پروژه اولویت دار به وزارت اقتصاد معرفی شد.

 

وی گفت: ما برای حقیقت یابی از این پروژه، هیئتی از بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا به کرمانشاه فرستادیم و یکی از اسنادی که برای ارائه به بانک نیاز داریم ضرورت اجرای پروژه از سوی مقامات و مردم است.

 

حقانی گفت: این مسئله که مردم رضایت کامل از اجرای این پروژه داشته باشند، برای بانک مهم است، و إن شاءالله تصویب این پروژه در سال ۹۶ صورت بگیرد و در سال آتی اجرا شود.

 

۶۶ درصد فاضلاب تصفیه نشده کرمانشاه وارد رودخانه قره‌سو می‌شود

دارابی عصر امروز چهارشنبه در نشستی با عنوان طرح احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب ایستگاه های پمپاژ و شبکه جمع آوری فاضلاب شهر کرمانشاه اظهار داشت: شهر کرمانشاه ۳ خط انتقال فاضلاب دارد که فاضلاب را به تصفیه خانه شرق کرمانشاه متصل می کند و ۴ پمپاژ خواهیم داشت.

 

وی با اشاره به اجرای ۸۵۶.۷ کیلومتر شبکه فاضلاب در شهر کرمانشاه گفت: در مجموع ۳۴ درصد فاضلاب شهر کرمانشاه تصفیه می شود و ۶۶ درصد فاضلاب بدون تصفیه وارد رودخانه قره سو می شود.

 

مدیر پروژه فاضلاب کرمانشاه گفت: بالغ بر ۱۱۰ هزار متر مکعب فاضلاب تصفیه نشده در شبانه روز داریم که با اجرای پروژه ساماندهی این عدد به صفر می رسد.

 

وی در ادامه افزود: ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه اولین پروژه اولویت دار ایران است که به بانک سرمایه گذاری توسعه زیرساخت آسیا معرفی شده  و نیز اولین پروژه اولویت دار جهان در زمینه فاضلاب برای تخصیص تسهیلات از این بانک است.

 

دارابی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۱۰ هزار مترمکعب فاضلاب داریم، بیان کرد: در ابتدای طرح ساماندهی، پوشش جمعیتی ۹۸۹ هزار نفر و برای انتهای طرح پوشش جمعیتی یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر لحاظ شده و باید ۳۶۱ کیلومتر شبکه فاضلاب اجرا کنیم.

 

وی احداث مدول دوم تصفیه خانه، ارتقا مدول اول تصفیه خانه، تکمیل خط انتقال شماره ۳ و ساخت ایستگاه شماره ۴ و بازسازی ایستگاه پمپاژ شماره ۲ و ۳، جمع کل فاضلاب رودخانه آبشوران را از بسته های تعریف شده در پروژه ساماندهی فاضلاب کرمانشاه دانست و گفت: با اجرای این طرح، هیچ فاضلاب تصفیه نشده ای در قره سو نخواهیم داشت.

 

با اجرای پروژه ساماندهی فاضلاب کرمانشاه ۷۰۰ میلیارد تومان پول وارد شهر می‌شود

 

فضل‌الله رنجبر، فرماندار کرمانشاه نیز در این جلسه اظهار داشت: رفع مشکل فاضلاب و تصفیه خانه فاضلاب شهر یکی از مطالبات مردم کرمانشاه است و همه مسئولان آماده همکاری برای اجرای این پروژه هستند.

 

وی بیان کرد: با اجرای پروژه ساماندهی فاضلاب کرمانشاه، ۷۰۰ میلیارد تومان پول وارد شهر ما می شود و این به معنی ایجاد اشتغال برای تحصیل کردگان بیکار است.

 

رنجبر با تاکید بر فراهم کردن مقدمات تصویب طرح بزرگ فاضلاب شهر کرمانشاه گفت: دولت مصمم است به روش علمی و فکری قدم های موثر را برای رفع بیکاری جوانان بردارد.

 

وی افزود: عده ای به خاطر بحث اشتغال از با استفاده از خروجی فاضلاب قره سو اقدام به کشت سبزی کردند و این سبزی ها آلوده بود و ما اقدام لازم برای امحای آن انجام دادیم و با اجرای پروژه ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه می توان آب مازاد تصفیه خانه را برای تولید سالم بکار گرفت تا نیازی به امحا نباشد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد