کد خبر: 109649|13:07 - 1395/12/22
نسخه چاپی

اسطوره های جهاد و شهادت؛

از رشادت شهید قلی پوردر منطقه ماموت عراق تا شهادت درجبهه تنکاب+ تصاویر

 از رشادت شهید قلی پوردر منطقه ماموت عراق تا شهادت درجبهه تنکاب+ تصاویر
مطلع الفجر:شجاعت مثال زدنی سردار شهید شهریار قلی پور در جبهه ها موجب شد تا مدارج ترقی را تا سطح فرماندهی گردان سلمان از تیپ مسلم بن عقیل بسرعت طی کند.

 مطلع الفجر/شهید و والا مقام  شهریار قلی پور اول مهر سال 43 در روستای سرپلک از توابع دهستان ویژنان در شهرستان گیلانغرب متولد شد، او از همان دوران کودکی زیرک و توانا بود و علاقه وافری به مسجد داشت ضمن اینکه در کار کشاورزی هم کمک کار خانواده بویژه پدرش بود.

 

در اوایل انقلاب با شرکت در تظاهرات علیه رژیم شاهنشاهی از دانش آموزان فعال بود و با توجه به سن کمش (14 سال) حضوری موثر در این عرصه داشت.
با شروع جنگ تحمیلی در مهر ماه سال 59 با وجودیکه تنها 16 سال سن داشت داوطلبانه عازم جبهه های جنگ علیه کفار بعثی شد و دو سال بعد ردای خدمت سربازی بر تن کرد و همزمان به تحصیل علم و دانش نیز ادامه داد.
پس از اتمام خدمت مقدس سربازی به عضویت سپاه گیلانغرب درآمد، متانت، مهربانی، ادب، خوش اخلاقی و شوخ طبعی از خصوصیات بارز این شهید والامقام بود.


شجاعت مثال زدنی شهید قلی پور در جبهه ها موجب شد تا مدارج ترقی را تا سطح فرماندهی گردان سلمان از تیپ مسلم بن عقیل بسرعت طی کند، در عملیاتی که در منطقه "ماموت"عراق و انجام شد و همچنین در عملیات "کربلای 5 " که فرماندهی گردان سلمان را بر عهده داشت مجروح شد.
شهید قلی پور فرماندهی گروهی زبده از رزمندگان اسلام تحت عنوان گروه ضربت را بر عهده داشت که در عملیات های مختلف از جمله کربلای 1، کربلای 5 و نصر 4 ضربات موثری بر یگان های نظامی و ستادی دشمن وارد کردند.
اسفند سال 66 پس از یک تک نفوذی نیروهای بعثی در محور تنگاب در جبهه گیلانغرب طراحی یک عملیات با نام انتقام در دستور کار رزمندگان اسلام قرار می گیرد که شهید قلی پور فرماندهی این عملیات را بر عهده داشتند.
در 23 اسفند همان سال عملیات به قصد انتقام در این محور اجرا می شود که پس از دستیابی به اهداف مورد نظر این فرمانده شهید که تا عقبه دشمن نفوذ کرده بود و نزدیک به 14 کیلومتر همراه گروه خود پیشروی داشت حتی سنگرهای کمین دشمن را نیز رد کرده بود.


قلی پور و برخی یارانش پس از دور زدن دشمن و اسارت تعدادی از نیروهای آنها و انتقال به محور نیروهای خودی در بازگشت مجدد به همراه تعدادی از همرزمانش در محاصره دشمن قرار می گیرد و پس از مجروح شدن به اسارت در می آید.
با اطلاع نیروهای بعثی از اینکه او فرماندهی گروه ضربت را عهده دار است پس از اینکه نمی توانند اطلاعات نظامی را از این فرمانده دلاور بگیرند ناجوانمردانه و با شلیک گلوله مستقیم او را به شهادت می رسانند.
با پایان جنگ تحمیلی و اطلاعات بدست آمده از نحوه شهادت شهید قلی پور، محل دفن این شهید گرانقدر شناسایی و پیکر مطهرش از این مکان در خاک عراق به گلزار شهدای گیلانغرب منتقل و با استقبال و تشییع باشکوه مردم  در مزارستان طاقیل گیلان غرب به خاک سپرده شد.

شهرستان گیلان غرب؛در غرب استان کرمانشاه بالغ بر 60 هزار نفر جمعیت و دارای دو بخش مرکزی و گواور است که در دوران دفاع مقدس اسن شهرستان  750 شهیدو بیش از 2270 جانباز سر افراز تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده و بر این اساس دومین شهر مقاوم کشور لقب گرفته است .

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد